tiki
Forumsvar skapade
-
Det är alltid klurigt att vara rak i rådgivningen vad gäller storlek på bräda eftersom det är massor av faktorer som spelar in. Brädmodellen du pratar om är som bekant främst gjord för att plana med och inte nödvändigtvis plöja med i lättvind.
Min upplevelse är att det alltid roligare att plana på en bräda som är så liten som möjligt förutsatt att man kan hantera den i manövrar utan för mycket besvär. För dig som är såpass tung blir 144 liter ”relativt” smått, i princip som 120 liters bräda för en 75 kg person. Skulle därför förutsatt att du seglat lite innan, satsa på den större modellen.
Har du seglat en del innan samt/eller bor på ett ställe med jämna och bra vindförhållanden som exempelvis västkusten – satsa på den mindre.
Mvh Jonas
-
Bohus-Malmön har finkammats rätt grundligt med avseende på vågsegling och Haby har hittills visat lite vassare kvaliteer. Kanske jag har missat någon vik men skulle det finnas någonstans på den där ön som vågorna vackert visar sig så är det inget att tveka på.
DMI verkar fortfarande ingjuta ett visst hopp om lördagen men man får ha is i magen och se
.//Jonas
-
Ja där kan det nog kännas skumt att vindsurfa själv i november. Om förutsättningarna är de rätta kan det tänkas bli en tur dit till helgen.
På fredag bestämmer jag mig om allt verkar juste att köra där. Då kan jag höra av mig. Maila gärna över din e-mail till [email protected] om det är intressant.
Mvh Jonas
-
Härligt Glenn att ”Team S1” inte bara lämnade läjet sist i skenet av mörker utan likaledes babbelviken.
Det var helt enkelt en förjäkla fin eftermiddag denna minnesvärda 5:e november dag.
Väl mött på vattnet längre fram.
//Jonas

-
Japp ser onekligen ut som läjet kan bli mera underhållande imorgon. Klurigt att planera tid o plats utifrån väderprognoserna, de verkar bara fungera med någorlunda säkerhet ett dygn innan det smäller till.
Ps. Hörde ryktas att det blir dubbelloop försök i läjet imorgon.
//Jonas
-
Har även undersökt marknaden med infraglasögon. Kan bara konstatera att de är:
1) Rätt dyra, vanligen kring 10 papp. (se http://www.bhphoto.com som har ett enormt utbud och är stora på elektronik i USA). Fast det skulle det å andra sidan vara värt.2) Än så länge verkar dessa produkter inte gilla väta. Kanske går det att göra någon egen vattentät anordning på den här fronten.
Hursomhelst är det onekligen en lockande tanke att få bränna lite under höstkvällarna.
Skulle vi kunna tänka oss att döpa om vår sport till fotboll eller hockey går det säkert att få bidrag för att slänga upp några strålkastare över viken. Jag är inte bitter jag inte…..

Mvh
Jonas -
Det där träffar rakt in i själen. Alla dom där gamla sköna succé filmerna från 90-tals begynnelse ligger dammiga men välanvända i en kartong hemma. Får kanske ta fram dem om ett par år eller så…
Var det inte tal om Neilpryde hade (med teknikens hjälp) speedat upp fartscenerna lite i Fast Forward?

//Jonas
-
Istället för att som Svenssons oftast lägga ner tid på saker som handlar om att tjäna pengar, gör ni den här insatsen. Storstilat!
Har i skrivande stund inte läst färdigt numret men såhär långt har även detta nummer gett mig mycket nöje.
En fin insats för sporten.
/Jonas
-
Min Pure Acid 86 Wood -06 väger 6,6 kg och Aero 117 Wood -06 väger 7,1 och det är i mina ögon helt okey.
Inte irrelevant för känslan vid segling är klongen i brädan. Där är min upplevelse att dessa brädar känns lite stummare och och ger en hårdare respons än vad jag kännt hos andra märken jag kört på tidigare. Möjligt att den skillnaden jämnats ut till i år vad vet jag.
Förövrigt finns det helt klart en skillnad mellan D-ram och wood serierna. Det är lite dovare med D-ram och har inte riktigt lika stenhårt gensvar.
Ett par 100 gram hit eller dit ändå handlar mest om att segla in sig på det material man har för att leverera så bra som möjligt på vattnet.
Själv tycker jag designen är viktig och att man helt enkelt blir glad när man tittar på brädan. Här är vi ju olika så det är bara att välja det hjärtat klappar hårdast för.
//Jonas
(Ds. Nope jag jobbar inte med Starboard)
-
Storartat! Den har du/ni verkligen lagt ner jobb på. Genomgående helskön rulle.
TACK!
//Jonas
-
Såg ut som det gick att roa sig på Mälaren också.
Vill även passa på att nämna och rekommendera Hult, Kristinehamn som Vänerns smultronställe vid hårda sydväst vindar. I måndags var det 4.0 segling och jag bara önskar att jag kunde förmedla mina synintryck.
Kort och gott det var Varbergshöjd med motsvarande vindstyrka. Det bröt logohögt med en sjö som var rätt pucklig, fast i vanlig ordning slätade det upp där det bröt. Just området som bryter ligger ca 1 km ut så man får leva med risken att något pajar. Det är ett gäng mil som vinden får agera ostört så det är inga vindsvacke tendenser här heller. Hade inte en svacka under hela kvällen och det betecknar jag som anmärkningsvärt för att vara på en sjö.
Hmmm.. det får bli ett inköp av en mindre Acid för att riktigt få ut det bästa av sådana här dagar.
Det hela låter kanske lite som ”när storfiskarn talar om….” men jag är bara så glad över Big monday .
Mvh Jonas
-
En lokal förmåga som heter Martin (vill jag minnas) som kör med ett 5,0m North segel och RRD twintip, den blå 260:an -01? brukar segla i Haby skulle ta hand om selen.
– Så han är välkommen att höra av sig här på konfen om selen som han sa att han skulle göra.
Mvh Jonas
-
Se gärna instruktionsfilmen på http://www.starboard.se . Gratis och bra.
Ha skoj på bräda!
//Jonas
http://www.onwater.se -
*Min mun gapar vidöppen. Med hänsyn till vindförhållanden denna säsong måste detta vara årets trick. Dessa manövrar kommer att sitta likt en keps innan sommaren är till leda.
//Jonas
-
Hallå Basse!
Christer når du på 08-55035389 men BARA vid 22-tiden på dygnet.Mvh Jonas
