Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Att åka billigt till surfet

  • feg

    Medlem
    30 november, 2006 vid 20:41

    Synd att du raljerar och drar allt till sin spets, Henkish.
    Att vara miljövän innebär inte att bo under en tall i skogen och leva på barr utan det är ett liv i kompromiss. Att leva så miljövänligt man kan och ta ansvar för vad man gör är att vara miljövän.

    Visst är bilar är nödvändiga, själv måste jag ha bil i jobbet vilket tär på mitt samvete. Helst skulle jag köra elbil men det finns inga till överkomliga priser på marknaden.

    Jag köper heller inte dina argument för bilvalet.

    Argument 1: “…om jag möter ett rattfyllo…”
    Om han kör en SUV eller lastbil då? Kapprustning funkade inte under kallakriget heller.

    Argument 2: “…dessutom högre så som i en suv så får du ett bättre siktfält…”
    Kanske sant nu men om alla kör SUV för att se längre kommer du bara att de SUV:en framför ändå. Bättre då är att hålla bättre avstånd. Då slipper du även vara skyldig till whiplash-skada på personerna i bilen framför eftersom du då hinner bromsa.

    Argument 3: ”… hur är det med lätta lastbilar, minibussar, gamla bilar, gamla surfbussar, lastbilar, bussar, Goa amerikanare, alla som åker en sväng för att köpa en korv istället för att gå, alla som istället åker själv i sin bil till jobbet istället för att samköra med grannen, alla som väljer att inte åka kollektivt. Är det oxå Bovar?
    Jo, dom är bovar dom med. Lägg här till ägare till prestanda bilar.
    Skillnaden som jag ser det är att välja att köpa en ny miljö-skurk eller använda en befintlig är två skilda saker. Att lastbilar, lätta lastbilar, bussar och minibussar även fyller ytterligare syften än att bara vara stora och tunga berättigar deras existens.
    Du behöver säkert ett förtydligande för att förstå: Dessa fordon fraktar fler personer eller mer last än en vanlig kombi vilket inte en SUV gör, därav anser jag att deras existens är berättigad även om nyttjandet skall ske med miljöhänsyn.

    Själv har jag som sagt en Skoda Fabia. Siktet var inställt på miljövänligare men morsan “skänkte”/sålde skodan billigt till mig så det fick bli den. Den är ju trotts allt ganska snål och dessutom finns den redan så miljöpåverkan i tillverkningen har ju redan skett.
    Utöver Skodan äger brorsan och jag en Mercedes Sprinter (= surfbuss) ihop. Sprinterns existens berättigas av att det blir ca 0,47 L/mil diesel per skalle med den samtidigt som den rymmer samtliga våra surfgrejer och “bohag”. Den miljöhänsyn vi tar i nyttjandet av Sprintern är att vi inte åker med den i onödan och att vi alltid samåker till surfet.

    Flyget och flygbränslet är som Jesper_B sa ett stort problem.
    Jag planerar att åka till Maui i vinter vilket ju strider mot mina principerm det är alltså en källa till samvetsval då flygtrafiken står för ca 2% av de globala koldioxidutsläppen.
    Luftfartsverket säger exempelvis:
    ”Hur mycket koldioxid släpper flyget respektive bilen ut på en resa mellan Stockholm och Malmö?
    För en person som ska resa mellan Stockholm och Malmö är flyget och bilen likvärdiga alternativ vad gäller utsläpp av koldioxid. Båda släpper ut omkring 0,170 kg koldioxid per personkilometer, förutsatt att flygplanet är belagt till två tredjedelar. Om flera personer delar bil blir detta alternativ gynnsammare. En bil med förare och en passagerare släpper då ut 0,085 kg koldioxid per personkilometer.”

    Jag kommer nog trotts det åka och därmed få en fläck på samvetet.

    Att däremot åka en sväng för att köpa korv/åka till gymmet/affären, eller vart man nu ska åka kort, gör man lämpligen med cykel, Cykel är ett klart underskattat fordon som till och med är snabbare och effektivare än din trampbil.
    /feg

  • henkish

    Medlem
    30 november, 2006 vid 21:00
    feg wrote:
    Synd att du raljerar och drar allt till sin spets, Henkish.
    Att vara miljövän innebär inte att bo under en tall i skogen och leva på barr utan det är ett liv i kompromiss. Att leva så miljövänligt man kan och ta ansvar för vad man gör är att vara miljövän.

