Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ålders poll

  • Ålders poll

    Publicerad av andersbq på 31 mars, 2008 vid 06:34

    Här kommer en spin-off på åldertråden som jag tänkt på ett tag.
    Bland mina nuvarande surfkompisar är det vanligt just nu att fundera på, försöka eller ha skaffat barn. Dvs inte ovanligt för folk i 30-35 årsåldern. Men själv är jag över 40 och håller på att lära mina ungar att vindsurfa. För 10 år sedan hade jag massa vindsurfande kompisar. Idag är de stadgade fäder som de närmaste vatten de kommer, möjligen seglar segelbåt. Vore lite intressant att se var vi på konfen är i livet just nu. Jag har dock slopat åldrarna, om man är 20 eller 30 spelar nog mindre roll i antalet surftimmar.

    el_duderino svarade 16 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • ola-h

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 06:46

    Även med barn blir det en del segling. Maui/Kanaha liknade mest bakgården på ett svenska dagis i år…

    Mao, det är bara att ta med barnen. Det känns dock lite tyngre att segla nu för tiden. Barnen börjar ju väga en del.

    sigge-ola-wsurf%202.jpg

    sigge-ola-wsurf%201.jpg

  • drakglenn

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 08:49

    Ah… Ola, då kanske vi nu äntligen får lite utvärderingar från de större brädorna i EVO serien, har du hittat de där skillnaderna nu mellan lättare & tyngre surfare:wink:

    //Glenn

  • rrd

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 10:07

    Men var är alternativet HELA familjen surfar?

    Totalt sett blir det oslagbart många surfdagar. Även om Carl 10 år inte kommer upp i så många än. Men Lena ligger inte långt efter mig när det är över
    10 grader i luften.

    Har slutat räkna födelsedagar och räknar surfdagar istället.

    //Magnus

  • htn

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:13

    Är gift surfare med skol-/dagisbarn.
    Barnen (8 och 5) ska börja på en MiniBic med 1,5 m2 i sommar :smile:.

    /Henrik T.

  • larry

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 12:47
    Ola H.;455138 wrote:
    Även med barn blir det en del segling. Maui/Kanaha liknade mest bakgården på ett svenska dagis i år…

    Mao, det är bara att ta med barnen. Det känns dock lite tyngre att segla nu för tiden. Barnen börjar ju väga en del.

    Härliga bilder Ola!!

    Modig grabb du har.

    //L

  • jesper_b

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 14:13

    Grymt sköna bilder Ola, varför har inte jag och min familj provat det där? Jag ser erkligen mig själv med alla barnen på ryggen, själv hängandes på min urstarka hustru….

    Själv kan jag ibland känna att jag dödar mitt morgonsurfande på north-shore för att isället morgonsurfa med mina döttrar (mest med Tora som är den älsta) i snällare vågor på sydsidan. Men nu börjar surfet verkligen släppa för Tora och snart kommer hon nog rippa skiten ur mig även i lite tyngre vågor.

    Morgonsurf med sina barn har helt enkelt sååå många sköna aspekter. Kul i sig, härlig gemenskap, tillomsten av fler surfkomisar i familjen mm.

    Vindsurfing är väl lite mer komplicerat men med rätt grejor och förhållanden kan det bli en riktig skön familjelek det med.

    Jesper B

  • perkele

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 20:42

    Grymme bilder, ska sälja in resor på frugan med dem… ha ha
    Hur gammal är sonen(?) här?
    Hur tidigt började du dra med dem?
    Räknar kallt med att ha min 4åring mellan benen på nån nybörjarbraäda i sommar…

    T

    @Ola H. 455138 wrote:

    Även med barn blir det en del segling. Maui/Kanaha liknade mest bakgården på ett svenska dagis i år…

    Mao, det är bara att ta med barnen. Det känns dock lite tyngre att segla nu för tiden. Barnen börjar ju väga en del.

    sigge-ola-wsurf%202.jpg

    sigge-ola-wsurf%201.jpg

  • ola-h

    Medlem
    1 april, 2008 vid 04:47

    Bilderna är tagna för ca en månad sedan på Kanaha, Maui. Sigge är 6 år. Detta var första gången hän hände med på det här sättet. Sedan han var 4 har han ibland suttit fram på en stor nybörjarbräda när jag seglat. På Maui körde vi ockå en del SUP (med Sigge sitandes fram på min 10′ SOS), huvudsakligen paddling på plattvatten, men när det var lagom förhållanden så vågade vi oss ut till revet och plockade några vågor. DET var mer spännande eftersom även en våg på ca 1m har en del kraft i sig. Det var lite av en utmaning att hålla ordning på både Sigge, brädan och paddeln, undvika att sticka fötterna ned i revet och samidigt anta en avslappnad naturlig och lugnande attityd.

    “Ryggsäcksseglingen” var som sagt betydligt mindre dramatisk. Jag hade nämnt för Sigge att vi kunde prova det någon gång och det var han som tjatade att vi skulle göra det. Det tog ett tag innan vi fick rätt förhållanden med tillräckligt med vind ( bra drag i 4.0 på bilden) även inne vid stranden.

