Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla lösare i bommen, hur?

  • rasmus_w

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:51

    @Ola_P 483681 wrote:

    Slalomsegel tror jag generellt riggas med tamparna i balans med tokdrag, dvs. lite längre bak. Inte helt olikt det som är vanligt bland freestyleseglare. Men det får någon som seglat mer slalomgrejer än mig svara på…

    Framförallt har jag en känsla av att många slalomseglare har tamparna mer brett isär än vad våg/freestyleseglare har. Har ingen aning om ifall det gäller alla men ta t.ex. en titt på Dunken eller Buzianis, de har decimetrar snarare än fingerbredder mellan linorna, i nån intervju sa Buzianis att linorna tätt ihop funkar kanon när man vågseglar men seglar man slalom blir det “way too rotational” och tappar kontrollen.

  • surfen

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 06:07

    @Tim.Eriksson 483692 wrote:

    Någon kommentar om hur brett man ska hålla? Är det för eller nackdel att hålla brett? Just nu surfar jag lite mer än axelbrett i neutral position (ofta överriggad då..) men försöker krypa ihop med händerna..

    Vill du komma igång lite lättare när det är lite vind? Prova med att ha händerna lite närmare varandra(ihop), då skotar du inte bort vinden och seglet följer dom små vindkantringar som blir när byarna kommer. När allt rullar på så har man händerna i axelbredd och flyttar isär dom lite när dom värsta pungrökarna kommer. Tamparnas läge på bommen sätter jag där draget ligger i seglet, plus att jag flyttar bak den bakre tampen lite för att kunna utnytja min kroppsvikt när byarna kommer. Kör med vario så jag kan göra dom kortare på kryssen och längre på undanvind och när det blåser just lite för lite.
    Men en annan sak som ingen nämner! Som är precis lika viktigt för harmonin när man ligger och pressar på öppet vatten är! Läget mellan fotstroppar och hängseletampar, det är bara att sänka blicken och flukta in stroppar och tampar och se hur det ser ut på halvvind, då bör hänseletamparna vara centrerad mellan fotstropparna, med en viss skjutning fram eller bak, men inte överdrivet åt något håll. Ja då kan man trycka till och flyga som en missil över vattnet, och ge polarna en match fast man inte har RACE prylar;=)
    Justeras genom mastfotplacering/hängseletamp.

    Ett annat bra tips är att släppa bägge händerna när man surfar! Och flyttar tamparna åt det håll som den hand vill ta tag i bommen först när man måste greppa den igen.

    surfen

  • booman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 18:20

    @surfen 483723 wrote:

    Vill du komma igång lite lättare när det är lite vind? Prova med att ha händerna lite närmare varandra(ihop), då skotar du inte över vattnet, och ge polarna en match fast man inte har RACE prylar;=)
    Justeras genom mastfotplacering/hängseletamp.

    Ett annat bra tips är att släppa bägge händerna när man surfar! Och flyttar tamparna åt det håll som den hand vill ta tag i bommen först när man måste greppa den igen.

    surfen

    Bra tips där! tack! Men en fråga ang detta: Jag har en Bic Techno E large -03 135L. L236 (väldigt lite volym bakåt) Och jag kör som största segel 8,3 (Max rek 8,5) I tester så tipsar de om att man ska flytta fram mastfoten ju större segel.(144 längst fram i kassetten) Bomlängden är 220cm och jag har centrum på tamparna på 60cm (enl. bommarkeringarna). Bör jag alltså flytta bak dem ännu mer för att lättare komma i stropparna? Känns just nu som om man behöver “tokdrag” i 8,3:an för att kliva i stropparna…
    (Ser när jag skriver det här att tamparna ska ju sitta ca 1/3 ner på bommen, det skulle ju alltså betyda nånstans runt 70-75 på bommarkeringarna):blush:

  • surfen

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 18:45

    @BooMan 483872 wrote:

    Bra tips där! tack! Men en fråga ang detta: Jag har en Bic Techno E large -03 135L. L236 (väldigt lite volym bakåt) Och jag kör som största segel 8,3 (Max rek 8,5) I tester så tipsar de om att man ska flytta fram mastfoten ju större segel.(144 längst fram i kassetten) Bomlängden är 220cm och jag har centrum på tamparna på 60cm (enl. bommarkeringarna). Bör jag alltså flytta bak dem ännu mer för att lättare komma i stropparna? Känns just nu som om man behöver “tokdrag” i 8,3:an för att kliva i stropparna…
    (Ser när jag skriver det här att tamparna ska ju sitta ca 1/3 ner på bommen, det skulle ju alltså betyda nånstans runt 70-75 på bommarkeringarna):blush:

    Tokdrag i 8,3 för att komma i stropparna, nej det låter som om du har felriggat. Jag kör min 105liters och 7,8m² med foten längs fram för att komma i gång lite lättare, är det inte för choppigt vatten så går jag nog igång runt 6m/s. Men brukar flytta den 1-2cm bakåt när jag vill få ut lite mera fart från brädan. En tredjedel hit eller dit, det är bara att flytta händerna(ihop) utmed bommen för att känna var man har tryckpunkten, börjar seglet vrida sig så flyttar man tillbaka händerna där man kan hålla det utan besvär, Å där så sätter man tamparna, sen när man kommer ut på vattnet så kanske man får göra en liten fin justering så tamparna kommer exakt. Själv så brukar jag flytta dom lite mera bakåt 1-2cm för att utnytja kroppsvikten att skota dom värsta byarna. Mina tampar sitter med en näves mellanrum, men det är en smaksak. Nu behöver jag inte flytta tamparna när jag hittat tryckpunkten i seglet har flera bommar till olika segel, men lägger jag bommarna ovanpå varandra så skilljer det inte så mycket mellan tamparnas placering bara någon centimeter mellan fyra bommar. Jag tror nog dom flesta gör en för stor grej av allt. Men en sak är säker dom flesta riggar sina segel åt helvete fel, hårda ord men så är det….

    På halvvind så ska du ha lika mycket tryck på fram och bakfot, pressar du för mycket på bakbenet, fram med mastfoten en bit så du får ett jämt tryck på bägge benen, ja du förstår.

  • booman

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 20:38

    Thank you “Surfen”! Bara ut o testa igen. Men nu verkar det som om det blir sämre med vind igen tyvärr…

  • carl-r

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 21:58

    Kan man dra några slutsatser från den här bilden när jag var ute sist å plaskade?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att hålla lösare i bommen, hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.