Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare 85kg. Köpa beg. VAD?

  • Återfallssurfare 85kg. Köpa beg. VAD?

    Publicerad av macula på 26 augusti, 2012 vid 07:15

    Hej.

    Nu är det dags att ta upp surfandet igen. Bor i Höllviken, södra sverige. Surfade för 25 år sedan på lite för svåra brädor (sinkers) och nu behöver jag träna på gip och vattenstart. Jag måste kunna dra rigg men vill ha en så rolig bräda som möjligt och gärna att den kan vara med några år.

    Tar gärna emot tips.

    Ha en blåsig höst//Jens

    tonyz1000 svarade 11 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 06:48

    Som återfallsvindsurfare och “sinkerbyggare” vet jag att det finns en hel del att läsa i olika trådar här i forumet. Rekommenderade nyligen en kollega och återfallsvindsurare på dryga 90 pannor ett köp av en 135 l Tabou Manta. Han drog rigg ok med den volymen.

  • mikaelrexander

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 07:05

    Jag tycker du skall kolla på RRD firemove 110 eller 120. Jag är själv återfalls surfare och väger 80 pannor och drar rigg på min 110 utan problem.

  • Aquario

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 08:17

    JP X-Cite Ride 120 – 130 liter och en rigg på 6.5 – 7 m2 borde täcka de flesta surfdagar med normalvind i skåne (8 – 12 m/s).

  • alexasu

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 11:18

    Om du surfade hyffsat mycket för 25 år sedan och kunde plana i stropparna och jippa och hela den biten så kommer du antagligen komma tillbaka ganska snabbt och då är det tråkigt att ha allt för stora grejjer… Men det är klart, vill du kunna dra rigg så krävs ju en viss stabilitet.
    Vill du testa ett par större freerides (138 eller 155 liter) så hör av dig till surfklubben i Lomma! Då kan du själv bilda dig en uppfattning om vilken volym/bredd du behöver för att dra rigg.

  • gustavl

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 11:23

    Firemove är det bästa alternativet. Stabil att dra rigg på och bra mycket roligare än en seg “klassisk” freeride. Den svänger!!

    Seglat både 110 och 120 med segel mellan 5.4-8.0. Går att dra rigg på utan problem, planar upp tidigt och håller sig i planing genom vindhålen. Perfekt bräda för att träna manövers; vattenstart, gipp, slag etc etc.
    Kan varmt rekommenderas!

    //G

  • macula

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 20:38

    Otroligt. Så mycket hjälp på så kort tid. Har tagit till mig detta och fortsätter nu mitt letande. Har tittat runt på firemove, verkar riktigt grym. Jag tror jag måste leta begagnat nu så här i första steget. Kanske svårt att hitta en begagnad firemove men jag försöker.

    Stort tack till alla för era tips.

    CU/Jens

  • freed

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 21:20

    Lustigt, jag bor oxå i höllviken och har precis i dagarna bestämt mig för comeback 🙂
    Pausat ca 5 år. För min del blir det ett beggat formulakitt + wavekittet som ligger kvar i förrådet.
    Syns på vattnet!

  • spitchen

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 19:10

    Kul med återfall! välkommen tillbaka 🙂

  • tonyz1000

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 19:21

    Härligt att höra att det finns fler återfall. :cool2:

    Var ute för ca 2 veckor sedan för första gången på 15 år och en 2a gång i förra veckan.

    Har kvar min kära Bic Alto och den funkar fortfarande alldeles utmärkt. Har uppdaterat mej med 1 fotstropp o 2 hängseletampar. Vill inte lägga ut för mycket pengar då jag inte vet om jag kommer fortsätta. Dom gamla NP Raf-waveseglena från tidigt 90-tal funkar helt ok.

    Blir man fast igen så e de nog på segelsidan jag känner att jag kommer uppdatera mej på i 1a hand.

    Ha en bra höst

    Tony

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallssurfare 85kg. Köpa beg. VAD?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.