Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

  • lelleee

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 10:49

    Jag flög med singapore airlines till WA förra året, det va jätteflådigt. Kruxet va att dom skulle ha 60USD/Kg extrabaggage enkel väg

    60$*20kg*2= 2400$

    Dom e fan störda

  • davids

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 13:35

    Öhhh…. och du fick betala det eller? Rolig semester du hade sen..

  • mikepunisher

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 14:21

    Jag flög med TUI FLY i somras till Rhodos. Jag köpte samma som dig Kite/Wakeboard för 550 Kr. Lade även till ett tilläggsbagage på 10 Kg till. (Man kan välja mellan 5-20 Kg) Tror det gick på ca 300 Kr. Hamnade totalt på 850 Kr för 20 Kg extra bagage, ToR.

    På Arlanda var det inga problem att checka in min mystic travelbag, 150 cm lång. Allt fanns registrerat i deras system.

    MEN på vägen hem höll det gå åt skogen då de inte har detta registrerat i systemet där. Då måste man se till att ha papper med sig på att man betalt detta annars blir det dyrt. Jag hade så klart inga papper med mig, men jag vägrade betala och till slut släppte hon mig vidare till bagage incheckningen. Tror hon blev lite stressad då hon såg kön o alla som ville checka in. 🙂

    Bagen var packad med En Kitebräda, 2 drakar, sele, impactväst, våtskor, pump, bommar m.m. Allt vägde ca 23 Kg.
    Tror maxvikt per kolli var 30 Kg så det var aldrig några problem med det.

  • lelleee

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 14:53

    hehe, jag löste det genom att checka in kitegrejorna 23kg som check-in baggage och ta allt annant skit som handbaggage, blev ca 13kg. reglerna för handbaggage är max 6kg tror jag men det var aldrig någon som kollade

  • neven

    Medlem
    23 oktober, 2010 vid 10:37

    Det som jag tycker är stört är att innehållet i väskan skall påverka priset så hutlöst. Dvs om man har 20kg övervikt eller om man har en 20kg golfbag eller 20kg surfutrustning så är det helt andra pengar! OK, att formen på väskan kan göra det lättare/svårare att packa men ibland skiljer det sig ju faktor 10 i pris?

    Jag skulle åka till tarifa och fått med alla kiteprylar och kläder i en väska på 20kg som jag fick ha som checkin. Då skulle de ha betalt för gsurfgrejjer fast det var min enda baggageväska och packat i en “händig” golfbag. Visst är det så enligt “reglerna” men till slut tjatade jag till mig att jag slapp betala. 🙂

    Sen att vissa på incheckning är hårdare på regler än andra får man ju leva med…

  • yann

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 20:05

    Hänger väl lite ihop med att förr så var flygbolagen ansvariga för att grejerna kom fram hela. Surfbräddor går ju lätt sönder i den oömma hanteringen så då tar flygbolagen ut pengar i förskott. Nu är det ju många som friskriver sig allt ansvar och tvingar en att skriva på vid incheckningen och sen låter det ingå i totalvikten. Att en del äckelsnåla surfare med flit dingar sina brädor och kräver ersättning har ju inte gjort det hela bättre heller.

    Kiteprylar har nog bara åkt med på samma regler men är ju inte alls lika ömtåligt som surfbrädor och borde mer liknas som golf, iaf för twintips.

  • fleture

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 17:44

    för dom som inte sett, kiteforums lista över många flygbolags regler:
    http://www.kiteforum.com/wiki/index.php?title=Airline_Baggage_Policies

  • proddan

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 18:31

    Är nog bara BA som är kitevänliga i dagsläget som Davids skrev 190cm x 75cm x 65cm sen är det iof 23kg som gäller men man kan som vanligt lägga på 2kg utan att det bryr sig.

    Flyger själv med BA till Vietnamn valde då BA enbart för att det har så grymma regler.Ok jag fick betala 2000kr mer än den billigaste biljetten men då slipper jag massa avgifter samt tusen olika flygbolag som man ska byta imellan

  • cedd

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 18:46

    Kollade vad det innebar för min strul resa över Jul. Faktum är att US Airways kör max 23 kg och upp till 150 cm räknas som vanlig väska, dessutom grattis om man har Eurobonus Silver eller Guld.
    Vilket innebär att om jag fortsatt med en US Air partner (någon inom Star Alliance) så hade min golfbag med bräda och 2 kites glidit med grattis över Atlanten, nu blir det ett par hundra med Iceland Air troligtvis.
    Tyvärr är det nog så att vem man möter vid incheckning är extremt avgörande, för hur smidigt det går oavsett om man håller sig inom reglerna eller ej.

  • nicolai

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 08:27

    Jag gillar generelt att flyga med KLM. Är i portugal nu. Fast vågsurf only. Dom ville vi skulle betala för brädorna, men vi fick packa om så vi klarade os med att tjecka en bag in var och sen ha handbagage. så det blev gratis till slut. Att sen gånggrejen man går in i flyget från pajade dörren på flyget så vi inte kom iväg är en annan sak. blev en natt i Amsterdam på vägen ner istället.
    Soligt o våger i portugal nu. Surf’s up.

  • waimeadude

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 11:49

    Smidigt att paja dörren på ett flygplan som flygtekniker, då blir man nog poppis.

    Ska kolla om AA American Airways har schyssta regler också. Då kanske brädan får hänga med trots allt, åker ju först med BA som verkar va bra som fan.
    Jag kolla vad de skulle kosta att hyra en i USA, ca: 20-25 USD per dag.
    Man får ju se om de e värt konket.

  • mrmille

    Medlem
    7 december, 2010 vid 08:48

    Brittish Airways har schyssta regler

    What to do with larger/bulky items:
    You may take bags up to the dimensions 190cm x 75cm x 65cm (75in x 29.5in x 25.5in), including the handle, pockets and wheels.

    * This allows you to take items such as sporting equipment and musical instruments etc at no additional cost.
    * These larger bags can take longer to arrive from your flight and are generally delivered to a separate area of the baggage hall.

    http://www.britishairways.com/travel/bagchk/public/en_se?topic=extraheavybags

  • pepa

    Medlem
    7 december, 2010 vid 10:50

    Nu ja! De hade ju Hitlerregler innan men fick väl för mycket skit. Precis som Adolf.

  • mrmille

    Medlem
    7 december, 2010 vid 11:41
    Pepä;641583 wrote:
    Nu ja! De hade ju Hitlerregler innan men fick väl för mycket skit. Precis som Adolf.

    Aha, jo där kan man ju säga att det sket sig storskaligt.

  • luuddee

    Medlem
    7 december, 2010 vid 13:12

    Någon som flugit med SAS på sistone?
    Enligt senaste vi fått höra från dom vill dom ha 900kr enkel inom Europa för Surfbräda…

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.