walle
Forumsvar skapade
-
kör han med standard mått mellan hålen på fenorna eller?
-
Svar till:
Svar till:
Den var ganska fet, men är det bara jag som har blivit lite rädd för brunotti när man hört att en del gått sönder?
Kanske bara jag som har fått för mig det…[/ QUOTE ]
4% knäckta brunottis förra året, men dom som knäckte var rätt högljudda personer, brunotti jevlarna i Holland är rät snåla får jag hålla med om.
[/ QUOTE ]
tycker du jag e högljudd?

-
Svar till:
nya brunottin med flex o grejer, nya material samam som chrilel använder i tablassen
[/ QUOTE ]
Gött å se att dom har gått i från det där sketna ”Formica” laminatet
Tror att dom kommer hålla bättre i år(svårt att bli sämre
)Dom gör ju sköna brädor annars!
Jag tänker ta bort laminatet på min ”LE Wood” och lägga på samma plast som dom har på årets modeller, gillar ju designen på brädan…
-
Svar till:
Men kom igen, ge mig tips på vilken bräda man skall satsa på, vilka märken är bra? Vilka ska man undvika? Vilka är det svårt att hitta reservdelar till om man kör sönder fenor mm?
[/ QUOTE ]
Jag vet att Crazyfly (2004)brädorna e sköna och billiga
här e en ny för 2999:-
http://www.kitesweden.se/images/CF118.jpgdet finns fler liknande brädor av andra märken till bra pris
-
Svar till:
Vad kommer de kosta då om man ska bygga en enkel brett?
mallar rätt av en annan, bygger i balsa eller diviny och plastar ihop den.. Jag fattar inte vart de dyra är?
Balsa eller div typ 500:- fiber å plast nårra hundringar å sen tillbehör max 800:- om man snålar in lite.[/ QUOTE ]
Bygger du i balsa eller divinycell, alltså ett hyffsat seriöst bygge, så kommer det nog gå på minst 6000:- för en bräda!
Dessutom måste du räkna in allt kringmaterial som går åt ex vakuumanläggning, rockertable, div verktyg, fenor, inserts mm
Som sagt blir det ryskigt dyrt att köpa så lite grejjor som det går åt till en bräda…
Sedan plastar du inte brädan utan använder epoxi vilket är betydligt dyrare.
Vanligt polyester som du har när du plastar suger åt sig vatten medans epoxi är helt tätt.
dessutom är polyester tyngre än vad epoxin blir.Att bygga en bräda med så dyra material som balsa eller divinycell och inte använda epoxi är alltså slöseri med pengar…
Ska du bygga en bräda så så gör den i plywood och epoxi!
då kan du kanske komma under 1000:-
-
du bygger inte en bräda för 2800:-!!! om du inte gör en i träskiva…
kanske om du gör 15 så kommer du ner i 2800:-/st
-
Svar till:
rimligt pris på en nybörjarbräda, ca 2000-3000 absolut inget över 150cm. du ska ju inte bara åka fram och tillbaka, efter 10-15 ggr på vattnet kommer du vilja prova göra lite ordentliga svängar och kanske till och med hoppa lite smått. en relativt ny (2003 kanske)bräda på 140cm skulle jag satsa på, då får du en hyffsat stor bräda som bär ganska bra men fortfarande inte är klumpig. man ska aldrig snåla å köpa skit, det lönar sig aldrig. köp en bra bräda helt enkelt! jag tycker personligen att min brädan nu tar mer skada än vad brädan jag började med gjorde. håller du dig bara ifrån stenar och skit så får du inga problem med skador.
[/ QUOTE ]
tack för att du håller med mig
-
Köp inte en så stor bräda!
Jag tycker inte du ska köpa en bräda som är längre än max 140cm.
Däremot kan den vara bred i stället.
går säkert att hitta någon för under 2000:-När det blåser så pass lite så att du har användning för en sådan ”pråm” så klarar man inte av att hålla höjd som nybörjare

Det är helt enkelt svårt att köra och att lära sig i så lätta vindar!
-
12m2 e nog den kite-storlek du har roligast med…
men å andra sidan om man e fet och bara kör i Sveriges fis-sommarvindar så kan det vara någon storlek för liten
-
Svar till:
Också missar du det bästa av dom alla! Hmmmmm

[/ QUOTE ]
Förlåt…
här:
http://www.wipika.se -
Svar till:
Jag har gått kurs o en polare köpte en 17kvm i somras som vi körde en del med, en Cabrinha. JAg bor i Varberg och har nära till Apelviken, där verkar det vara mest Cabrinha på vattnet även om jag ser en del annat också. Kanske för att Surfersparadise säljer mest av Cabrinha. Hur är det med de andra märkena, jag är mest insatt i Cabrinhas grejer. Vilka modeller av olika märken är lämpliga för nybörjare. Skriv gärna och berätta, även om ni inte har en sådan att sälja ! Är det förresten någon som kör i Apelviken eller Björkäng här på forumet! Ha de / Mange
[/ QUOTE ]
Som nybörjare ska du köpa en drake som inte har för högt AR!
och så länge du köper -04 så e ”alla” märken bra och dom flesta -03:or med
En kite som e bra för nybörjare är OceanRodeo.com med deras ”PunchOut” bom, läs själv om den, men kiten i sig passar ”vassare” åkare med. det som är en fördel med OceanRodeo är att Kiten är bättre förstärkt jämfört med andra märken, vilket kan vara en fördel som nybörjare
och vid kite på is och snö. ( Ja, jag har en -04:a 12m2 till salu…
)Men du lär inte bli missnöjd vad du än väljer för märke om du köper av nyare årsmodell!
http://www.liquidforcekites.com
http://www.challengerkites.com
det var några…
-
nån som kan skicka upp en?

-
Våra brädor kommer (för den som vill) med avtagbara tippar

kör som vanligt på plattvatten och sätt på tipparna i chopp/vågor.
låter det bra?