Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2000-talets sämsta säsong?

  • surfen

    Medlem
    19 oktober, 2013 vid 10:33

    @Raggarn 717698 wrote:

    “Lite gubbhull har man fått, men fett är mer volym än vikt så en liten ring runt magen har man allt.”

    “de gäller ju också att man sätter på en riktigt bra fena med som stämmer överrens med bräda/segel slarvas riktigt ordentligt med det har jag märkt bland dom som seglar, många resonerar nog på med fenhelvetet å ut å kör. “

    Å vikten då……….kan vi få fettvolymen i kg…så vi andra har en referens när vi borde plana….!!
    och fenbestyckningen…djup?bred?kort?tjock?flex?stiff?….????+
    el är det secrets??
    är f.ö. själv Sveriges sämsta planare trots många år på vattnet …måste ha jämn hård vind att kroka i och
    trycka mitt fett emot för att få fart…. 🙂
    så därför tycker jag som en del andra att denna säsong har varit usel…..

    “Skillnaden mellan fett- och muskelväv i kroppen är:
    0,9 gram fett motsvarar 1,1-1,2 gram i muskler
    dvs ca 30% mer. “

    Fena
    ja det är mycket tycke å smak, själv så gillar jag lite styvare fenor till dom större seglen 5,9- 6,5m², kör då med Chooko Spirit 36-32cm freerace fena fast det är en freewave bräda, inte så bred men lite tjockare och något styvare, bra fena som bygger upp kraften direkt höjdar kanon, får ha tungan rätt i mun när man gippar något trög i svängen(36cm). Till dom seglen använder jag även en Select B/J fena 31cm från i år, ser jäkligt lustig ut men är tvärsäker på vattnet när det är lite större chop/vågor, höjdar bra, snabb och släpper inte greppet i vattnet. Till dom små brädorna/segel är det Onshore Wave fenor som gäller 19-24cm.
    Sist men viktigast många timmar på vattnet plus att våga lite olika setups å inte göra som polarna gör. För vem säger att det fungerar för dig å dina prylar…
    Veckan som kommer verka bjuda upp till dans igen, för mig är det inga problem jag vet min setup, å jag tänker köra! Till er andra kolla över prylarna å åk ut! Snart ligger isen…. Men då gäller andra leksaker 😀

  • raggarn

    Medlem
    21 oktober, 2013 vid 20:52

    Ok tack för info…bra å ha lite å jämföra med….blir till att testa mer alltså
    har bara hunnit jmf testa dessa 2 på samma bräda Lorch Silverglider 125
    å hej å hå va tidigt Mfc Move´n går igång och går att få i planing med en storlek mindre segel
    men North Shoren går ju som en dröm i full pung å rejält överriggat utan minsta spinouttendens…
    å andra sidan

  • andymodes

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 07:44

    Tycker det vart helt ok, mest 5,3 och 4,7 och oftast inte kuling men på Öckerö har det vart klart bättre än söderut tror jag!!! Har nog kört 25 gånger med 5,3 och 4,7 sen april i år….Inte bra men helt ok…

  • jesper-b

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 09:59

    Den här och nästa vecka ändrar ju totalt på all säsongsstatistik. Nu handlar det dessutom om 4.0-5.0, pyttefenor och en massa vågor!!

    /JB

    PS: En liknande diskussion här för knappt 10 år sen förstod jag inte alls, varför? Jo, jag seglade formula med tokplaning i stort sett varje dag! En bra formulautrustning och hyfsad teknik så ÄR det segling flera ggr i veckan.

  • nachoman

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 14:41

    Nu gäller det att förbättra årsstatistiken som sagt. En vecka på Öland (nästa v) ser ut att kunna erbjuda en hel del. Antar att jag inte blir själv på vågspoten!?

  • electric

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 15:26

    @Jesper B 717853 wrote:

    Den här och nästa vecka ändrar ju totalt på all säsongsstatistik. Nu handlar det dessutom om 4.0-5.0, pyttefenor och en massa vågor!! /JB

    Man kan ju hoppas – men efter dagens (onsdag) prognosmiss i Stockholm (iaf i södra delen, t ex Fituna, där det trots mycket lovande prognoser under hela e.m. inte blåste mer än 4 m/s) så kan man inte annat än börja misströsta inför de kommande dagarna, som ju har ungefär samma prognoser. Fast kanske Torö var bättre? (Men går man efter viva-statistiken för Landsort så blev det ju även där mindre vind än utlovat, eller?).

    Men såklart man ändå hoppas på morgondagen (torsdag)! (Frågan för mig är bara om det blir Fituna eller Farstanäs (vid mer väst) ). Vi får se …

    /Lars

  • tbsurf

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 15:41

    Ja det var bedrövligt på fituna idag. Mer väst imorgon gör nog att jag kollar läget ute på Dalarö

  • hanlar

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 16:11

    Ja fy fan vilken turnoff det blev idag. Tack vare Tb så slapp jag dock bomkörning. Skyldig dig en kall. Imorn bara måste det funka på FitUna elr Farstanäs.

  • k-caesar

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 17:25

    @Jesper B 717853 wrote:

    Den här och nästa vecka ändrar ju totalt på all säsongsstatistik. Nu handlar det dessutom om 4.0-5.0, pyttefenor och en massa vågor!!

    /JB

    😀 😀

  • k-caesar

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 17:28

    @Jesper B 717853 wrote:

    Den här och nästa vecka ändrar ju totalt på all säsongsstatistik. Nu handlar det dessutom om 4.0-5.0, pyttefenor och en massa vågor!!

    /JB

    PS: En liknande diskussion här för knappt 10 år sen förstod jag inte alls, varför? Jo, jag seglade formula med tokplaning i stort sett varje dag! En bra formulautrustning och hyfsad teknik så ÄR det segling flera ggr i veckan.

    Word man!!! :D:D:D

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2000-talets sämsta säsong?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.