Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Australien i höst?

  • Australien i höst?

    Publicerad av men på 27 mars, 2006 vid 17:25

    Är det någon mer som har planer att åka dit runt oktober och ett par månader framåt, skulle vilja ta tag i det här med vawe och vila upp mig, hittar dock ingen att åka med, och det verkar lite meck att åka själv, med bilköp och boende och allt däromkring.

    micke

    combat-4-2 svarade 17 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • men

    Medlem
    2 april, 2006 vid 10:33

    men kom igen nu nån måste ju åka dit, hur kan man tacka nej till det här
    http://www.submitavid.com/windsurf.php?itemid=197#i

    micke

  • el_duderino

    Medlem
    3 april, 2006 vid 18:29

    Klassiskt med lite svensk musik,
    NFAA rockar vidare!

  • men

    Medlem
    26 april, 2006 vid 16:20

    ja verkar bli av nu tror jag men har massa frågor,

    1. Vilka segel ska jag ha med mig om jag väger 75kg och tar med mig 78 liteter vågisen och ska vara där mellan oktober och december?
    2. Vad ligger bensinpriset på där och hur är det med att skaffa bil är det svårt och komplicerat eller är utbudet stort?
    3. Behöver man något visum och om ja är det svårt att få det?
    4 Behövs nån vaccination?
    5 Hur bra fungerar mobiltelefonerna där när man kommer långt från perth?
    6 Har de samma typ av gasolflaskor som i Sverige för tänkte ta med mig ett lite bätre campingkök?
    7 Hur ser campingarna ut där, finns det kök eller kylar samt hur mycket brukar de ta betalt?
    8 Hur ligger matpriserna i jämförelse med Sverige?
    9 hur ser det ut på de lite avlägsnare windsurfingställerna, är det rena byhålor så fort man kommer utanför Perth, vore ju bra och veta om man måste ladda upp matreserverna?
    10 Finns det några campingaffärer i perth där man kan köpa typ tält och sovsäckar?
    11 Behöver man ta med sig en shorty eller är vattnet tilräckligt varmt?
    12 nån som har några erfarenheter från att åka den här tidpunkten på året, hur det är med vinden och vågorna?

    micke

  • macl3an

    Medlem
    26 april, 2006 vid 16:52

    Jag antar att du ska till WA?

    Isf kanske denna länk är av intresse:
    http://www.sevenius.com/windsurf/spots/wa.pdf
    Finns även “The Ultimate Travel Guide” som har en sida om WA. Finns nog att få tag på om du söker lite på forumet.

    Jag ska också till Australien i höst med en kompis. Tänkte köpa en bil o driva omkring lite, så jag är också intresserad av att få svar på frågorna ovan! 🙂

  • bill

    Medlem
    26 april, 2006 vid 17:28

    Jag har “The Ultimate Travel Guide” om ni vill ha.
    Hela är på 6,2 Mb så om ni inte kan ta emot “stora” mail får jag dela upp den.

  • men

    Medlem
    26 april, 2006 vid 18:26

    Har redan titta på travel guiden verkar inte ge så mycket, http://www.windsurfwa.com/ här finns däremot massa information, verkar som jag drar kring 10 ocktober till 10 januari och enligt väderdatan lär jag börja långt uppe typ kring Gnarloo, vore kul om nån ville henka på som sagt

    micke

  • surf_matz

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 13:39

    1. Vilka segel ska jag ha med mig om jag väger 75kg och tar med mig 78 liteter vågisen och ska vara där mellan oktober och december?
    -4.0-4.7-5.3

    2. Vad ligger bensinpriset på där och hur är det med att skaffa bil är det svårt och komplicerat eller är utbudet stort?
    -Bensin=8kr (verkar gå upp för varje dag)
    -Bil är enkelt att skaffa, annars finns det hyrbilar, men bättre att köpa -kan bli jobbigt att sälja om du inte skaffar en populär bil.

    3. Behöver man något visum och om ja är det svårt att få det?
    -Ja, via internet tar det 2 dagar.

    4 Behövs nån vaccination?
    -Nej

    5 Hur bra fungerar mobiltelefonerna där när man kommer långt från perth?
    -HAAAAAAAA, funkar inte mannen!

    6 Har de samma typ av gasolflaskor som i Sverige för tänkte ta med mig ett lite bätre campingkök?
    -Ja, men skall du till Gnaraloo får du nog skaffa den lokala 5 litarn.

