• Utochin…

    Publicerad av sailortrash på 21 juli, 2014 vid 20:17

    Idag vände en våg utochin på min kite efter en muppig krash. När jag fick upp den var styrlinorna “innanför” framlinorna. Vad gör man? Depowern blev satt ur spel så jag fick landa via releasen, koppla loss och rigga om typ…tog typ 25 min under tiden droppade vinden. Detta måste ju hända ibland när man kör vågor och kraschar ?

    sailortrash svarade 9 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • stiss

    Medlem
    21 juli, 2014 vid 23:09

    @sailortrash 725268 wrote:

    Idag vände en våg utochin på min kite efter en muppig krash. När jag fick upp den var styrlinorna “innanför” framlinorna. Vad gör man? Depowern blev satt ur spel så jag fick landa via releasen, koppla loss och rigga om typ…tog typ 25 min under tiden droppade vinden. Detta måste ju hända ibland när man kör vågor och kraschar ?

    Att kiten inventerar (vänder sig ut och in) är sånt som händer. Det brukar hända mig när jag misslyckas med ett hopp och tappar sträckningen på linorna. Då kan kiten trillar ner och vända sig ut och in om man har otur. Samma sak kan även hända om vinden dippar ordentligt. I de flesta fall funkar det att vatten-launcha kiten och köra in till stranden och landa kiten som vanligt och rigga om linorna. Dock så får man lite mer kraft i kiten när den är inventerad eftersom styrlinorna blir “kortare” när de är snodda om framlinorna. Att justera depowern borde fortfarande fungera. Iaf gör det det på mina slingshots

    Man kan även fixa problemet ute på vattnet genom att koppa bort leachen, kroka ur och föra bommen genom mittenlinornas infästning, kolla denna videon. https://www.youtube.com/watch?v=9qz-KnbjPUw Det är dock lite risky och inget som jag rekommenderar till en nybörjare eftersom man blir rätt fuckad om kiten launchar när man genomför proceduren. Det funkar på mina 4-linors kitar. vet inte hur det blir med en 5-linors

  • sailortrash

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 06:41

    Ok
    Tack för ett bra svar. Det där med bommen var smart, men som sagt lite risky…
    Bara att åka in och rigga om då…

  • pelle-surf

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 09:33

    Är det inte skillnad på om kiten inverterar eller om den bara rullar runt igenom linorna.
    Om den inverterar och den “kränger” sig med insidan ut så kan väl frontlinorna i värsta fall
    ligga över hela kiten med risk att linorna skadar kiten om det blåser bra.
    Att kiten har rullat igenom linorna har hänt mig oxå några gånger och det är ju igen större fara, men
    det har bara hänt mig en gång att kiten har inverterat och då drog jag QR för att undvika skada på kiten. Jag tror inte att det är särskilt bra om den inverterar med insidan ut, blir nog stor påfrestning.

  • stiss

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 11:25

    @pelle surf 725279 wrote:

    Är det inte skillnad på om kiten inverterar eller om den bara rullar runt igenom linorna.
    Om den inverterar och den “kränger” sig med insidan ut så kan väl frontlinorna i värsta fall
    ligga över hela kiten med risk att linorna skadar kiten om det blåser bra.
    Att kiten har rullat igenom linorna har hänt mig oxå några gånger och det är ju igen större fara, men
    det har bara hänt mig en gång att kiten har inverterat och då drog jag QR för att undvika skada på kiten. Jag tror inte att det är särskilt bra om den inverterar med insidan ut, blir nog stor påfrestning.

    Att en kite lägger sig med insidan ut har jag aldrig varit med om. Borde kanske kunna ske om man pumpat kiten för klent. Desto klenare man pumpar den desto lättare har den även att inventera eftersom den blir mer flexande.

  • skanepaul

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 15:16

    Vad har du för kite?

    Har aldrig lyckats invertera mina kites.

    Pumpa kitesen hårdare.

  • stiss

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 15:48

    @SkånePaul 725286 wrote:

    Vad har du för kite?

    Har aldrig lyckats invertera mina kites.

    Pumpa kitesen hårdare.

