Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att resa med Norwegian med Vindsurfingutrustning

  • Att resa med Norwegian med Vindsurfingutrustning

    Publicerad av macedu på 31 augusti, 2009 vid 20:54

    Har någon erfarenhet / upplevelse med att “bända” på Norwegians “INTE vindsurfingutrustning….men surfingutrustning…..hmhm…..

    Har ju läst några trådar om att checka dubbelt med om ett bolag tar samt att betala innan för kalaset.

    Dock så vill jag INTE chansa/bluffa och boka 2 kollin med surfingstuff som vid incheckningen är vindsurfing och få ett NONO….. ÄVEN om mått, vikt är oki (har med arbetsmiljön på handlingen att göra):confused2:

    Om inte så blir det SAS ner och norwegian hem.:santa:

    macedu svarade 14 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • atomiccross

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 21:02

    Jag råkade med en kompis ut för detta för två veckor sedan när vi flög med norwegian till Gran Canaria… Jag hade redan bokat resan då någon prao godkänt WINDsurfingbrädor. Senare när jag dubbelcheckade var det helt plötsligt bara ok med VÅGprylar… Efter lite övertalan lyckades jag dock få med grejerna.
    Dock tror jag inte någon märker någon skillnad på vind eller våggrejer om du har brädan i en bra bag som är max 250cm lång. Det finn snågon maxvikt på 35 kilo också tror jag.
    Lycka till!

  • macedu

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 21:13
    AtomicCross;571966 wrote:
    Jag råkade med en kompis ut för detta för två veckor sedan när vi flög med norwegian till Gran Canaria… Jag hade redan bokat resan då någon prao godkänt WINDsurfingbrädor. Senare när jag dubbelcheckade var det helt plötsligt bara ok med VÅGprylar… Efter lite övertalan lyckades jag dock få med grejerna.
    Dock tror jag inte någon märker någon skillnad på vind eller våggrejer om du har brädan i en bra bag som är max 250cm lång. Det finn snågon maxvikt på 35 kilo också tror jag.
    Lycka till!

    Oki…hade Ni multibag.. eller körde Ni bräda i ett och i segelbagen mast och bom…har en NP som jag får ner min smala bom samt 430masten….
    250 klarar jag….

    /mac

  • crash151

    Medlem
    1 september, 2009 vid 03:13
    MacEdu;571963 wrote:
    Har någon erfarenhet / upplevelse med att “bända” på Norwegians “INTE vindsurfingutrustning….men surfingutrustning…..hmhm…..

    Har ju läst några trådar om att checka dubbelt med om ett bolag tar samt att betala innan för kalaset.

    Dock så vill jag INTE chansa/bluffa och boka 2 kollin med surfingstuff som vid incheckningen är vindsurfing och få ett NONO….. ÄVEN om mått, vikt är oki (har med arbetsmiljön på handlingen att göra):confused2:

    Om inte så blir det SAS ner och norwegian hem.:santa:

    Fattar inget av vad du vill få fram???
    Antingen är jag för slagen eller så börjar min svenska tryta.

    Norwegian är utmärkt. Aldrig flygit med dom men.., men dom betalar alltid hyrbil var gång ja bokat dom från paris-stockholm.

  • macedu

    Medlem
    1 september, 2009 vid 07:19
    crash151;571987 wrote:
    Fattar inget av vad du vill få fram???
    Antingen är jag för slagen eller så börjar min svenska tryta.

    Norwegian är utmärkt. Aldrig flygit med dom men.., men dom betalar alltid hyrbil var gång ja bokat dom från paris-stockholm.

    Tidigt va…. 🙂

    1. Norwegian har sina “instruktioner” skrivit att VINDSURFINGUTRUSTNING inte är tillåten MEN att surfing är. Frågan är då om de vet hur eminent vår nuvarande packutrustning numera är samt att brädorna är lätta och ej skrymmande (läs pråmar). Denna “instruktion” har funnits i ett par år seru.

    2. Har då ngn TROTS det fått oki. VILKET verkar ha varit fallet

    3. Följdfrågan var då OM de hade en alltiettbag eller om de hade segel/bom i en långbag och brädan i en dvs 2 kollin.

  • macedu

    Medlem
    4 september, 2009 vid 15:01

    Inte många erfarenheter här inte….

    Jag mailade Norwegian och beskrev “vårt” (vindsurfares) dilemma med packning och beskrev vad jag ville…. dvs att allt packas numera ihop samt att det INTE överskrider några 250cm…
    SVARET: Niiiiiiiii, bara surfingrejor som INTE får överskrida 250

    Skrev då tillbaka att i en sån här packning så är det normalt 2 brädor en över en under och att jag nu packar mast (max 220+230) samt segel och bom under och att det är bärremmar, vadderat och inte överskrider 25 kg….

    SVARET: NIIIIIIIII bara surfinggrejor…..

    Fattar inte hur de resonerar

    Mamamia

  • crash151

    Medlem
    4 september, 2009 vid 17:07
    MacEdu;573240 wrote:
    SVARET: NIIIIIIIII bara surfinggrejor…..