    7 Hur ser campingarna ut där, finns det kök eller kylar samt hur mycket brukar de ta betalt?
    -Lancelin finns allt för 18 bux. I Geralton kan du bo på Coronation beach (2 mil norr om G.-ton) för $5 AU om dagen, torrdass, saltvatten och krypavstånd till vattnet. För 20 dollar kan du bo på Sunset beach i G-ton. De har allt, inkl krypavstånd till vattnet. Norr om Garaldton finns ingenting mer än feta vågor och mkt vind.

    8 Hur ligger matpriserna i jämförelse med Sverige?
    -Kött e billigt, annars ganska likt.

    9 hur ser det ut på de lite avlägsnare windsurfingställerna, är det rena byhålor så fort man kommer utanför Perth, vore ju bra och veta om man måste ladda upp matreserverna?
    -Se ovan.

    10 Finns det några campingaffärer i perth där man kan köpa typ tält och sovsäckar?
    -Ja, jag klippte allt på Target, man behöver knappast Mt.Everest grejer när det aldrig regnar eller aldrig e kalt. Men att slå i en extra tältpinne skadar inte 😀

    11 Behöver man ta med sig en shorty eller är vattnet tilräckligt varmt?
    -Borde inte behöva någon då, men det kan vara gött å ha en/något mot solen ibland.

    12 nån som har några erfarenheter från att åka den här tidpunkten på året, hur det är med vinden och vågorna?
    -Har inte varit här i okt-nov, men vad jag förstår skall det vara GRYMT uppe i G-land vid denna tiden. Forfarande lite av “vinter”-swellet samt att vinden börjar komma igång på allvar, och inga Europeer 😀 Låter svinbra!! Planerar själv att försöka åka upp till G någon gång under den tiden detta året. Har inte vart där ännu.

    Jag kan plocka upp dig på flygplatsen och hjälpa dig att komma i ordning lite, no worries!

    /Mats

  • macl3an

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 15:18

    Jag lånar tråden lite då jag också ska till WA i höst troligen! 🙂

    Tack för massa bra svar! Då har jag några följdfrågor:
    1. Jag är inte riktigt lika het på surfing, utan har just köpt min första freeride-bräda på kanske 125 liter. Är det värt att ta med den? Man sparar ju pengar, men det är ju så sjukt klumpigt också. Någon aning om vad det kan kosta att skicka hem den?

    2. Jag antar att det även finns plattvatten lämpade för nybörjare?

    3. När kan man åka dit tidigast på året och ändå surfa, om man inte vill åka mer norrut än Gerarldton. Vi tänkte komma ner i typ september/oktober och stanna kanske en dryg månad och sedan bila över till östkusten.

    4. Har du någon aning om om man kan köpa en bil Perth och sedan sälja den på östkusten? Hört grejer om att vissa stater kräver att man säljer dem i samma stat igen.

    Vore jättekul att träffas och få lite tips när man kommer fram! Berätta gärna mer om hur det är på WA eller om du har lite andra tips. Vi hade hoppats kunna både surfa och vindsurfa lite.

  • mag

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 18:44

    Geraldton, Perth och Lancelin är ok för nybörjaren, övriga ställen beror på vågornas storlek för dagen. Vågorna blir mindre ju närmare jul du kommer och vinden blir även bättre söderut då. Så jag skulle nog vänta till november-dec och satsa dessa ställen.

    Flygfrakt behöver inte kosta skjortan men att ta med en bräda på planet blir inte billigt det heller, speciellt om den är stor som din. Ta med segel och hyr bräda annars.

    /Magnus

  • macl3an

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 19:23
    Mag wrote:
    Geraldton, Perth och Lancelin är ok för nybörjaren, övriga ställen beror på vågornas storlek för dagen. Vågorna blir mindre ju närmare jul du kommer och vinden blir även bättre söderut då. Så jag skulle nog vänta till november-dec och satsa dessa ställen.

    Flygfrakt behöver inte kosta skjortan men att ta med en bräda på planet blir inte billigt det heller, speciellt om den är stor som din. Ta med segel och hyr bräda annars.

    /Magnus
    Men finns det inte skyddade buktar där det finns plattvatten, oavsett övriga vågors storlek? Vågor vill man ju annars ha om man ska vågsurfa. Men är WA helt värdelöst september/oktober, eller är det mer att man kanske inte kan vindsurfa varendag dag? Jag vet nämligen inte om att åka senare är ett alternativ, eftersom vi då kanske inte hinner spendera ett par månader på östkusten också!

    Okej, men att bara ta med segel känns lite onödigt, eftersom jag bara äger ett stort 6,7 segel :). Det är väl för stort för WA? Och är det något man ska hyra är det väl segel, eftersom man då kan variera storlek och ha slipper rigga å ha sig? Hur är det med 2:a handsmarkanden där? Går det å hitta schyssta grejer billigt där?