    Visst är bilar är nödvändiga, själv måste jag ha bil i jobbet vilket tär på mitt samvete. Helst skulle jag köra elbil men det finns inga till överkomliga priser på marknaden.

    Jag köper heller inte dina argument för bilvalet.

    Argument 1: “…om jag möter ett rattfyllo…”
    Om han kör en SUV eller lastbil då? Kapprustning funkade inte under kallakriget heller.

    Argument 2: “…dessutom högre så som i en suv så får du ett bättre siktfält…”
    Kanske sant nu men om alla kör SUV för att se längre kommer du bara att de SUV:en framför ändå. Bättre då är att hålla bättre avstånd. Då slipper du även vara skyldig till whiplash-skada på personerna i bilen framför eftersom du då hinner bromsa.

    Argument 3: ”… hur är det med lätta lastbilar, minibussar, gamla bilar, gamla surfbussar, lastbilar, bussar, Goa amerikanare, alla som åker en sväng för att köpa en korv istället för att gå, alla som istället åker själv i sin bil till jobbet istället för att samköra med grannen, alla som väljer att inte åka kollektivt. Är det oxå Bovar?
    Jo, dom är bovar dom med. Lägg här till ägare till prestanda bilar.
    Skillnaden som jag ser det är att välja att köpa en ny miljö-skurk eller använda en befintlig är två skilda saker. Att lastbilar, lätta lastbilar, bussar och minibussar även fyller ytterligare syften än att bara vara stora och tunga berättigar deras existens.
    Du behöver säkert ett förtydligande för att förstå: Dessa fordon fraktar fler personer eller mer last än en vanlig kombi vilket inte en SUV gör, därav anser jag att deras existens är berättigad även om nyttjandet skall ske med miljöhänsyn.

    Själv har jag som sagt en Skoda Fabia. Siktet var inställt på miljövänligare men morsan “skänkte”/sålde skodan billigt till mig så det fick bli den. Den är ju trotts allt ganska snål och dessutom finns den redan så miljöpåverkan i tillverkningen har ju redan skett.
    Utöver Skodan äger brorsan och jag en Mercedes Sprinter (= surfbuss) ihop. Sprinterns existens berättigas av att det blir ca 0,47 L/mil diesel per skalle med den samtidigt som den rymmer samtliga våra surfgrejer och “bohag”. Den miljöhänsyn vi tar i nyttjandet av Sprintern är att vi inte åker med den i onödan och att vi alltid samåker till surfet.

    Flyget och flygbränslet är som Jesper_B sa ett stort problem.
    Jag planerar att åka till Maui i vinter vilket ju strider mot mina principerm det är alltså en källa till samvetsval då flygtrafiken står för ca 2% av de globala koldioxidutsläppen.
    Luftfartsverket säger exempelvis:
    ”Hur mycket koldioxid släpper flyget respektive bilen ut på en resa mellan Stockholm och Malmö?
    För en person som ska resa mellan Stockholm och Malmö är flyget och bilen likvärdiga alternativ vad gäller utsläpp av koldioxid. Båda släpper ut omkring 0,170 kg koldioxid per personkilometer, förutsatt att flygplanet är belagt till två tredjedelar. Om flera personer delar bil blir detta alternativ gynnsammare. En bil med förare och en passagerare släpper då ut 0,085 kg koldioxid per personkilometer.”

    Jag kommer nog trotts det åka och därmed få en fläck på samvetet.

