Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är vindmätare användbart inom windsurfing?

  • är vindmätare användbart inom windsurfing?

    Publicerad av spray på 28 april, 2007 vid 15:07

    Har möjlighet att köpa en vindmätare från silva till ett mycket fördelaktigt pris.

    Kommer jag ha nytta av den eller är det en onödig pryl?

    supasonic svarade 17 år sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    28 april, 2007 vid 15:13

    enligt mig onödigt, man ser/känner hur mycket det blåser..
    men man ser rätt ofta folk stå och mäta.. har dock aldrig själv känt ett behov av det

  • pure

    Medlem
    28 april, 2007 vid 15:58

    Har själv vindmätare. Det funkar rätt bra men man får ofta lägga på ett antal m/s eftersom det inte blåser samma på land som ute på vattnet. Annars går det rätt bra att se på vattnet ungefär hur mycket det blåser.

    Annars kan man ju använda vindsurfingens “bryta isen” fråga:
    “vad kör du med för storlek?”.

  • fastforward

    Medlem
    28 april, 2007 vid 16:35

    Jag skaffade en till den här säsongen eftersom jag är så fruktansvärt dålig på att gissa vilket segel som passar. Slipper jag att gå in och rigga om färre gånger så tycker jag att det är värt de 400:- som den kostade. Om det finns andra surfare på plats kan man ju fråga dem men det är inte säkert att det stämmer eftersom de kanske väger mer/mindre och kör på en helt annan bräda än dig.

  • argulander

    Medlem
    28 april, 2007 vid 18:39

    Kan möjligen vara vettigt när det blåser mot stranden och man kan mäta någorlunda ostörd vind. Men ganska värdelöst ex.vis på Fituna eller Lövsta där det blåser från sidan i surfbara vindriktningar. Smartast är nog ändå att kolla vad andra surfar med, man får väl kolla både segelstorlek, brädtyp och vikt på seglaren så får man oftast bra vägledning vad man själv ska välja för grejor. Är man först på plats är det förstås svårare, kanske kan man då i vissa fall ha nytta av en vindmätare, speciellt vid pålandsvind då det är lätt att överskatta vindstyrkan, gässen syns tydligare, det brukar helt klart se mer ut än det är. Klas

  • johanc

    Medlem
    28 april, 2007 vid 20:29

    Äh… Då har du för många segel… Jag har bara 4.7-5.7-6.9 att gå efter och då är det inte jättesvårt att lista ut vilket segel som gäller….

    MVH

    JohanC

  • spray

    Medlem
    28 april, 2007 vid 23:10

    Men det kan kanske vara roligt att veta hur mycket det blåste så man inte behöver överdriva (läs uppskatta) vindstyrkan i efterhand

    “det blåste som satan!”

    “det blåste 15.9m/s” 😀

  • jonteasu

    Medlem
    29 april, 2007 vid 01:34

    @pure 379934 wrote:

    Har själv vindmätare. Det funkar rätt bra men man får ofta lägga på ett antal m/s eftersom det inte blåser samma på land som ute på vattnet. Annars går det rätt bra att se på vattnet ungefär hur mycket det blåser.

    Annars kan man ju använda vindsurfingens “bryta isen” fråga:
    “vad kör du med för storlek?”.

    Kanske inte blåser lika mycket på land som ute, men största skillnaden är att väderstaioner och dylikt mäter inte vinden på 2 meters höjd utan ca 10 meter. Och det blåser helt enkelt mer på 10 metershöjd än på 2 meter.

    Men den ända nyttan jag kan se med en vindmätare är helt enkelt att se vilket segel man ska använda, Mäter man varje gång så märker man ju vilka segel som passar till vindstyrkan mätaren visar.

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 april, 2007 vid 09:08

    @jonteasu 380019 wrote:

    Kanske inte blåser lika mycket på land som ute, men största skillnaden är att väderstaioner och dylikt mäter inte vinden på 2 meters höjd utan ca 10 meter. Och det blåser helt enkelt mer på 10 metershöjd än på 2 meter.

    Men den ända nyttan jag kan se med en vindmätare är helt enkelt att se vilket segel man ska använda, Mäter man varje gång så märker man ju vilka segel som passar till vindstyrkan mätaren visar.

    Om det är den ända nyttan, så är väl det en ganska stor nytta, vad annars skulle vindmätaren kunna fylla för nytta för en vindsurfare? 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2007 vid 10:23

    Vindmätaren är en kul pryl. Jag har en och jag ångrar inte att jag köpte den, men så värst stor nytta har jag inte av den. Jag trodde att jag kanske skulle ha nytta av den när jag skulle välja segel, men i praktiken kör jag på det jag alltid har gjort, lyssnar på susandet i träden, kollar på vattnet, kollar vad andra har för segel och så vidare.

    Får du ett bra pris, köp. Silwa är ett bra märke dessutom.

  • supasonic

    Medlem
    29 april, 2007 vid 10:43

    Jag har en Silva som jag använder en hel del. Den är inte särskilt bra över 13 m/s då åtminstone min har lite obalans i impellern och det blir en vibration som säkerligen påverkar mätresultatet.

    Vad som är bra är dock att man blir förvånad över hur dålig man är på att bedöma vinden. Vinden bedömer man mycket utifrån kyleffekten och det är lätt att tro att det blåser mer bara för att det är kallt. Om man ofta är ute ensam eller går ut först så är vindmätaren bra att ha.

    Efter att ha mätt vinden riggar jag ofta en storlek större än vad jag först bedömt utan mätaren. För mig minskar vindmätaren antalet underriggade surf.

    .s

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing är vindmätare användbart inom windsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.