Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Android widget med vind/vindriktning hela Sverige

  • Android widget med vind/vindriktning hela Sverige

    Publicerad av knutman på 7 juni, 2010 vid 10:46

    Kuling är widget för Android telefoner som visar vind och vindriktning. Den hentar data från SMHI’s kuststationer och ett par stationer hos DMI. Man väljer vilken/vilka stationer man vil ha på startskärmen. SMHI uppdaterar sine mätningar en gång i timmen.

    Kuling är gratis att lasta ner från Market och fungerar utan registrering med dataene från DMI.

    När det gälder SMHI ville jag inte riskera att bli stämd för att göra nått olagligt så jag har varit i kontakt med SMHI och fått en avtale om att betale för tjänsten. Användare av Kuling måste därför betala för ett års bruk.

    Ni kan lesa mer på http://www.cocmoc.com

    mvh Knut

    evermin svarade 13 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 11:36

    Lysande initiativ!

    Enda som saknas nu är väl att SMHI börjar inse att 1900-talet tog slut för tio år sen…

  • wigren

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 12:15

    Vad kul 🙂
    Precis vad jag har önskat.

    Ide för framtiden. Kanske kan man få ett larm när en väderstation når över ett visst värde, kanske möjlighet att välja närmaste väderstation automatiskt, där telefonen använder gpsen. 🙂

    Mvh Wigren

  • mes

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 12:18

    Briljant. Hur gör en som inte kan sin telefon för att installera…den enda knappen jag kan trycka på är registrera och då är det betalsmhi….jag vill ha dmi…?

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:08

    Om jag orkar ska jag försöka skapa en “my maps” eller “layer” eller vad det kan heta, med bra surfställen, så har man Fituna, Torö, Rangsta etc direkt i google maps i mobilen.

    Eller för den delen ett surf-layer i Layar. Jag känner på mig att jag får tummen ur vilket år som helst…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:10
    mes;615635 wrote:
    Briljant. Hur gör en som inte kan sin telefon för att installera…den enda knappen jag kan trycka på är registrera och då är det betalsmhi….jag vill ha dmi…?

    Den är installerad. Jag fattade inte heller, men det visade sig att man går till startskärmen och väljer lägg till widget. Då hittar man smhi bland widgetarna man kan lägga till. Sen begrep iaf jag resten.

    Och barcode scanner har du redan installerad va, så du kunde skanna den där punktkoden och installera direkt. Annars skaffar man den. Eller, man skaffar prisjakt.nu, den frågar om man vill ha barcode scanner och sen är två flugor gravida.

  • svenne

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:11

    Det finns en annan app, Snowstorm, som använder yr.no.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 14:13

    Det finns en hel bunt appar som använder yr.no. Plus att det finns windguru, fast den kraschar rätt ofta på min Desire.

  • knutman

    Medlem
    7 juni, 2010 vid 23:03

    Takk för alla kommentarer.

    Ja det är rätt många som missar det här med skildnaden mellan widget och app. Men som sagt ska Kuling, som är en widget, startas från startskärmen och inte i program-ikon-menyen.

    Om Yr.no så tycker jag dom har inga eller dåliga realtidsinfo för vind och det var just dette jag var interesserad i med denna widget. SMHI’s kuststationer käns lite mer aktuella när man är interesserad i sjöen kring Sverige.

    Snowstorm är en ypperlig app tycker jag när det gälder prognoser.

    Det här med alarm ved vissa vindstyrker ska jag helt klart skriva inn i Kuling. Det var en jättegod ide! Vet inte helt om jag ser värde av att implementera positionering dock. Kanskje om man reser mycket rundt. Det är jo bara 37 olika stationer i SMHI och DMI har jo bare stationer rundt Skåne så vi får se…

    Vil också säga att SMHI stationerna fungerar de 3 förste dagarna om man vil testa lite.

    knut
    ____________________
    http://www.cocmoc.com

  • theycallmemartin

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 13:02

    Helt jävla suveränt 😀

    Tack så mycket knut

  • jonas_p

    Medlem
    30 juni, 2010 vid 11:05

    Men windfinder och dmi app så har man plötsligt en kraftfull väderstation i fickan.

    Om man surfar runt i Helsingborg och Ängelholm, är det i så fall drogden bland de statationer som finns med i Kuling som man bör titta på?

  • wigren

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 15:42

    Hej
    Jag kör nu Android 2.2, och får inte Kuling att fungera längre.
    Kommer det en uppdatering? 🙂

    mvh wigren

  • hpatrik

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 00:43
    Wigren;619793 wrote:
    Hej
    Jag kör nu Android 2.2, och får inte Kuling att fungera längre.
    Kommer det en uppdatering? 🙂

    mvh wigren

    Har samma problem.. uppdatering hade varit väldigt uppskattat, speciellt eftersom jag precis registrerade den. Sjukt bra app annars så det tackar vi för!

  • evermin

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 22:11

    jag skulle nog säga att vindsurf.se eller vad den heter som visar massa spot just för stunden är ett bättre val.. finns en mobil lösning så man bara får plain text..

    tycker att kuling har lite för lite lokal spots … finns ju sjukt många fler väderstationer..

    well well jag har dom alla för att inte missa något..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Android widget med vind/vindriktning hela Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.