    Att däremot åka en sväng för att köpa korv/åka till gymmet/affären, eller vart man nu ska åka kort, gör man lämpligen med cykel, Cykel är ett klart underskattat fordon som till och med är snabbare och effektivare än din trampbil.
    /feg

    Min trampbil är snabb, vi får raca nån dag när du trampar förbi Halmstad =0)

  • rasmus_w

    Medlem
    1 december, 2006 vid 02:18
    Henkish wrote:
    Alla Ni som väljer produkter tillverkade i “fattiga” Länder. Ikväll kl 22.00 piip, i svt 1 visas en dokumentär från Kina, den visar vilka de RIKTIGA omständigheterna är, med 7 dagars arbetsvecka, 40 öre i timmen i lön, ökar detta någons välstånd? ja iför sig den som köper en bil spar ju kanske lite på prislappen och bensinen, tänk även på att det billiga priset beror på det billiga tillverkningspriset, vilka i sin tur drabbar människor, En bonus är ju oxå att dessa länder dessutom står för massförtryck, internetcensur, prostitution, barnarbete, etc.Dessutom ska bilen fraktas runt halva jorden, för att någon stackare ska tro att han är miljövänlig! Dessutom undrar jag hur deras miljökrav är i dessa länder, rätt så lätt att sitta i trygga sverige och kritisera andra och säga något som man tror! Välkommen till verkligheten, se hela kedjan av händelser!…Se gärna den dokumentären ikväll!
    Vad du säger är ungefär att det är bättre att gå utan jobb än att jobba på McDonalds.

    Alltså, fabriksarbetare i fattiga länder går till sina fabriker av en enkel anledning: Livet som arbetslös är värre! Utan sociala trygghetssystem som vi har så är livet för den som inte får jobb i fabrikerna en ständig kamp mot svälten.

    Det är himla lätt att tycka att man gör en insats för världens fattiga när man betalar lite pengar till nån biståndsorganisation, men när biståndsmottagarna plötsligt börjar industrialisera sig, då kallas det utnyttjande och social dumpning och så vidare. Att flytta en fabrik från ett rikt land till ett fattigt är den effektivaste form av bistånd som finns, det är när de multinationella bjässarna vågar lägga nåt annat än råvaruproduktion i ett land som det börjar hända saker.

    Sen ska man inte glömma att även I-länderna har genomgått en fas som “låglöneländer” skillnaden var att här i europa varade den i 100-200 år, numer räknar man med 10-20 år innan ett land inte längre kan använda lönerna som konkurrensfördel. Kina kanske kan lönekonkurrera lite längre, det rör sig trots allt om över en miljard människor som gärna vill ha ett jobb.

    Och nä, miljökraven brukar inte vara överdrivet höga i U-länderna. Jag utgår från att de håller nån slags extrem miniminivå för att inte vi konsumenter i väst ska få dåligt samvete, men den nivån är knappast vidare hög. Men när levnadsstandarden stiger, brukar miljökraven komma.

    Att skeppa varor med båt tycker jag inte man ska ha överdrivet dåligt samvete för, båtfrakter är bland det energieffektivaste som finns, en ynka hästkraft kan dra åtskilliga ton.

    Och vad du och andra sagt om den rika världen stämmer nog rätt bra. Vi har en väl fungerande infrastruktur, gott om förnyelsebar energi och skulle antagligen klara de flesta typer av klimatförändringar och energikriser hyfsat. Om Sverige blev ett ökenland i morgon så skulle vi ha råd att pumpa havsvatten till våra inlandsstäder och avsalta det där. Bland annat därför är det viktigt att höja u-ländernas levnadsstandard rejält.

    Grozzny: Jo, marknaden kommer lösa våra problem. Däremot kan det hända att den lösningen dröjer längre än vi skulle vilja, men den kommer. Den dagen oljan blir dyr på riktigt så kommer de fossila bränslena aldrig att stå sig lika bra i konkurrensen igen. Dessutom är flera av de lösningar som funkat bäst för att lösa miljöproblemen baserade på marknadsekonomi. Problemet är ju i många fall att det är gratis att förstöra miljön inom vissa gränser, och ett brott utom dem. Om man gör rätten att förstöra till en handelsvara (som t.ex. de här utsläppsrätterna som införts i europa och Islands fiskekvotsystem) så brukar innovationerna och effektiviseringarna komma fort.

  • henkish

    Medlem
    1 december, 2006 vid 08:35

    Vad du säger är ungefär att det är bättre att gå utan jobb än att jobba på McDonalds.

