Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en ny bräd tråd

  • staffomania

    Medlem
    25 september, 2007 vid 11:20

    Bor i Stockholm och är nog i första hand på jakt efter begagnade brädor i en lite lägre prisklass (typ 7000 för ett komplett paket).

    Men ska kolla in den lite närmare.

  • staffomania

    Medlem
    25 september, 2007 vid 15:05

    Vad jag förstår ska Mistralen vara lite mer hållbar än tex RRD Z-ride stämmer det? Tänkte bara när jag körde senast och det blåste mycket (med mina mått mätt) så tappade jag masten några ggr.

  • ebh

    Medlem
    25 september, 2007 vid 15:44

    @staffomania 417948 wrote:

    Vad jag förstår ska Mistralen vara lite mer hållbar än tex RRD Z-ride stämmer det? Tänkte bara när jag körde senast och det blåste mycket (med mina mått mätt) så tappade jag masten några ggr.

    Z-riden är bra! Helt ok för dig efter att ha läst hela tråden. Rekommenderas! Du kommer att ha mkt kul på den och den funkar både för seglare strax efter nybörjarstadium, samt lättvindsbräda (beroende på rigg etc). Jag talar om 150 liter.
    Tappa masten, med all respekt, när du börjar segla med sele, vilket snart blir nödvändigt, så kommer du inte att tappa masten så mkt.
    /ebh

  • staffomania

    Medlem
    25 september, 2007 vid 18:07
    ebh;417953 wrote:
    Z-riden är bra! Helt ok för dig efter att ha läst hela tråden. Rekommenderas! Du kommer att ha mkt kul på den och den funkar både för seglare strax efter nybörjarstadium, samt lättvindsbräda (beroende på rigg etc). Jag talar om 150 liter.
    Tappa masten, med all respekt, när du börjar segla med sele, vilket snart blir nödvändigt, så kommer du inte att tappa masten så mkt.
    /ebh

    HAr du någon koll på vad som skiljer den mot Mistralen eller en Naish Icon? Ähh antar att skillnaden inte är sådär jättestor.

  • nlc

    Medlem
    27 september, 2007 vid 05:47

    @staffomania 417982 wrote:

    HAr du någon koll på vad som skiljer den mot Mistralen eller en Naish Icon? Ähh antar att skillnaden inte är sådär jättestor.

    Windsurfing Online har låtit “vanliga” surfare testa båda och ge sina omdömen: Nasih Icon 145, Mistral Explosion 142.

  • staffomania

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 19:28

    Bumpar min egen gamla tråd här. Vad rekomenderar ni för segel till en Freestyle bräda 145-155l för en nybörjare? Kunde med en prom med centerbord åka åt alla hållen utan att bli blöt när det inte blåser för mycket. Väger 95 till 100 kg.

  • jester

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 20:50

    Med såpass hög vikt bör du nog ha ett segel runt 7-7.5 kvadrat. Och bara för att vara petig, det heter free-ride. freestyle är lite mindre brädor som balett-surfarna använder.. 🙂

  • staffomania

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 21:26
    Jester;474350 wrote:
    Med såpass hög vikt bör du nog ha ett segel runt 7-7.5 kvadrat. Och bara för att vara petig, det heter free-ride. freestyle är lite mindre brädor som balett-surfarna använder.. 🙂

    Det har du alldeles rätt i. .Såklart jag menade Freeride bräda.:smile:

    Bra då satsar jag på ett 7.5 segel.

  • staffomania

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 22:30

    Blev en F2 Stoke 145 med 7.5 segel till mig och en Fanatic Viper 8 till tjejen.

    Har bara prövat stoken en gång och då blåste det på tok för lite (stod till och med helt still ibland) och då kändes den inte så kul. Vipern kändes då bra mycket mer stabil när det blåste så pass lite.

    Slutade med att jag satte mig på stranden och surade i väntan på mer vind och självklart började det blåsa på rejält när vi packat ihop alla grejer.:grin:

  • rosen

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 21:46

    Stoken kommer du få mkt skoj med. bra val.
    Testade 126-136-146-156 stoke 2008 på Kreta och den som funkade i flest vindar och var lättast var klart 146an. Kan tänka mig 145 i stort sett är precis likadan.

    När de blåser för lite el är långt mellan byarna får du träna på att vända seglet så slagen/gipparna sitter vid mer vind. Om det inte är helt dött brukar det ge ngt även om jag förstår din frustration med nya grejer o lite vind.

    Tips: se ngn instruktionsfilm t.ex beginner to winner så tränar du när du inte seglar och kommer utvecklas snabbare

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ännu en ny bräd tråd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.