vindsokaren
Forumsvar skapade
-
Doc;542867 wrote:Tiga 260, med RAF Speed köpt av Ekman. Fort rakt fram…
Min tredje Tiga Wave försökte jag hoppa av en vinterdag. Plattlandning jämfota från 5 meter i 3 grader – böjde sig som en banan men inte ett märke…Tiga 260 har surfspot som butiksskylt kändes skönt att ta bandsågen å köra igenom he he..
-
Bicless;543084 wrote:Vinta…den rosa färgen var skööön. Var det inte så att den var rosa rakt igenom?
Har för mig att den inte var lackad…..Mvh
Bicless
Icke lackad bara pride rosa rakt igenom, de såg jag när surfkärrans hjul slipade djupa spår
i brädan på väg ner till Mälaren med cykeln. -
Svenne;542457 wrote:Men, vad är det som händer här då?
http://www.youtube.com/watch?v=oY7O3v6IgI0Nice!
Hur orkar du pula med allting,måste ju vara tidskrävande och vara matrialnörd dock bra att ha sådana att fråga.
O ja just nu kan man lämna in fräsningen av plywood till dej(sharp4 iceboards) -
Bicless;539127 wrote:Jag tror inte du behöver vara så skraj för 50.000 mil på en ambulans. Förhoppningsvis välservad mm så den kan gå 20.000 till och det borde ju räcka.
Jag har en långmilad Ford Transit 330 som tidigare varit handikappbuss.
Jäkligt stor buss som tar 8 passagerare + bagage eller djävulskt mycker surfgrejer. Skalll köra 25 surfbrädor i den senare i vår, har räknat ut att det skall gå med några cm marginal 🙂 Jag har en bensinare med liten motor som drar relativt lite, ligger på ca 1,3 milen vilket känns lågt för den storleken. Jag är nöjd med den, men den kan eventuellt kännas lite väl stor om man inte har stora transportbehov. Soulen får man fixa till själv, du får inget sådant gratis på en halvmodern ford.Bicless när ska vi bygga om din buss? det börjar väl bli dags med alla transporter nu.
25 brädor och sittplatser!!! tror du jag är tobbe-trollkarl. -
@Svenne 534867 wrote:
En sisådär 6 år och fyra månader sen.
Fossingen sprack som en kaviartub, rackarns vad det kan göra ont ibland. 🙂En annan lider av ankfötter(klumpfot o plattfot) men man simmar bra dock. fråga bicless.
-
@sailorstiffrigg 536880 wrote:
På båtar som är i vattnet en längre tid, typ VOR låter det logiskt med en blank yta för att hålla borta smuts men vad är teorin bakom en blankpolerad yta utan hänsyn till tid i vattnet?
Är det vanlig polish man anväder på de båtarna du kört?
Vaxar man efter polishen?Många bud! vet ej om vetskapen hjälper som jag fick när företaget jag jobbar på var med och tillverkade delar till Ericsson 3 o 4 i volvo oceanrace men vart inbjuden till avtäcknigen.Båten såg väldigt matt ut i skrovet.
frågade chefskonstruktören och han sa att skrovet var mattslipat för minsta motstånd.men det återstår å se om det hjälper i slutänden. -
Åkte till fryshuset hade vägarna förbi och köpte truckar lite dyrarare(540 kr paret) hårda gummin 60kr.
Har dock billiga truckar på min nuvarande bräda och dom har hållt bra,men gumminarna är lite trötta. -
Tänkte tillverka flera isbrädor på en gång,börjar med truckarna nån som vet nå bra ställe i stockholmsområdet som har bra och billiga truckar
-
Den vanliga brädan med 4 medar tänkte ja ha mest till ren is.
Vågisen med ”isfenan” tänkte jag när det är lite mer snö på isarna.
Ett enkelt bygge bara för att prova(endast isfena behövdes).
På ice carving brädan fungerade conceptet med endast en fena.
Du har helt rätt angående vinkeln på fenan, var helt insnöad på att fräsa allt
rakt som på medarna på medvarianterna får prova annars slipa om.
Svänga blir det nog inte tal om,skulle va puder då.
Idèn kom från en film här på forumet.
Hela brädan har en enorm böj(97 års No nose concept) Kollar vinkeln imorgon så att det är klart till Drevviken på söndag.”Power is nothing without control”
-
@Bicless 524687 wrote:
Du kanske kan prova PM:a vindsökaren här på konfen. Han är en jäkel på att bygga grejer, exempelvis håller han på att bygga egna skenor till sin nya isbräda just nu tror jag. Han har dessutom alla verktyg och maskiner man kan tänkas behöva.
Tillverkade en 330mm rostfri skena till min gamla vågbräda idag.
Gjorde så att den passade perfekt i powerboxen.
Lite bilder..Kommer att köra på lämplig sjö på sön då de verkar blåsa då.
-
Verkar som man behöver två brädor en ice carving board för snö
och en hi board för is med-varianten verkar svänga bra på is. -
@Bicless 524340 wrote:
Vi testade både ice carve brädan och hemmabyggd bräda med fyra medar igår. Slutsatsen blev att hemmabygget med medarna går igång lite tidigare på snöbelagd is då friktionen på icecarve brädan är lite högre. Surfkänslan är dock överlägsen på icecarve brädan. Den uppför dig i stort sätt som en vindsurfingbräda med samma känsla. När det går undan var ice carve mycket stabilare och lättare köra fort med.
Jag skall försöka klippa ihop film från dagen, körde både lite gopro hjälmkamera.Riktigt lyckad dag på Älta sjön tack för provturen Bicless.
Kommer efter denna dag att konstruera om lite för att blanda lite av icesurfer och mitt hemma bygge.
1.smalare bak mellan medarna är nu 600 mm brett.
2.tillverka stenhårda trucksgummin i adiprene.
3.Längre medar runt om
4.Ska även prova med en med bak
Man vill ju ha en stabil bräda i hög fart men ha kvar manöverförmåga. -
Körde 4.7 från 7:00-13:00 fullt tryck va så taggad att ja inte tog några bilder.
7:00?? glömde ställa om klockan. -
Schnitzler-ja o Mattias drar till Fituna imorgon Fre hänger du me?
-
Jag o en kompis drar till Fituna är där vid ett-tiden.
Lite sämre prognos på Fituna,men det har det ju varit förr.