  • mag

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 19:58

    Rätt ok med begagnat kring nämnda orter.

    Nej, det är inte helt kass i okt -nov. Det bara blåser mer sällan i södra WA. Fast ska ni surfa utan segel kan ni sticka ut ändå så då är det ju inga problem! Hyra de dagar det blåser kanske?

    Det finns inte så många skyddade vikar innaför vågorna eftersom reven ligger relativt nära land. Och WA har vågor som fåå andra platser så man ska passa sig om man inte har koll. Men dessa tre ställen är ok.

    Segel som används mest är 4,7-5,5

    /Magnus

  • macl3an

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 21:29

    Tack för svar! Vore kul å höra vad “surf_matz” har å säga i frågan också 🙂

    Mag wrote:
    Rätt ok med begagnat kring nämnda orter.
    /Magnus
    Har du någon aning om vad priserna ligger på? Är det samma som sverige? Vad måste man betala för ett paket med kanske två segel?
  • surf_matz

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 07:54

    Tjena MacL3an, och ni andra 🙂
    Magnus verkar ha bra koll, dessa är mina kommentarer:
    Att ta med en 125 litare borde inte vara något problem om det är en bräda av den nyare varianten (kort-bred). Jag fick betala för en ”utrustning”, det spelade ingen större roll vad det vägde och de brydde sig inte om hur många segel det var. Med SAS+Cuantas kostade det 1500 SEK (2 väskor total 40 kg., tycker jag är helt ok!). Jag vet att Cuantas e bra när man flyger hem här ifrån, för de tar också en fast avgift (typ samma) och är väldigt vana vid sådant. Vill du skicka hem den innan du drar till östkusten kan du nog posta den med båtfrakt, har för mig att det var billigast. Du bör köpa 2 beg.segel här, borde bli det billigaste alternativet samt att du inte är beroende av att hyra. Det är bara till att sälja dem igen innan du åker vidare. Som Mag. sa 4,7 och 5,5 hade nog vart bra.

    Lancelin och Geraldton är perfekta nybörjar ställen! Lagun-liknande rev med fina plattvatten för nybörjare innanför reven. Jag vet dock inte riktigt hur vinden är vid den tiden av året, ju längre norr ut desto mer vind. Geraldton borde kunna erbjuda en del segeldagar tycker jag. Hade jag vart dig hade jag nog dratt till Coronation beach. Surfingen är bra både i Lancelin och G-ton, inga problem. Båda erbjuder ställen med schysta rev för bra kvalité surfing. Tar du en avstickare söderut till Marg.River kommer du skita i brallan. Fast man behöver ju inte surfa mainbreak när det är monster-stort 😀 De har fina bryt lite överallt söder ut, kan dock bli lite mkt folk ibland på helger och så. Vinden kommer vara skit under sep-okt. där nere.

    Bil: Köpa i WA och köra till östrasidan e coolt, men det kommer bli svårt att sälja bilen. Köparen på östra sidan måste nämligen regga bilen i den nya staten samt ta in den till en bisiktningsgubbe, och vi vet ju all vad de tycker om våra surfbilar :p

    Jag kan plock upp dig och hjälpa dig att komma i ordning lite, no worries!

    /Mats

  • macl3an

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 23:46

    Tack allihopa för riktigt bra svar! Och tack Mats för ebjudandet om upphämtning, jag får höra av mig om det senare! Nu kommer jag med ännu fler följdfrågor 😉

    1. surf_matz skrev:
    “Har inte varit här i okt-nov, men vad jag förstår skall det vara GRYMT uppe i G-land vid denna tiden”
    Som jag skrev tidigare tänkte vi åka ner kanske oktober, så jag är lite orolig för om det kommer gå att vind/vågsurfa i WA då. Menar du alltså att vind-förhållandena är bra kring denna tid? Vad menar du med G-land? Är förresten vågorna även de beroende av säsongen?

    2. Det här med att sälja bilen i östra australien. Hur krångligt är det i praktiken? Känns ju jättesurt att lägga 10-20 000 på en bil för att sedan inte kunna sälja den? Hoppas ju kunna få tillbaka i alla fall en del av pengarna man lägger ut, är det bara å glömma? Blir det lättare om man gör tvärtom, alltså köper bilen i Sydney och säljer den i WA? Är priserna på beg. bilar ungefär samma som här?

    3. Finns det mycket surfcenters på WA? Tänkte på om man vill hyra/köpa grejer? Har ni någon aning om ungefär vad det kostar att hyra?

