vindsokaren
Forumsvar skapade
-
Blev en långkörare på Gålö med 4.6 och 88lit
Mestadels med 5.5 och 105lit
Över 6mil blev det😃
-
-
vindsokaren
Medlem20 april, 2025 vid 13:40 som svar på: Video: Så byggs en vindsurfingbräda, steg för steg.Såå mycket mer jobb än man tror.
Dock undrar jag lite mer om det finns en mer automatiserad metod som skulle kunna vara billigare då det känns som det är så mycket custom i videon
-
Ahh så detta nu.
Longboardtruckar har muttern/kingpin bakåt och framåt alltså inte som vanliga truckar.
Blev bygget klart?
-
Inte riktigt igång än men med lite SV o 7 grader så hoppar jag i vattnet.
Focus iår blir nog att lalla runt med polare o kurser.
Mindre race och mindre segel.
Möjligt lite slalom runt bojar. -
Dom som tycker truckgummina är för hårda så är det ju enkelt att byta.
Skulle nog dock bara byta fram först å testa.
Om man inte drar dom hårdaste gummina så går det ändå att gippa med r10m i lättvind -
Nice!
Gjorde en prototyp till en longboard inför kommande större serie.
Fungarade riktigt bra även i 30knop med ving
Dock så kommer jag inte att göra medarna i titan som prototypen hade.
Dyrt och jobbigt att slipa -
Då får hoppas på att Tämnaren är åkbar inför helgen
Blev ju bra SM 5-6ms på coarsebanan och 25 knop på undanvinden.
Till denna helg kan det bl7 svårt hitta blankis men man får nog åka lite längre bara -
Ny bräda klar med mycket svarta detaljer.


-
Jo Stefan du måste bara prova min nya wing isbräda som har lite andra mått.
Men dom vanliga brädorna fungerar också bra till wing.
Man får släppa lite på truckarna då bara.
Det går ju ganska fort ändå om du inte vill åka fort.
Hade några testrundor i 25knop -
Ja inte skrivit på länge
Kör mycket foil nu och är inne på 6:e året
Tar dock gärna fram en vågis eller ibland freerace när det är fina förhållanden.
När man blir bättre på foil så har jag noterat att man inte behöver ändra så mycket från lättvind till hårdvind.
Tex mastfoten på alla mina foilbrädor sitter alltid längst bak, vilken man flyttade fram tidigare vid hård vind.
Också märkt att det går bra att köra tex ett 7.0foilsegel mellan 4-12ms vilket också var svårt förr.
Om jag har riggat 4.5-5.0 så är ju det roligare förstås.
Har nu också en loftsails foil som har 115fuselage som gjort att alla flygande gippar alltid sitter.
Senaste testet var med ombyggd 109 freestyle
Racefoil 920/255/115 och foilsegel 5.8 som är max på den brädan
Grymt kul! -
Har nu haft en hel del kurser och har märkt att jag kan sänka nivån för att få folk att windfoila.
-
En del har ett segel till allt
Starboard freeride125,Gtr plus,6.0 severne glide.kommer igång tidigt men håller seglet i 12ms
Starboard foil x 145,supercruiser,severne glide 6.0, 5ms-12ms
Patrik 91,AFS R1000,skyscape 7.0 ,5ms-14ms
Desto bättre man blir desto större segel klarar man i hårdare vindar.
Men riggar gärna ett 5.0 segel i 8ms underbar lätt känsla att dansa runt med sådana lätta grejor. -
För brädbyggare börjar det väl bli tid för att planera bygget. De som tävlat internationellt har kanske snappat upp några nya trender?
Trenden hemma verkar vara att göra låga brädor.
Men Estland så har dom höga medar mest för att klara alla förhållanden.
Kört ett par helger nu med snö och går lite trögt i snö när man kör lågt.
Men låg tyngdpunkt känns riktigt bra när det går fort på glansis -
Igår lämnade hemma foil och Stora segel , var vid Dalarö 16.00 med endast segel 7.7 men prognos stämde inte. Blev bara lite planing i början sen vinden gick och kom. Det var helt enkel fel val. Aldrig lita på SMHI ahahaha
Alltid ta med foilen 😀
