Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

  • jonteasu

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 09:42

    Simmer har släppt deras 2011 vågsegel nu.
    http://www.simmerstyle.com/2011sail/sailOverview.aspx

  • koa

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 12:35
    Ola H.;621730 wrote:
    …och följande tankeexperiment är ju ofta intressant. Vad skulle hänt om us-boxen inte var tradition utan istället presenterades som en ny innovation idag. Den skulle skrattas ut. En vansinnig konstruktion, krånglig att montera fenan i. Inbyggd brottanvisning som gör att man måste överbygga boxen så sjukt mycket att varje enskild boxmontering kostar 100-200g extra.

    Det ENDA som talar för us-boxen är just traditionen.

    Glöm inte borta att den fungerar 😀

    Snart blåser det och alla boxar funkar 🙂

  • lars_k

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 12:56
    Ola H.;621730 wrote:
    ….varje enskild boxmontering kostar 100-200g extra.

    Enl Gertenbach kostar det 100-200g totalt per bräda, inte per box. Om jag tolkar honom rätt dvs. Inte så mkt och vikten ligger längst bak på brädan där den skadar minst.
    Att US-boxarna skulle väga 300g är ju bara blaj. Det gäller 25cm boxar. I en quad sätter man i betydligt kortare boxar som väger mkt mindre.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 16:28

    Borde det inte vara rätt enkelt att testa slotboxarnas och andra boxars hållfasthet och vad som går sönder vid en fet smäll. Kanske inte nåt man gör med sin nya fina bräda, men för en brädtillverkare borde det ju vara en baggis att bygga ungefär så mycket bräda som behövs för ett test och sen tjonga till fenans framkant med en rejäl slägga. Det känns som man borde få ett rätt hyfsat hum om vad som pajar på så vis.

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 16:58
    Lars_K;621794 wrote:
    Enl Gertenbach kostar det 100-200g totalt per bräda, inte per box. Om jag tolkar honom rätt dvs. Inte så mkt och vikten ligger längst bak på brädan där den skadar minst.
    Att US-boxarna skulle väga 300g är ju bara blaj. Det gäller 25cm boxar. I en quad sätter man i betydligt kortare boxar som väger mkt mindre.

    Jo, det ligger ju lite i hans intresse att underdriva viktbesparingen. En slot box väger under 80 gram och det går bara åt några gram plast för att få in den i brädan eftersom den är sin egen förstärkningskloss, så att säga. Skall du få samma styrka i en US-boxmontering krävs det MINST lika mycket hårdskumförstärkningar, väv och plast som själva slotboxen är konstruerad av. I praktiken är det klart mer med Cobras “precision” (deras US-box-monteringar är starka, men innehåller rejält med fiber och extra spackel – såga isär en och kolla*). Plus att själva us-boxen väger 140g, säg 100 om det är en kort sak (som ändå rymmer en twin-fena, men då i princip utan justermån alls). I absolut bästa fall skulle det kunna vara 100g per box. I praktiken tror jag det snarare är 150-200 per box.

    En MT installation är dock på det stora hela inte tyngre än en slotboxinstallation, så på en quad med MT+US snackar vi 300-400g.

    *faktum är att jag har en itusågad cobrabräda med US-box hemma, jag skall ta och “frilägga” själva boxinstallationen och väga så kan vi se vad det verkligen rör sig om.

  • surfslusken

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 17:58

    Hur fan kan de komma sej att min nya Flikka me 4st us boxar, ca 84liter, väger ungefär som min gamla Proof singel fin på 73 liter?? (den vägde in på 5,2kg ink stroppar ex fena)
    Att den inte e Cobra byggd?
    Att den är byggad i kvalitets material?
    Själv har ja ingen aning, men glad e ja!:)

  • lars_k

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 18:21
    Ola H.;621819 wrote:
    Jo, det ligger ju lite i hans intresse att underdriva viktbesparingen.

    Ja, kanske det. Och i Ola_Hs (Starboards) intresse ligger att överdriva fördelarna med slotboxarna. 😉

  • koa

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 18:30
    lars_k;621834 wrote:
    ja, kanske det. Och i ola_hs (starboards) intresse ligger att överdriva fördelarna med slotboxarna. 😉

    ..
    :d

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 20:12
    surfslusken;621829 wrote:
    Hur fan kan de komma sej att min nya Flikka me 4st us boxar, ca 84liter, väger ungefär som min gamla Proof singel fin på 73 liter?? (den vägde in på 5,2kg ink stroppar ex fena)
    Att den inte e Cobra byggd?
    Att den är byggad i kvalitets material?
    Själv har ja ingen aning, men glad e ja!:)

    Helt enkelt ett lättviktsbygge. Min Delfs från 93 med 3 us-boxar vägde ngt liknande. Men detta har ju inget att göra med slot kontra us, eller?