    Va, är det något fel att jobba på McD?
    Givetvis inte, men jag tror att du får läsa vad jag skriver innan du svarar, många där tvingas att jobba under omänskliga former, det moderna slaveriet.
    Ja, det är bättre än att vara arbetslös, tycker du! Men det är ju inte sant, de får ta slaveriet som ett jobb för att överleva. skulle du vilja ha det så?

    Ingen av Er hat fortfarande svarat på mina inlägg i debatten beträffande vad dessa länder står för med förtryck, prostitution, krav på att äta gröt på morgon, bamseklubben, bollibompa etc. Genom att köpa deras produkter, så någonstans säger man att det är ok att de gör som dom vill.
    Ska det vara så?
    Undran?

  • henkish

    Medlem
    1 december, 2006 vid 09:03

    ok låt mig summera feg. Du går på en annan som man vore den största miljöbov som finns. när jag sedan läser om vad du själv gör för miljön…jag säger bara suck..0,47 per mil per skalle, min suv drar mindre feg, dessutom är den 7sitsig, hela familjen får plats…Men det du har gjort är att du fått igång snacket, vilket alltid är bra, sedan att man drar allt till sin spets, är väl egentligen bara bra eller hur! tror alla som läst detta fått sig en tankeställare, och om alla gör lite så blir det ju bra! För då händer ju något!
    Over and out/Mvh Henkish

  • grozzny

    Medlem
    1 december, 2006 vid 18:27
    Henkish wrote:
    om alla gör lite så blir det ju bra! För då händer ju något!
    Over and out/Mvh Henkish

    Lite så jag menade (när du svarade, självironi…..) Alltså alla människor kan ju satsa på något/några saker t.ex. bojkotta McDonalds, Coca-Cola, köpa rättvisemärkta produkter osv osv. Genom att göra det så minskar vi ju förtrycket som du skriver i U-länderna. För köper inte vi produkterna så kan de inte heller tillverkas under sådana förhållanden (därför är rättvisemärkt bra)

    Sen tror jag ofta att det också är de multinationella företagen verksamma i U-länder som står för slavlika förhållanden, förtryck m.m.
    Nu har jag svarat….

  • rasmus_w

    Medlem
    1 december, 2006 vid 20:02
    Henkish wrote:
    Vad du säger är ungefär att det är bättre att gå utan jobb än att jobba på McDonalds.

    Va, är det något fel att jobba på McD?
    Givetvis inte, men jag tror att du får läsa vad jag skriver innan du svarar, många där tvingas att jobba under omänskliga former, det moderna slaveriet.
    Ja, det är bättre än att vara arbetslös, tycker du! Men det är ju inte sant, de får ta slaveriet som ett jobb för att överleva. skulle du vilja ha det så?

    Ingen av Er hat fortfarande svarat på mina inlägg i debatten beträffande vad dessa länder står för med förtryck, prostitution, krav på att äta gröt på morgon, bamseklubben, bollibompa etc. Genom att köpa deras produkter, så någonstans säger man att det är ok att de gör som dom vill.
    Ska det vara så?
    Undran?
    Nu undrar jag hur du läste mitt inlägg men…

    I allmänhet tvingas inte folk jobba nånstans, det går nästan alltid att säga upp sig. Att folk ändå inte gör det beror på att jobbet i sweatshopen i allmänhet är ett lyft jämfört med hur det var bara några år tidigare, når det inte fanns några fabriker att jobba i. Det finns inga sweatshops i de fattigaste länderna!

    Men visst, att handla produkter tillverkade i låglöneländer eller inte är i nån mån ett val mellan två onda ting, man kan tycka att man stödjer förtryck och korruption när man handlar. Jag hävdar ändå att det är ännu värre att inte handla. Att bojkotta låglöneländer och bara handla produkter tillverkade i väst är att bevara klyftorna. Det blir inte på något vis bättre av att låglöneländernas fabriker går dåligt, tvärtom bevaras misären och förtrycket. Handelsutbyte med t.ex. kina innebär trots allt att vi ger kineser möjlighet att komma till väst och ta intryck av hur det ser ut och fungerar här. Om 20 år tror jag att diktaturen kan ha fallit om bara tillväxten i kina håller i sig.