    4. Vad ligger priserna på på andrahandsmarknaden? Är de som i Sverige? Jag hade hoppats på att de var mycket lägre pga ett överflöd av använda prylar där nere :laugh:

    5. Ungefär vad kostar en (vanlig) surfbräda? Är det longboard man köper om man är nybörjare?

    6. Vad finns det mer för skoj att göra i WA när man vill ta en paus från surfingen?

    7. Du nämnde båtfrakt. Vet du något ungefärligt pris på det? Vem vänder man sig till ang. det?

    Tack så jättemycket på förhand!

  • surf_matz

    Medlem
    5 maj, 2006 vid 06:28
    MacL3an wrote:
    1. surf_matz skrev:
    “Har inte varit här i okt-nov, men vad jag förstår skall det vara GRYMT uppe i G-land vid denna tiden”
    Som jag skrev tidigare tänkte vi åka ner kanske oktober, så jag är lite orolig för om det kommer gå att vind/vågsurfa i WA då. Menar du alltså att vind-förhållandena är bra kring denna tid? Vad menar du med G-land? Är förresten vågorna även de beroende av säsongen?

    -G-land= Gnaraloo, 150 mil norr om Perth, ganska nära Exmouth.
    Stora vågor & mkt vind, några hävdar att det är den bästa “left hander” i världen. Surfingen, vindsurfingen och snorklingen verkar vara i världsklass. Som sagt har jag inte varit där själv ännu, det finns många där hemma som har vart där och kanske kan tillägga något. Men Okt verkar vara bäst för kombinationen surf-vindsurf eftersom vågerna är störst på vintern här i Oz, och vinden blåser mest på sommaren. Okt är mitt i mellan, och man borde få fin vind i norra WA vid denna tidpunkten, kanke runt 4,7 – 5,5 samtidigt som fett swell.

    MacL3an wrote:
    2. Det här med att sälja bilen i östra australien. Hur krångligt är det i praktiken? Känns ju jättesurt att lägga 10-20 000 på en bil för att sedan inte kunna sälja den? Hoppas ju kunna få tillbaka i alla fall en del av pengarna man lägger ut, är det bara å glömma? Blir det lättare om man gör tvärtom, alltså köper bilen i Sydney och säljer den i WA? Är priserna på beg. bilar ungefär samma som här?

    (?) vet inte vad jag skall svara riktigt, jag tror att det kan vara rätt surt att sälja en bil från en annan stat, tror man kan förlora en del pengar. MEN många backpackers gör det varje säsong, och kan de -så kan du. Öst-väst, eller tvärtom spelar ingen roll.

    MacL3an wrote:
    3. Finns det mycket surfcenters på WA? Tänkte på om man vill hyra/köpa grejer? Har ni någon aning om ungefär vad det kostar att hyra?

    Nä, ingen aning men googla på Lancelin och windsurfing så borde du få napp. Det finns många vindsurfingaffärer i Perth, Lancelin & Geraldton.

    MacL3an wrote:
    4. Vad ligger priserna på på andrahandsmarknaden? Är de som i Sverige? Jag hade hoppats på att de var mycket lägre pga ett överflöd av använda prylar där nere

    2a hands värdet e ganska lågt och man kan göra rätt shysta deals! Men grejerna slits lite hårdare här oxå …

    MacL3an wrote:
    5. Ungefär vad kostar en (vanlig) surfbräda? Är det longboard man köper om man är nybörjare?

    Minimal e bra, en blanding av en short och en long, ca $600-1000 AU för en ny beroende på glasfiber eller ej. Du säljer den busenkelt för 400-700 om den inte är för sleten.

    MacL3an wrote:
    6. Vad finns det mer för skoj att göra i WA när man vill ta en paus från surfingen?

    Det mesta faktiskt, det e för jävla fint här alltså 😀 Havslivet e grymt: delfiner, valar, shyst snorkling, fina stränder. Grilla gött kött och å drick några pavor vin. Finns mkt vinodlingar här -och djur.

    MacL3an wrote:
    7. Du nämnde båtfrakt. Vet du något ungefärligt pris på det? Vem vänder man sig till ang. det?

    Jag ringde upp frakt-nissarna där jag jobbar (skolan i perth) och frågade vilket skulle vara billigaste sättet att skicka hem grejerna på, och de svarade utan att tveka, den vanliga posten via båt. Du måste kunna hitta det om du googlar, använd den australiensiska versonen .com.au (inte .se).

    Lycka till,
    Mats

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Australien i höst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.