    Vi kör något 100-tal meter ut och vänder sedan medelst en badgipp. I princip tror jag dock att det skulle vara möjligt att göra en gipp med Sigge på, men det känns som tiden han orkar hålla bätre spenderas på fart. Det jag INTE gör är att kroka i hängselen. Ett ikrokat kastfall skulle kunna gå rätt illa. Annars tror jag det är tämligen riskfritt om man hr lite koll.

    Det är dock rejält jobbigt för mig. Vi körde va tre vändor ut och in per tillfälle och det var jag och inte Sigge som fick ge upp sedan.

  • hakuna

    Medlem
    1 april, 2008 vid 07:00

    Ola, sätt en cykelhjälm/jofa på killen!
    Jag skall försöka få några repor med Oliver 6 år i sommar, han har hängt med tidigare, största problemen brukar vara värmen, men nu har han en shortie från Gekås(!) så det blir lite bättre.

  • kinghippo

    Medlem
    1 april, 2008 vid 13:03

    Jag såg den här varianten i Dahab. Det verkar fungera att köra med en fot på varje bräda.

    egypten070vo5.th.jpg

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 april, 2008 vid 13:38

    När är det bra att börja, min son är 7 år?
    Det går ju som Ola H att köra ryggsäcks metoden men man orkar ju inte länge.

    Någon som exprementerat med 2 bommar?

  • ola-h

    Medlem
    1 april, 2008 vid 14:03

    @stefan_gbg 455552 wrote:

    När är det bra att börja, min son är 7 år?

    Bra om de kan simma. Problemet är dock inte ålder, styrka, mod, intellekt eller annat utan intresse. Om barnet är intresserat finns prylar som gör det möjligt att börja väldigt tidigt.

    Sigge har haft prylar tillgängliga sedan han var 4, men han har nog inte stått på brädan mer än 4-5 ggr. Det är helt enkelt roligare att bada, åka med på brädan eller hänga på min rygg. Så då får han göra det. Mao, att barnet själv har något slags driv att vindsurfa är den överlägset viktigaste faktorn annars är det stor risk för “bakslag”.

  • simpa

    Medlem
    1 april, 2008 vid 14:18

    @stefan_gbg 455552 wrote:

    När är det bra att börja, min son är 7 år?
    Det går ju som Ola H att köra ryggsäcks metoden men man orkar ju inte länge.

    Någon som exprementerat med 2 bommar?

    7 år.. fixa grejer åt honom. Jag började när jag var 8 år på en 100 liters tigabräda och en barnrigg på 4 kvm, jag klagade inte 😉 Det ska börjas i tid

  • jesper_b

    Medlem
    1 april, 2008 vid 15:40

    Min dotter Tora började vindsurfa när hon var 3. Då gäller det dock att ha rätt grejor (litet bra segel och stor bräda med centerbord eller mittfena). Vid 5, 6 tröttnade hon dock, mest på grund av att hon börjat surfa (dvs utan rigg) och tyckte det var roligare. Möjligen var henns pappa lite för “på” också (varning!).

    I år har hon dock gjort come-back som nyss fyllda 9, helt på eget initiativ. Hon har till och med fått tjata en del. Håller helt och hållet med Ola att det inte har med ålder att göra utan med intresse/motivation (vilket kan variera väldigt mycket mellan individer och åldrar). Rätt prylar är också avgörande, inte minst för motivationen och snabb utveckling.

    /Jesper B

  • perkele

    Medlem
    1 april, 2008 vid 17:36

    Saken är biff.
    Min Sigge ska fan också börja vid 4års ålder.
    😉

    Längtar, ska bara hitta mig en bräda.

    T

    @Ola H. 455434 wrote:

    Bilderna är tagna för ca en månad sedan på Kanaha, Maui. Sigge är 6 år. Detta var första gången hän hände med på det här sättet. Sedan han var 4 har han ibland suttit fram på en stor nybörjarbräda när jag seglat. På Maui körde vi ockå en del SUP (med Sigge sitandes fram på min 10′ SOS), huvudsakligen paddling på plattvatten, men när det var lagom förhållanden så vågade vi oss ut till revet och plockade några vågor. DET var mer spännande eftersom även en våg på ca 1m har en del kraft i sig. Det var lite av en utmaning att hålla ordning på både Sigge, brädan och paddeln, undvika att sticka fötterna ned i revet och samidigt anta en avslappnad naturlig och lugnande attityd.

    “Ryggsäcksseglingen” var som sagt betydligt mindre dramatisk. Jag hade nämnt för Sigge att vi kunde prova det någon gång och det var han som tjatade att vi skulle göra det. Det tog ett tag innan vi fick rätt förhållanden med tillräckligt med vind ( bra drag i 4.0 på bilden) även inne vid stranden.

    Vi kör något 100-tal meter ut och vänder sedan medelst en badgipp. I princip tror jag dock att det skulle vara möjligt att göra en gipp med Sigge på, men det känns som tiden han orkar hålla bätre spenderas på fart. Det jag INTE gör är att kroka i hängselen. Ett ikrokat kastfall skulle kunna gå rätt illa. Annars tror jag det är tämligen riskfritt om man hr lite koll.

    Det är dock rejält jobbigt för mig. Vi körde va tre vändor ut och in per tillfälle och det var jag och inte Sigge som fick ge upp sedan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ålders poll

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.