Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Montera bom i taket?

  • Montera bom i taket?

    Publicerad av skoldpadda på 22 oktober, 2014 vid 08:52

    Är det någon som har en bra lösning på hur man kan montera bommen för att kunna träna handlepass hemma?

    Det jag funderar kring är vilka linor man fäster den med (knyter man fast alla blir den ju som en trapets, och det ger kanske fel känsla?), och om det finns listiga knutar som rekommenderas (vill inte att mina fina kitelinor går sönder pga. lek hemma).

    Tips mottages tacksamt!

    skoldpadda svarade 9 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • milkman

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 09:34

    Vi kan skicka lite lösa längder skräplina som du använda om du vill?
    Vi har löst det rätt enkelt i butiken genom att lägga styrlinorna genom ett block som sitter i en gummilina i taket. När du belastar bommen så åker den ner mot CL (där den kommer vara när du kör urkrokat ändå). Men fördelen är att det inte blir en trapets, du kan “vicka” bommen som vanligt. Däremot har vi inte hittat något bra sätt att skapa samma känsla som en kite där bommen har lite motstånd.

    Mittenlinorna har vi fäst i taket direkt, ovanför blocket.

  • skoldpadda

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 10:13

    Tack för snabbt svar och fint erbjudande.
    Jag har dock redan lösa linlängder (tänkte inte på att jag kan använda dem…) 🙂

    Nu får jag fundera ut hur själva monteringen skall ske med bibehållen relation till frun, alltid den svåra delen i surfandet..
    Du råkar inte ha en bild på er lösning?

  • pelle-surf

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 15:07

    Har du mycket plats o bra takhöjd så verkar detta kul, inte säker på att frun tycker detsamma men öva i string eller mankini så uppskattar nog hon det oxå 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=urGBVCd3Wgs

  • skoldpadda

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 16:56

    Oj!!!
    Den såg ju underbar ut.
    Tor jag säljer mina kites och hyr en lada istället 🙂

  • petting_4

    Medlem
    24 oktober, 2014 vid 10:18

    Jag har en bom hängandes i sovrummet. Bankade bara upp en m10 expander i betongen o skruvade på en stor metallögla. Kör med gamla kitelinor och nån annan lite grövre som förstärkning.

  • smaskens

    Medlem
    28 oktober, 2014 vid 14:27

    När jag höll på med gymnastik så fanns det en lösning för att öva på stora korset i ringar.
    Ringarnas linor löpte genom var sitt block i taket och andra änden av linorna satt fast i ett bälte som man hade runt midjan. På så sätt halverade man tyngden på armarna. Det borde gå att göra något liknande med en vanlig bom och linor. Och byt ut kitelinorna mot grövre rep.
    Min egen bom/ring tränings anordning har jag hängt under trappan i vårt hus till barnens förtjusning.

    Edit: Fast handlepass blir svårt med den lösningen.

  • milkman

    Medlem
    31 oktober, 2014 vid 22:51

    Ska se om jag kan få fram ett foto imorgon. Annars får det bli tisdag 🙂

    MVH
    Jens

  • skoldpadda

    Medlem
    1 november, 2014 vid 08:56

    Bom monterad, tack för hjälp alla 🙂
    Nu gäller det bara att lära sig handlepass innan barnen gör det…[IMG]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1779856_10153556198476959_1194883641302029296_n.jpg?oh=35f886e649e045399a381e008854dd4a&oe=54DC5BD5&__gda__=1425510380_d9c8c6aedb518cd116a9381a380e196d[/IMG]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Montera bom i taket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.