Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD tillbaka i Sverige

  • AHD tillbaka i Sverige

    Publicerad av bicless på 28 september, 2008 vid 22:20

    SurfSpot fick precis klart med en till brädleverantör, nämligen AHD

    Jag är lite extra glad eftersom den bräda jag har mest nostalgi känslor till efter mina 22 år på vattnet är just min gamla AHD free Diamond från 2001.

    De var enligt min åsikt vindsurfingens Mercedes på 90 talet och fram till ca 2005 och gjorde välbyggda brädor. De tillverkade i Schweiz med outstanding teknologi vilket till slut blev för dyrt och fick då omorganisera.

    Nu är de uppe och står igen med en ny ägare. Tillvekningen sker i Tunisien och använder till skillnad från Cobra (Fanatic, JP mfl) cnc svarvade kärnor med heltäckande sandwich laminat med carbonförstärkning, alltså inga gjutformar som ger skarvar. Faktiskt samma fabrik som gör Drops men teknologin på AHD är lite annorlunda.

    En av AHD:s storsäljare just nu är Freeridebrädan Fast Forward som fick mycket bra testresultat i tyska surf. Snabb som attan och dessutom relativt billig.

    Se modellprogrammet in action under
    http://www.a-h-d.com/goodies/index.wrd?topic=videos&movie=friends&ahdid=9cdaa08c18ebc4ff84513d4fe67ca77d

    Vi har första leveransen på gång och kommer komma upp med mer info om priser mm på http://www.surfspot.se.

    Vill du prova en AHD så hör av dig till oss så kan vi säkert planera in det på en demodag. Vi kommer självklart ha ett antal demobrädor för test.
    Vi fortsätter även med Drops som vi har sen tidigare i sortimentet. Även här har vi demobrädor så klart, så har du inte provat en så kan jag varna för att ta en tur på en Drops Naked eller Crossover. Inte bra för hushållskassan.

    Mvh

    SurfSpot Sweden

    bicless svarade 15 år, 6 månader sedan 18 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • basse

    Medlem
    29 september, 2008 vid 07:48

    Kul! Lycka till!
    Jag tycker de har grymt cool grafik. Hade själv en MaxRide som jag gillade skarpt!

  • bicless

    Medlem
    29 september, 2008 vid 08:21

    Tack, ja förut var de alltid smurfblå men nu har de lite extremare grafik än många andra, jag gillar den också.

  • dude

    Medlem
    29 september, 2008 vid 09:15

    Seal verkar definitivt vara en bra bräda med de tre storlekarna 74, 88 och 102 liter. Skulle vara intressant att känna hur den fungerar med tanke på att den är så kort på 213 cm! Såg inga bilder på ahd’s hemsida så jag tänkte fråga, har den tre stycken lika långa fenor eller körs de med en större mittfena och mindre sidfenor?

  • bicless

    Medlem
    29 september, 2008 vid 11:19
  • bicless

    Medlem
    29 september, 2008 vid 11:51

    @dude 503486 wrote:

    Seal verkar definitivt vara en bra bräda med de tre storlekarna 74, 88 och 102 liter. Skulle vara intressant att känna hur den fungerar med tanke på att den är så kort på 213 cm! Såg inga bilder på ahd’s hemsida så jag tänkte fråga, har den tre stycken lika långa fenor eller körs de med en större mittfena och mindre sidfenor?

    Jag kan hojta til när de finns hemma så kan du prova den vid tillfälle.

    Mvh

    Bicless

  • frerok

    Medlem
    29 september, 2008 vid 13:17

    Jag träffade en kille i Finland, Uleåborg, för en månad sen som körde på den minsta 74 litersbrädan. Han sa att det krävdes lite inkörning innan han hittade rätt på balansen men nu gick den hur bra som helst. Vi seglade 4,7-5,0 i onshore och midjehöga vågor – han såg ut att trivas bra på den. Snygg grafik, som en slickepinne.

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2008 vid 13:55

    Det är för övrigt Glenn på HotSailsMaui som gör grafiken.

  • donpedro

    Medlem
    29 september, 2008 vid 14:04

    AHD HAR ju funnits ett par år på http://www.surfbaren.se har kört deras freestyle brada och tycker den va hel grymm! dock lite tyngre än konkurenternas men med den fördelen att den höll för det mesta.

  • frerok

    Medlem
    29 september, 2008 vid 14:09

    Killen i Uleåborg pratade om att fotstroppsplaceringen var lite annorlunda på Seal. Han hade ena framstroppen uppvriden mer i längsriktningen på brädan, för att kunna stå mera tvärs brädan och därför vågrida bättre..?
    /F

  • styret

    Medlem
    29 september, 2008 vid 14:10

    spännande att dom inte har brädor på hemsidan då. eller är det bara jag som är blind?

  • doc

    Medlem
    29 september, 2008 vid 15:15

    @styret 503538 wrote:

    spännande att dom inte har brädor på hemsidan då. eller är det bara jag som är blind?

    Ja.
    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2008/?ahdid=9cdaa08c18ebc4ff84513d4fe67ca77d
    Och menar du Surfspot så skriver dom ju här ovan att det kommer på hemsidan snart.

    Jag är mest nyfiken på vad Sealion ska kosta.

  • styret

    Medlem
    29 september, 2008 vid 15:21

    nä alltså surfbaren.

  • bicless

    Medlem
    29 september, 2008 vid 15:21

    Nu har jag ju inte hunnit läst på 100% men det jag fattat om Seal So far är att den är designad för att vara extemt lik vågbrädor och gärna fotstyrs 100%. Möjlighet till väldigt snäva svängar mm. Dvs vindensurfingdelen är mer tänkt at ta ut surfaren till vågorna elelr lägga brädan i rätt position. Klicka på översta filmen, heter något med “Bruno seglar S.F” typ:
    http://www.hotsailsmaui.com/2008/hotTV/hotTV.php

  • bicless

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:05

    @Doc 503556 wrote:

    Ja.
    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2008/?ahdid=9cdaa08c18ebc4ff84513d4fe67ca77d
    Och menar du Surfspot så skriver dom ju här ovan att det kommer på hemsidan snart.

    Jag är mest nyfiken på vad Sealion ska kosta.

    Sealion är ju rätt nice koncept. Stropplös vind/våg SUP bräda. Kan tänka mig släppa den billigt om du är med och utvärderar den, maila info@surfspot.se i sådant fall.

    Mvh

    Bicless

  • v-thun

    Medlem
    29 september, 2008 vid 20:43

    Coolaste grafiken jag sett, period!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing AHD tillbaka i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.