    Det brukar hända mig emellanåt när jag kommer fel i ett maxat hopp (får en ogynsam rotation i upphoppet etc) och inte kan kontrollera kiten genom hela hoppet och pendlar under den när den står klockan 12. Då dalar kiten från himmlen och kan inventera om man har otur (har kanske inte ännu utvecklat den bästa tekniken för feta hopp?). Har även hänt när man kört i väldigt byiga förhållande och det blir för lite vind i dalarna. Jag kör RPMs och pumpar dem stenhårt

  • pelle-surf

    Medlem
    22 juli, 2014 vid 17:41

    Kan nog även påverka om man har fler/färre struttar. Mycket linslack vid misslyckade trixhopp eller
    om man droppar kiten så den rullar med i vågor kan nog oxå få den att invertera. Försöker alltid trycka i så mycket luft som möjligt innan man bryter pumphandtaget 🙂
    Med tanke på frågan av trådstartaren, så tänkte mest på om kiten verkligen var inverterad eller om den bara rullat igenom linorna. Jag tycker inte att det känns bra att relauncha en inverterad kite pga risken att skada kiten.

  • sailortrash

    Medlem
    23 juli, 2014 vid 12:09

    Min kite gick att relauncha och hade nog bara rullat igenom skotlinorna. Alltså, det hade gått att lösa med bomtricket. Men så var det också en liten våg som fick trailing edge att rulla över LE. Den hade nog kunnat pumpas lite till, min pump har definitivt gjort sitt…

    I hård vind hade det dock vart lite jobbigt, eftersom framlinorna utanpå baklinorna gjorde att kiten alltid var bra skotad…svårt att självlanda när man inte kan slacka skotlinorna

  • gnutten

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 11:10

    Har fått insidan på kiten utåt ett par gånger. Har varit bra pumpad, men den har nog fastnat i vattnet på något olyckligt sätt. Senast lyckades jag lösa det genom att krascha ner kiten i vattnet ganska hårt och sen slacka på linornan. Är väl ingen garanti för att det löser problemet, men kiten vill ju till sitt normal läge (dvs med insidan innåt)

  • skoldpadda

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 12:54

    Jag tycker det låter helt orimligt att kiten inverterat “på riktigt” om den varit pumpad och en modern kite, är det ens fysiskt möjligt?! Dessutom flera gånger?

    Att den hamnat mellan linorna är ju ett vanligare problem och kan väl hända alla kites som “ramlar ner” pga linslack om man har lite otur. Påverkar oftast inte depower och safety trevligt nog.
    Som jag ser det två lösningsmetoder som nämnts ovan:
    1. Surfa in till land och rigga om (säkrast)
    2. Kroka ur och kör bommen genom linorna. (handskar och lättvind underlättar).

  • bohm

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 13:50

    Switchblade 2 inverterar väldigt lätt… Har hänt mig ganska många gånger. Vad jag gjorde var att re-launcha och köra in till land med kiten inverterad.

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • skanepaul

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 14:10

    Min misstanke var också att det var nån sorts bowkite därav min fråga.

    Så vad har trådskaparen för kite?

  • sailortrash

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 17:46

    Jag körde med en naish cult med rätt tydlig sigma (2010). Kan inte egentligen uttala mig om kiten, för jag har inte kommit igång än. Men har kraschat och relaunchat den massa ggr redan, och den viker sig väldigt lätt. Den har ju naturliga “brytpunkter” i sin sigmaform, vilket gör den svår att relauncha i marginalvind. Å andra sidan ska den ha bra top end….
    Den har 5 strutar och har bra drift, släpper jag bommen i en krash ligger den kvar och flyger när jag får upp huvudet ur vattnet igen. Jag tror den måste pumpas extra hårt för att komma till sin rätt faktiskt, och detta pga sigmaformen. Fast jag har inte kört ngn annan kiteform.

  • pelle-surf

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 18:25

    Tycker bara att diskussionen känns lite förvirrad då man blandar ihop begreppen.
    Som jag förstår det, så är en inverterad kite utochin, dvs att den har “krängt sig” med insidan ut (ja, eller utsidan in).
    Det är väl ganska stor skillnad mot om kiten bara rullat, roterat genom linorna, vilket inte är helt ovanligt och har väl egentligen inget att göra med att invertera.

  • bohm

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 21:27

    En inverterad kite har struttarna på ovansidan, dvs mot himlen istället för mot vattnet, och LE är böjd åt fel håll. Den har rullat ett halvt varv.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.