  • feg

    Medlem
    1 december, 2006 vid 20:08
    Henkish wrote:
    …tror alla som läst detta fått sig en tankeställare, och om alla gör lite så blir det ju bra! För då händer ju något!
    Over and out/Mvh Henkish
    Tror för första gången att jag kan säga att jag håller med dig.

    Att jag hoppade på dig beror på att du använder säkerhet som ett argument för ditt bilval och där håller jag inte med dig.
    Att även jag är en miljöbov sticker jag inte under stol med. 0.47 per skalle är inte bra men avsevärt bättre än om brorsan och jag var tvugna att åka varsin bil till surfet, faktum är ju att Sprintern bara används till och från surf och då alltid med två surfare, tvåa hela uppsättningar vindsurfingleksaker, våg till lättvind. Här anser jag att jag gjort vad jag kan och därmed är samvetet ganska ok.
    Förhoppningsvis kommer “diesel-ersättningar” snart i större skala. Vi kollade upp möjligheten att köra på RME men det dömde Merca ut. Kanske kan vi köra på EcoPar men närmaste pumpen är i Uppsala, får se om det kommer nån närmare.
    DME (dimetylester) ligger ju i ganska nära framtid det med. Hoppas bara att det lanseras snart. (http://www.nyteknik.se/art/46751)

    Värre med samvetet är det med att jag kör bil i jobbet. Här måste jag fixa nåt bättre allternativ till Skodan som gått 13500 så det är snart dags.
    Vete nån om det finns vettiga elbilar på marknaden? Renault hade ju en i mitten på 90-talet men sen då? Toyota Prius med sladd-kit känns inte aktuellt pga begränsad aktionsradie i eldrift och STOOOR kostnad.

    Ett alternativ är ju att bygga själv (som Jeppe snacka om tidigare) av en bra och säker småbil. Typ nåt i klass med denna Renault R4 (http://home7.swipnet.se/~w-71799/ELlen.html) som tyvärr har lite för taskiga prestanda för motorvägsanvändande och dessutom är rena självmordsmaskinen ur säkerhetssynpunkt.

    /feg

  • grozzny

    Medlem
    1 december, 2006 vid 20:49

    Citroën berlingo finns väl som elbil? Har ju kommit en motorcykel som går på vätgas nu också, bra för sommaren.. (men dyr)

  • rasmus_w

    Medlem
    1 december, 2006 vid 22:40
    feg wrote:
    Värre med samvetet är det med att jag kör bil i jobbet. Här måste jag fixa nåt bättre allternativ till Skodan som gått 13500 så det är snart dags.
    Vete nån om det finns vettiga elbilar på marknaden? Renault hade ju en i mitten på 90-talet men sen då? Toyota Prius med sladd-kit känns inte aktuellt pga begränsad aktionsradie i eldrift och STOOOR kostnad.

    Rent generellt har jag lite svårt att se det vettiga med elbilar. Det kanske blir bättre men jag skulle nog gissa på att framtidens miljövänliga bilar har nån typ av förbränningsmotor men går på nåt biobränsle. Stora problemet är väl tyvärr oavsett energikälla att det måste gå att producera den i tillräckligt stora kvantiteter, annars blir det nog kolbaserade bränslen som tar över efter oljan…

    En joker som skulle kunna bli nåt är ångdrift. Ångmaskiner har vissa fördelar, bland annat att man kan ta ut väldigt höga effekter ur väldigt små och lätta motorer och med en verkningsgrad som mestadels är jämförbar med ottomotorns (mestadels för att en ottomotor kommer upp i närmare 60 % vid full effekt, men de flesta kör rätt sällan sina bilmotorer på full effekt), men frågan är om nån tänker ägna sig åt nån större produktutveckling. Det finns en del opraktiska sidor hos ångmaskinen med, som att det tar ett tag att producera ånga så man kan köra och att metaller som utsäts för het ånga korroderar kraftigt.

