Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

  • pepa

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 16:14

    Om någon jävel med vinden i höger öra höjer sin kite när han/hon passerar några meter downwind om mig så kan jag lova att jag gör spaghetti carbonara av allt ihop.

  • olandstoken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 17:50
    Pepä;671774 wrote:
    Om någon jävel med vinden i höger öra höjer sin kite när han/hon passerar några meter downwind om mig så kan jag lova att jag gör spaghetti carbonara av allt ihop.

    Precis, även det är väldigt märklig “regel”

  • dadil

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 18:31

    men ölandstoken, har du rökt på nu eller?

    det är ju mycket enkelt, antingen så är man INTE på kollisionskurs, då håller man kiten högt respektive lågt om man ligger uppvind resp nervind och ingen väjer… eller så ÄR man på kollisionskurs, och då väjer den som har vinden i vänster örongång (denne kan ju då välja att väja uppvind eller nervind, men oftast är ju nervind enklare)

    vilken bättre regel är det du använder??

  • wiken

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 19:04
    Pepä;671774 wrote:
    Om någon jävel med vinden i höger öra höjer sin kite när han/hon passerar några meter downwind om mig så kan jag lova att jag gör spaghetti carbonara av allt ihop.

    Jag tror inte att någon som hävdar att väjningsregeln gäller skulle få för sig att höja sin kite bara för att man har vinden i höger öra. Men som andra skriver ter det sig ganska självklart att göra det när man är på kollisionskurs och den andra väjer downwind..

  • danger

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 19:09
    ölandstoken;671751 wrote:
    Vi pratade om kite vs. kite, och där spelar diverse sjövägsregler mindre roll enl. mitt sätt att se på det. Man kan ju till exempel inte hålle på och hävda sin rätt till väg mot motorbåtar eller stora segelbåtar om man är ute och kitesurfar, det skulle vara direkt dumt, och farligt.. :shocked:

    Precis! Kör man en 12:a får man väja för min 17-kvadratare!

  • danger

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 19:20

    Verkar förresten vara skitbra att gå en kurs, så man lär sig väjningsreglerna! Speciellt när alla tycks lära ut olika!
    Vad jag lärde mig på kursen för 1½ år sedan var för övrigt:
    1. Krascha inte in i någon (oavsätt om du hade reglerna på din sida)
    2. Se punkt 1.
    3. Den som ligger lägst i vind håller kiten lågt och den andre kiten högt
    4. Vinden i höger öra… bara tuta och köra. (tolkade detta som att om det inte går att passera trots 3, så väjer den som har vinden i vänster öra).

  • pepa

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 20:23
    wiken;671801 wrote:
    Jag tror inte att någon som hävdar att väjningsregeln gäller skulle få för sig att höja sin kite bara för att man har vinden i höger öra.

    Inte jag heller, jag ville bara skriva spaghetti carbonara på steffo en gång för alla.

  • solomin

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 20:23
    ölandstoken;671751 wrote:
    Vi pratade om kite vs. kite, och där spelar diverse sjövägsregler mindre roll enl. mitt sätt att se på det. Man kan ju till exempel inte hålle på och hävda sin rätt till väg mot motorbåtar eller stora segelbåtar om man är ute och kitesurfar, det skulle vara direkt dumt, och farligt.. :shocked:

    Det står ingenstans i sjövägsreglerna något om att hävda sin rätt. Däremot står det hur man skall göra för att undvika kollisioner. I det ingår att den med vinden från styrbord skall hålla sin kurs när man möter någon med vinden från babord, eller höger respektive vänster öra om det är enklare. Då kan den med vinden från babord enkelt väja.

    Om du hittar på några andra regler och än värre lär ut dem så kan vi snacka DUMT & FARLIGT.

    Sedan bör man självklart hjälpas åt genom att i mycket god tid ändra sin kurs så att man släpper fram någon som kämpar för att ta höjd eller så. Men kommer man nära varandra så måste man följa väjningsreglerna så att den man möter vet vad man kommer att gör, annars FARLIGT.