    Lars K: Jag har inget eget intresse att hypa slotbox, för mig personligen blir det mest massa extra jobb med att konvertera hela fenförrådet från us och mt. Å när det gäller vikterna är det väl inga av mina angivelser du kan bestrida, eller? Men jag tycker helt enkelt det behövs en ny box och hoppas slotbox håller måttet. Och är kanske lite trött på konservativa bakåtsträvare….

  • surfmeister

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 20:26

    Kan bara hålla med om att US-boxen är riktigt icke-användarvänlig, framförallt nu när man har en twin men den har visat sig fungera. Jag hoppas verkligen att den nya boxen fungerar då den uppenbarligen verkar vara rätt enkel att använda. Dock vore det bra oavsett box, om alla tillverkare kunde göra gemensam sak och standardisera boxarna för att fentillverkare, kunder osv inte behöver ha flera olika fenor för olika vågbrädor. Det spara pengar för alla. Att justera gamla fenor är rätt omständigt för de flesta som har köpt en ny bräda……

    Det enda som jag är lite orolig för på den nya boxen är om skruvarna gängar ut som de gjorde för en del på FCS boxarna. Varför har man inte metalgängor i dessa nya boxar likt brickan på US-boxen?

    Btw, vad f..n har hänt med vinden?!? Detta surfåret suger pung……

  • doc

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 21:38

    För Starboards del kanske slotboxar betyder att deras fenor börjar passa i boxen redan från leverans? Jag gillar fenorna och jag gillar brädorna, men deras fenor behöver antingen slipas eller tejpas för att passa, enligt min erfarenhet. Två Starboardbrädor som passerat min ägo har dessutom haft US-box som varit lite för bred för alla fenor jag haft i väskan och de Evil Twin -fenor jag har (tack Ola) har helt olika passform. Konstigt.
    Boxproblemet borde ju vara detsamma med alla Cobrabyggda brädor men mina andra har aldrig haft det problemet.

    Nu är det custom och boxar som passar som gäller!

  • ola-h

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 22:25

    Ja det är faktiskt märkligt. Men både customs och cobraproducerade brädor jag haft har ofta haft lite olika passning i själva boxarna. Det kan helt enkelt bli lite deformation när de pressas i “hålet” ihop med fiber, verkar det som. Den Quatro jag hade för några år sedan krävde ölburks-chim på ena sidan men inte på andra. Och fenor är inte alltid konsistenta heller: märkligt nog verkar det vara värst med CNC:ade G10-fenor. Mina senaste Maui-CNC:ade MUFinsfenor glappade t ex rejält i Chinookboxarna på mina custombrädor. Och Starboards G10-fenor har mycket riktigt också varit lite “all over the place” genom åren. MFCs Kinatillverkade G10-fenor har en svart bas som liksom ser gjuten ut. Den upplever jag mer konsistent i tjockleken.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 23:56

    En sak jag inte fattar med fenor är varför man inte helt enkelt förser dem med en fillet som är bredare än själva boxen. Bics plastfenor från sent 80-tal och tidigt 90-tal hade det. Utöver att en fillet minskar fenans motstånd rejält så betyder det att man spänner fast fenan mot brädans botten och slipper allt glapp. De gamla bicfenorna behövde inte shimsas för att sitta, det var bara att dra åt skruven rejält så satt fenan stadigt. Principen borde funka lika bra på slotboxen och troligen också för genomgående boxar, fast i det fallet kanske man får problem eftersom boxen är konisk.

  • koa

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 07:11

    Fanatic Quad 2011
    En hel del udda spekulationer om vad det skulle bli, men säkrast info direkt från shapern Sebastian Wenzel, och teamridern Brawisinho om Fanatic Quad
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Lfl1p7c9FTU”]YouTube- Fanatic Quad TE 2011 – ADDICTED TO RIDE 6[/ame]

    Default är på 360p…men…klicka ut och se i HD 🙂

    Snart blåser det igen

    / Calle N

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2010 vid 08:41

    “The quad concept requires a COMPLETE new design”, Wenzel spottar på typiskt tyskt manér ut orden hur många ggr som helst. Känns som han menar det han säjer. Keith Teboul på Quatro säjer samma sak och kör ganska olika shaper för resp fenuppsättning.
    Starboard kör “convertibles”, använder tidigare EVO-shaper med små modifieringar och smackar i fler fenboxar så man kan sätta fenorna lite som man vill. Tabou kör samma shape med single eller twin (snart även quad?).
    Vem har rätt? Allihop antagligen på sitt sätt. Dock minst sagt förvirrande för den som ska lägga upp 15papp på en ny bräda…
    Det enda jag vet är att Teboul har shapat en sjukt bra quad custom till mej. Blir fanimej bättre och bättre ju mer jag seglar den. Och den har minst sagt en unik shape jfrt med mina singlefins och de twinfins jag klämt på.

Sida 10 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2011-tråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.