  • andersmodin

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 18:20

    Har läst igenom tråden och inser att det blir svårt att lägga till nåt som inte sagts än…

    men jag kom att tänka på en sak. Alla vi miljöbovar som har gammla surfbussar (jag har en MB 307 D -78) kan faktiskt göra något med det vi redan har. En god vän till mig berättade att de flesta dieslar som tillverkats innan 95 faktiskt går att köra på rapolja. Utan modifiering krävs en blandning mellan diesel och olja, men med förvärmare och liknande skall det gå att köra på ren raps. Dielselmotorn utvecklades för bönder så att de skulle kunna köra på sin egen rapsolja, men vissa oljeföretag såg till att sätta stopp för det.

    självklart bidrar även rapsolja till utsläpp, men de är mindre och renare, och dessutom är oljan bättre för motorn. man får ej heller glömma att raps växer på åkrar… förnyelsebart alltså. oljan är billigare också! Med en liten oljerenare i garaget, kan man köra på GRATIS gammal frityrolja från kebab-king runt hörnet. Eller billig rapsolja från Lidl eller liknande.

    Jag skall undersöka vidare och göra försök med min buss.

    Tyvärr är jag inte helt säker på lagligheten i att köra med raps…

  • fastforward

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 09:53

    @AndersModin 360464 wrote:

    Har läst igenom tråden och inser att det blir svårt att lägga till nåt som inte sagts än…

    men jag kom att tänka på en sak. Alla vi miljöbovar som har gammla surfbussar (jag har en MB 307 D -78) kan faktiskt göra något med det vi redan har. En god vän till mig berättade att de flesta dieslar som tillverkats innan 95 faktiskt går att köra på rapolja. Utan modifiering krävs en blandning mellan diesel och olja, men med förvärmare och liknande skall det gå att köra på ren raps. Dielselmotorn utvecklades för bönder så att de skulle kunna köra på sin egen rapsolja, men vissa oljeföretag såg till att sätta stopp för det.

    självklart bidrar även rapsolja till utsläpp, men de är mindre och renare, och dessutom är oljan bättre för motorn. man får ej heller glömma att raps växer på åkrar… förnyelsebart alltså. oljan är billigare också! Med en liten oljerenare i garaget, kan man köra på GRATIS gammal frityrolja från kebab-king runt hörnet. Eller billig rapsolja från Lidl eller liknande.

    Jag skall undersöka vidare och göra försök med min buss.

    Tyvärr är jag inte helt säker på lagligheten i att köra med raps…

    Javisst, bilprogrammet Top Gear på BBC testade att köra en mercadiesel från början av nittiotalet på gammal frityrolja. Inga modifieringar av bilen eller behövdes – bara att filtrera genom ett kaffefilter innan man hällde i det. När soppan tog slut var det bara att köra in till närmaste kebabhak och hämta ut en gratis tunna olja som de ändå skulle slänga. De körde bilen tvärs över UK utan att märka någon skillnad.

  • andersmodin

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 13:59

    @fastforward 360554 wrote:

    Javisst, bilprogrammet Top Gear på BBC testade att köra en mercadiesel från början av nittiotalet på gammal frityrolja. Inga modifieringar av bilen eller behövdes – bara att filtrera genom ett kaffefilter innan man hällde i det. När soppan tog slut var det bara att köra in till närmaste kebabhak och hämta ut en gratis tunna olja som de ändå skulle slänga. De körde bilen tvärs över UK utan att märka någon skillnad.

    stämmer nog för england med sitt milda klimat, men här lite norröver kan det bli kärvt när det kryper neråt på termometern, och då kan det behövas en förvärmare för att “tina upp” den lite för sega oljan… om man inte barar kör på sommaren vill säga. fan, jag ska ta tag i detta nu och testa. återkommer med resultat senare.

  • svenne

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 14:12
    Rasmus_W;352027 wrote:
    Rent generellt har jag lite svårt att se det vettiga med elbilar.

    98% effektuttag mot 40%, kan det vara nåt?..

  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 15:35

    @Svenne 360802 wrote:

    98% effektuttag mot 40%, kan det vara nåt?..

    Jodå, bara den går 40-50 mil på en laddning så… Gärna om den kan snabbladdas eller det finns en infrastruktur som ser till att det går att byta till nya fulladdade batterier på tio minuter eller så.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Att åka billigt till surfet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.