    Möter jag en motorbåt förutsätter jag att den håller undan för min kite. Är det en segelbåt så tillämpas de regler som finns och då kiten antagligen ändrar kurs frekvens utan att vara påväg någonstans får kiten antagligen väja enligt reglerna. Att göra på något annat sätt när man kommer nära är DUMT & FARLIGT!
    Sedan bör man undvika att hamna så att man kommer nära någon annan genom att köra med stora marginaler till båtar.

  • jensutbult

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 21:17
    dadil;671795 wrote:
    men ölandstoken, har du rökt på nu eller?

    det är ju mycket enkelt, antingen så är man INTE på kollisionskurs, då håller man kiten högt respektive lågt om man ligger uppvind resp nervind och ingen väjer… eller så ÄR man på kollisionskurs, och då väjer den som har vinden i vänster örongång (denne kan ju då välja att väja uppvind eller nervind, men oftast är ju nervind enklare)

    vilken bättre regel är det du använder??

    Precis, hur fasen ska man annars veta vem som väjer när man är på kollisionskurs? Störst kite? Mest tribaltatueringar? Störst bräda? Foil väjer för inflatable? Killen utan boardshorts väjer alltid?

  • pepa

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 06:29
    jensutbult;671825 wrote:
    Precis, hur fasen ska man annars veta vem som väjer när man är på kollisionskurs? Störst kite? Mest tribaltatueringar? Störst bräda? Foil väjer för inflatable? Killen utan boardshorts väjer alltid?

    Den med vinden i vänster öra. Har man vinden i båda öronen så går man efter tribaltatueringar.

  • pjoter

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 09:11

    jag lever efter regeln strapless har alltid företräde.
    Dock bör man tydligt signalera att man kör strapless genom att i god tid före mötet hoppa upp och ner på brädan och slå ihop sina hälar.

    Känns som det här gled iväg från ämnet. Tycker det är betydligt värre när 20 nybörjare står med kiten kl 12 precis utanför launchytan så man inte kan komma iväg.

    Å hacka inte på ölandstoken, självklart får de ha lite egna regler där. På öland blåser det knappt och de gånger det väl blåser så är det så byigt att man istället går på att den som har en hindenburgande kite ska åka under den som blir loftad. Att två personer är påväg på kollisionskurs med lagom tryck i kiten samtidigt har än aldrig hänt varför regler för detta inte behövs. 🙂

    (obs, detta sista är till största delen baserat på egna erfarenheter av den berömda ölandsbrisen och behöver på inget sätt vara en fullkomlig sanning, dock har jag ej funnit bevis för motsatsen (förutom utsagor från sthlmare men de har VERKLIGEN inga referenser på hur en bra spot ska vara)).

  • sourra

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 12:32

    Att man kör strapless signaleras bäst genom att alltid skriva strapless både i titel, beskrivning och länk då man lägger upp film där man surfar strapless. Strapless. Strapless. Strapless.

  • skotten

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 19:08

    BEEER to the belly : )

  • limpz

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 20:36
    ölandstoken;671723 wrote:
    Kommer du ut på en kitespot som är trång och tillämpar denna VVV regel kommer du garanterat inte bli populär.. Det finns som jag skrev innan inga som använder dessa regler, jag förstår inte varför folk envisas med att lära ut dem..

    Vi kör på det i Lidköping, men oftast så väjar den som det är mest naturligt för istället för VVV. Egentligen är det ju bara när man har rak kollisionskurs och båda tar höjd för fullt som det kanske kan behövas en VVV-regel? Man borde kanske ändra regeln till att den som har lägst höjd och/eller kan ha störst vinkel ifrån stranden sett måste väja? (Ex västkust med SV-vind, då kan personen som kör norrut ha störst vinkel ifrån stranden.)

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 23:24

    GE MIG DETTA IMORGON I HABO!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=IuWzlX4gDKo&feature=related”]http://www.youtube.com/watch?v=IuWzlX4gDKo&feature=related[/ame]

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.