Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Åka längre än 2 v till Dahab

  • Åka längre än 2 v till Dahab

    Publicerad av jesse på 13 december, 2006 vid 14:20

    Hej!
    Jag har försökt att få tag i hyffsat billiga flygbiljetter till Sharm el Sheik 3 v i mars. Problemet är att Apollo och Fritidsresor bara har max 2 v dit och det verkar vara omöjlit att få en 3-veckorsbiljett hos dem. Flyga reguljärt går , men det kostar mellan ca 11000 och 70 000 kr!!! Dessa flighter tar dessutom mycket lång tid! För samma tid och peng kan man ju lika bra åka till SA, La Isla eller Maui! Hur gör man? Är det någon där ute som har koll?

    ozman svarade 17 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • fastforward

    Medlem
    13 december, 2006 vid 22:07

    Ta 2st 1- eller 2-veckorsresor och strunta i att åka hem mellan. Det borde väl funka?

  • jesse

    Medlem
    13 december, 2006 vid 22:43

    Så tänkte vi också men icke! Varken Apollo eller Fritids går med på detta. Man måste checka in på Arlanda för att biljetten ska gälla. Har börjat snegla på Kap Verde istället. 6300:- för flyg 3 . Nackdelen med Kap är väl att man inte kan rida kamel när det inte blåser.

  • jhj

    Medlem
    14 december, 2006 vid 07:53

    Det är väl inga problem att ta sig till Dahab med lite vilja. Ryanair från Skavsta till Frankfurt ca 1 000 kr, Frankfurt till SSH ca 5 500 kr, SSH till Dahab ca 400 kr.

    Ovanstående är för 2 personer och tur och retur.

    Vi har åkt från Tyskland (Frankfurt, Berlin) både till Egypten och Kenya tidigare och det har fungerat klanderfritt. Någon gång har vi fått stanna över någon natt i Tyskland men det behöver inte kosta någon förmögenhet. Har du SAS bonuspoäng är det ju bara att ta ut lite poäng för att ta sig till Tyskland eller kanske Nederländerna (Amsterdam).

    Flyg från Frankfurt till Egypten finns t ex med http://www.ltu.de

    MEN det är nog ingen höjdare om du ska ta med egen utrustning….

    /Jonas

  • ozman

    Medlem
    27 december, 2006 vid 14:43

    Jag märkte att BerlinAir också flyger till Sharm El Shejk och German Wings flyger från Arlanda till Berlin (Schönefeld) – kan vara nyttigt? Vet inte riktigt hur man bokar flyg mellan SES och Dahab eller räcker det med buss eller annan transport form?

    Jag är också lite intresserad eftersom jag kommer att vara i Egypten (Luxor) med jobbet i Mars. Vet inte hur man tar sig från Luxor till Dahab däremot.

    /Matt

  • _alexander

    Medlem
    27 december, 2006 vid 17:05

    @OzMan 356078 wrote:

    Jag märkte att BerlinAir också flyger till Sharm El Shejk och German Wings flyger från Arlanda till Berlin (Schönefeld) – kan vara nyttigt? Vet inte riktigt hur man bokar flyg mellan SES och Dahab eller räcker det med buss eller annan transport form?

    Jag är också lite intresserad eftersom jag kommer att vara i Egypten (Luxor) med jobbet i Mars. Vet inte hur man tar sig från Luxor till Dahab däremot.

    /Matt

    kan va knepigt, utanför luxor är det rövare överallt och man måste åka i beväpnad karavan men ska du åka under en längre tid är det väl ok, men inget man gör över en dag.

  • jesse

    Medlem
    27 december, 2006 vid 22:49

    Kul att du hänger på Matt!
    Vi funderar på att åka 2 v istället för 3. Då kan man flyga billigt med något charterbolag. Vi kommer förmodligen åka den 13 mars.

    En kompis till mig åkte från Luxor till Sharm för 3 år sedan. Han åkte buss från Luxor till Hurgada – Sharm el Sheik med båt ca 2 timmar, Sharm till Dahab ca 8 mil ca 2 timmar. Ganska bökigt med andra ord. Kolla inrikesflyg istället.

    Vad sägs om surf på nyårsafton eller nyårsdagen. Det ser lovande ut på windguru.

    GOTT NYTT ÅR!

  • ozman

    Medlem
    28 december, 2006 vid 10:13

    Jag får se hur det blir med min schema, men jag hoppas att kunna komma ner i några dagar iaf!

    Jag märkte att British Airways har rätt bra förbindelser till Dahab, och om man bokar via sportif-UK.com, så får man flygstol, boende och grejer (om man bor på rätt hotell) för samma pris (circa SEK 9000 / 2v). Det låter iof inte särskilt billigt. Finns det billiga ställen att bo därnere? Det ser ut annars som en hotellgetto där man kan förvänta sig rätt höga priser.

    Jag kollade igen just nu efter biljetter med BA från Stockholm till SES, och priset blev 12k SEK! Men om man bokar Stockholm-London och London-SES separat så kostar det bara 2400 SEK. Det verkar konstigt, men kanske någonting man måste göra. Jag tror att ett problem kan vara att man får landa i Heathrow och åker ifrån Gatwick. Det blir lite meckigt, men jag tror att det finns buss emellan.

    Vad gäller surf de närmaste dagarna, så ser typ Torö ut som en möjlighet, men jag vet inte om Uppsala kommer att leverera??

    Vilka datum siktar ni på förresten?

  • ozman

    Medlem
    28 december, 2006 vid 10:14

    Oj, såg inte att ni redan angivit datum. Ursäkta!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Åka längre än 2 v till Dahab

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.