    Fattar inte hur de resonerar

    Mamamia

    Ja, Men har receptionisten fått direktiven att ingen vindsurfingutrustning så spelar det nog ingen roll hur litet och lätt det är. Svaret kommer alltid att bli NIIIIIIIII…..
    Man får nog be att få tala med någon med mer ansvar som kan ta ställning i frågan.

    Säkert något som kom dragandes på sin Kona. Sen togs beslutet att banna all vindsurfingutrustning.

  • atomiccross

    Medlem
    4 september, 2009 vid 17:39

    Javisst lever de kvar i 80-talet med tanke på deras syn på windsurfing…
    Vi hade en boardbag, 3 segel var, 2 bommar och två master. Vi tejpade allting på ovansidan av brädan, tyckte det fungerade smidigt.. Kan berott på att jag blev förbannad på personalen på telefon så någon högre ansvarig fick tillfälligt godkänna det. Först tyckte inte jag heller det borde vara såå stor skillnad mellan VÅG och Vind men det insåg jag efter den packningen !
    Om du mot förmodan skulle få det igenom är det viktigt att du inte gör packetet till 2 kollin! Håll allt samman

  • macedu

    Medlem
    4 september, 2009 vid 20:51
    AtomicCross;573290 wrote:
    Javisst lever de kvar i 80-talet med tanke på deras syn på windsurfing…
    Vi hade en boardbag, 3 segel var, 2 bommar och två master. Vi tejpade allting på ovansidan av brädan, tyckte det fungerade smidigt.. Kan berott på att jag blev förbannad på personalen på telefon så någon högre ansvarig fick tillfälligt godkänna det. Först tyckte inte jag heller det borde vara såå stor skillnad mellan VÅG och Vind men det insåg jag efter den packningen !
    Om du mot förmodan skulle få det igenom är det viktigt att du inte gör packetet till 2 kollin! Håll allt samman

    De sjuka är att jag skickade bild på pat loven ala 250 där bräda i ena botten får plats och i andra mast, bom och 2 segel….. men …..NIIIIII
    Ett kolli vilket jag mkt noga förklarade……. och hehe jag skrev oxå INGET tejpat utan allt i En bag


    vadderad och arbetsmiljövänlig……

    Jag får nog ringa på måndagen och ta i en supervisor för handling och bolag….. suck…….

    Eller chansa och lägga bräda överst och bara öppna den och säga dubbelboard….

    HURfan gör de med en SUP då……….den du 🙂

    thnx för tipsen……

    /mac

  • dude

    Medlem
    7 september, 2009 vid 17:04

    Hur mycket kostar det då att ta med sig en surfbräda??????????????? Jag funderar att ta med mig en på norwegian……????::…..

  • macedu

    Medlem
    7 september, 2009 vid 18:47
    dude;573981 wrote:
    Hur mycket kostar det då att ta med sig en surfbräda??????????????? Jag funderar att ta med mig en på norwegian……????::…..

    Tja… EN väg enligt nedan. Men det står …….

    Vindsurfingutrustning accepteras inte

    Surfingbräda eller Kite*


    371

    I svedala
    Surfingbräda eller Kite*


    350

    Internationella avgångar

    Glutta mer på: http://www.norwegian.se/nyttigt-pa-resan/Resetjanster/Specialbagage-/

    SJälv kommer jag köra SAS ner då jag skall lämna kittet därnere 900 t o r tar SAS……

    Suck…..

  • dude

    Medlem
    7 september, 2009 vid 20:59

    Tack för informationen! /Niklas

  • macedu

    Medlem
    8 september, 2009 vid 07:18
    dude;574055 wrote:
    Tack för informationen! /Niklas

    Surfs Up!

  • jonty

    Medlem
    8 september, 2009 vid 19:57

    Om det som før mig skulle kosta nærmare 4000:- att ta med grejerna till staterna (SAS till Chicago-United till Cali och samma visa hem) så vill jag inte veta vad ni vindsurfare får betala før att ta med allt erat… SAS var omøjliga… Fel elelr går det komma undan?

  • styret

    Medlem
    9 september, 2009 vid 07:47

    brukar väl ligga däromkring för oss med.
    Man försöker ju alltid smussla med det billigare men tycker att 3-4 lakan är lite sisådär skitsamma om man iallafall lägger 30 lax på sin vintertripp.
    Man kan ha mycket extra kul för pengarna och egentligen är det ju en bluffavgift, det kostar ju inte bolaget 2000 spänn extra att slänga med mina grejer men det är helt enkelt en utgift man får räkna med och sen vara jävligt glad om man slipper den.

  • jonty

    Medlem
    9 september, 2009 vid 09:40

    Sant, lägger man 30.000:- på sin resa så visst, då är dte ju inte alltför mycket. Betalade dock 5.000:- för flygbiljetten och boende hade jag redan gratis så då var det lite mycket extra=( Nästa resa ska dock hela köret med oavsett vem som står och chekar in grejerna=)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att resa med Norwegian med Vindsurfingutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.