Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 1,5 m2 rigg, äpplen päron?

  • jesper-b

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 10:55

    Christian,
    Jag tolkar absolut inte dina inlägg varken som någon personlig kritik eller ett krig mot hotsailsmaui. Jag läser dessutom hela din inlägg innan jag skriver mina. Jag säljer hotsailsmauigrejor inklusive deras stekheta barn och ungdomsgrejor, vilket självklart gör mig rejält partisk. Precis som jag respekterar dina erfarenheter och åsikter, hoppas jag dock att du kan respektera mina. Låt mig förtydliga några punkter:

    Förutom de high-end barn och ungdomssegel/riggar hotsailsmaui utvecklat och tillverkar gör de även enklare skolsegel. De har till och med två enklare modeller i hela storleksskalan. En med latta under bommen och en ännu enklare a la triangel. De kostar inte många kronor att tillverka (helt i dacron dock vilket är att föredra framför monofilm pga stryrka) och kostar i stort sett ingenting att utveckla. Dessa liksom andra tillverkares enklare skolriggar fyller självklart en funktion, de har i stort sett “alltid” funnits och kommer sannolikt finnas så länge det finns vindsurfare.

    Jag säljer således både enklare skolriggar och high-end riggar för barn och ungdom.

    Jeff och hotsailsmaui såg dock stora problem med de enklare skolriggarna. Båda vad gäller prestanda, möjlighet att utvecklas på dem och vad gäller motivation hos barn och ungdomar. När deras första prestandabarnsegel/riggar kom (i storlekar från 0.8 kvadrat) ökade intresset bland barn och ungdomar radikalt på Maui (där det spreds först) och inte minst på de center som skaffade dem tidigt (Bonair). 90% av vår sports unga stjärnonr i freestyle och vågsegling har lärt sig på dessa riggar från hot. Sedan köps de över av de firmor som jobbar lite annorlunda med sponsoring mm (det är väl snarare hot som jobbar annorlunda med detta men det är en annan story). Hur som helst har de högprestandariggarna fått oerhört stora positiva konsekvenser för vår sport. Jag har med egna ögon sett hur barn resonerar när de ska välja prylar på surfskolor som har både miniversioner av de vuxnas grejor och de enkla skolriggarna i de fall det finns både och…. dessa val fick samtliga vindsurfskolor på Maui att helt sluta med skolriggarna, även i de riktigt små storlekarna.

    Hot fortsätter att finslipa på sina MicroFreak och MicroFire, men samtidigt har de gått vidare och är på sätt och vis nöjda. När NP, Gastra med flera märken utvecklade sina mer high-endgrejor trodde Jeff att han skulle förlora marknadsandelar till dem. Men det har snarare blivit tvärt om. Hotsailsmauis Microsegel och riggar finns i så stort utbud och har liksom blivit en egen värld. Om man som förälder behöver någon enstaka del till riggarna finns det alltid nytt och begagnat att få tag på och det finns en egen “community” med eget forum kring hur man riggar, använder mm.

    Men oavsett vilket fabrikat som man väljer så finns det på grund av att Jeff trodde på konceptet och ägnade många år åt att utvecklade det, samtidigt som ingen annan tillverkare gjorde det. Jeff är självklart glad över att sälja segel, men han är ändå gladare över att det nu finns ett bättre alternativ till de enkla skolseglen.

    I min värld ÄR det ett skämt att jämföra prestandan på dessa enkla skolriggar med högprestandagrejor oavsett fabrikat.

    Vad gäller pris håller jag inte heller med om att det självklart är dyrare att köpa en rigg för 4500 i stället för 1700 (Vad gäller de enklaste skolseglen är det inga problem att hitta för under 1000 spänn). Om man väger in livslängd, prestanda och begagnatmarknaden skulle jag vilja påstå att det kan vara tvärt om. Visst, mer pengar ut för första riggen, men sedan kan man komplettera med större segel till samma rigg och man kan när hela barnaskaran i familjen har blivit för stora för att 1,2an ska funka som stormsegel (dvs rätt stora), kan man lätt sälja seglet beggat för samma pris som ett enklare segel kostar nytt. Dvs man får en djädrans massa prestanda och glädje i många många år ur sin första investering om man köper high-end.

    Jag ÄR partisk, men jag ÄR också extremt mycket entusiastisk och tycker själv jag grundar dessa åsikter på “äkta kärlek” till vindsurfing. Låter väl urtöntigt, men det skiter jag i. Jag vet vad jag tycker och varför.

    Man får gärna köpa enkla skolsegel av mig (men jag rekommenderar hellre att ni går upp en nivå till till exempel Surfspots riggar för 1700 spänn, givet att det inte är en massa monofilm i dem, har ej kollat in dem).

    Man får gärna köpa high-end från NP eller någon annan tillverkare.

    Jag blir jätteglad om ni kollar in hotsailsmauis forum dedikerat för enbart Micro-prylarna, ringer mig och frågar, mailar Jeff och frågar och sedan köper prylar från nån annan. Det är MER än ok för mig.

    Sista ordet prestige – tja kanske det? Det kan nog gälla rätt många, varför inte?

    Over n out!

    /JB

  • rrd

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 13:00

    Visst skiljer det mycket i prestanda mellan olika juniorriggar. Jag har sett o känt på ganska många olika genom åren, både instegsriggar o fortsättningsriggar. Och naturligtvis ska man försöka få juniorer att testa/lära sig med så bra grejer som möjligt. Min erfarenhet är att NPs One riggar är mycket bra och funkar bra att utvecklas långt i sin segling med. I dag med en FW85 för min 12-åriga son…

    Att lära sig surfa som junior är mycket svårt och lägger grunden till ett kanske livslångt stort intresse.

    Som nästan alltid får man vad man betalar för. Begagnade grejer är väl ett bra alternativ för att komma ner i pris. Och att verkligen anpassa utrustningen till storleken på seglaren.

    Det som ofta inte funkar i juniorsegel är att det inte klarar lite mer vind, stor tryckpunktsförflyttning.

    Men när en junior planar med kontroll för första gången, den känslan är som vi alla vet svårslagen…

  • oaxen

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 13:45

    Hej!

    Höll på några år med äldste sonen och de billiga traditionella budgetbarnseglen. Sedan köpte klubben in några HSM MicroFreak. Vilken skillnad! Det billiga seglet på 2,0 m2 klarade inte sonen att dra upp ur vattnet själv. Freak-2,7:an däremot fick han upp lätt som en plätt. Dessutom ser man på seglet när vinden börjar fylla det.
    Jag seglar själv SuperFreak numera men har inga intressen i märket. Skulle sönerna bli ordentligt bitna så är valet enkelt för min del. Tyvärr har inte det där magiska jag-planar-själv-faan-vad-det-går-känslan infunnit sig ännu.

  • carrera

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 06:54

    Efter att kollat på lite olika budjet alternativ här hemma i Sverige så fastnade jag för Hot´s micro fire 1,6 då jag fick se det live på maui! Där hade vi ju fördelen att barnen kunde prova grejerna innan köp också! Fördelen med barnsegel från te.x Hot är ju att de är så lika våra stora segel på ALLA sett… barnen har ju sett hur jag riggar i alla år o vet hur man ska göra och orkar också själv rigga när det är i dessa format! Dessutom är ju kiten gjorda så att man använder samma mast+ bom till andra segelstorlekar vart efter de växer och utvecklas!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 1,5 m2 rigg, äpplen päron?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.