Bantat bygge

This topic has 297 svar, 39 deltagare, and was last updated 2 years, 2 months sedan by  Bjorn Daniels.

  • Författare
  • #838967
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Det här inlägget borde kanske ligga i Gördetsjälv men det är ju helt dött där och här är det ju inte så mycket aktivitet heller. Flyttar det om det behövs.

    Har kört igång med ett nytt bygge som kanske egentligen är onödigt, dyrt och kanske onödigt komplicerat men jag kunde inte låta bli.

    Det började med att Svenne nämnde att det kommit en aramidhoneycomb(HC) som inte var snordyr. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk mot hc pga dålig erfarenhet på 90-talet, men kunde inte riktigt släppa tanken på en riktigt lätt vågis. Så efter lite research så visade det sig att den hc jag hade erfarenhet av var pappershc, vilken har mycket sämre egenskaper än aramidhc. Ytterligare lite research på vad som byggts tidigare och kollande på datablad så bestämde jag mig för att prova.

    Jag tycker det är grymt kul att bygga brädor och kompositer i stort, har byggt många brädor men det här blir något nytt.
    Mina 80-85l vågbrädor brukar ligga på ca 6.2-6.3kg med pads, utan stroppar och fena. HC bör ge upp mot 4-500g besparing (teoretiskt) och det tillsammans med några andra ide’er har jag en målvikt på 5.5kg.

    Just nu har jag beställt material och funderar på shape och konstruktion. Har även trakasserat Svenne med frågor om hc.
    Kan ju direkt säga att även om jag byggt många brädor så har jag inte shapat så många (det har andra gjort som varit bättre på det) utan det är mest de senaste byggena som jag gjort shape själv.

    Formen för den här brädan blir 4:e generationen för mig , har byggt 3 vågisar innan med liknande shape men som quad, single/thruster och Twin.
    Har provat lite olika brädor när jag hyrt och jag gillat twin bäst så den här blir en sådan, ev lägger jag in extra boxar för att kunna köra den som quad men det rimmar ju lite dåligt med lättviktsmålet.

    Inget nytt koncept här inte, typ vanlig modern kort bräda ca 229×59
    Det första jag gjorde var att fundera på var och i vilka förhållanden jag seglar, Rullsand,Varberg,Vilshärad,Dalen,samt diverse spots i Skåne, mest onshore eller lite vinkel därefter en del side-on och någon enstaka dag med vad man härhemma kan kalla sideshore.
    Sen tycker jag det är kul att hoppa och är betydligt bättre på det än att rida vågor. Jag vill alltså ha en snabb bräda som funkar i mindre <2m ganska dåliga vågor med kass vinkel (varför bor man här egentligen?). De byggena jag gjort innan har varit mer anpassade för bra och större vågor med bra vinkel, alltså helt fel utifrån detta perspektiv.

    Så utifrån den senaste brädan har jag gjort rockern plattare från framstropparna till något framför mastfoten, och minskat tailkicken något, 2mm och även tagit ner nosen lite. Outlinen har jag iprincip behållt förutom att den är något bredare i aktern samt kortat av nosen lite. Jag har även lagt in swallowtail på den, inte för att jag tror den i sig gör så stor skillnad med jag tycker det är så snyggt. Tailen är även kortad 25mm dvs jag har bara kapat av pintailen för att få till Swallowtailen. Det gör kanske att brädan blir lite lättare att svänga runt då det blir lite mindre tail. Ett annat argument är att brädan blir lite kortare och då får jag enklare in den i husbilen 

    Tidigare har jag haft ganska tjocka kanter men på denna tänkte jag göra dem betydligt tunnare för att få brädan att svänga lite enklare (kompensera den rakare rockern lite).
    Bottenformen har jag tänkt V med konkaviteter för att få lite lyft. Enbart V i aktern som sedan går över i V med dubbelkonkavitet, som tunnas ut längts fram i nosen
    Främre stropparna har jag flytat fram och även lagt in extra pluggar för att kunna få fram dem extra långt, test för att se om det blir bättre för mina långa ben.
    Mastkassetten ligger på cc1300

    Har även skissat upp hur jag tänkte lägga väven, inget nytt under solen här heller.
    H-glas (ihålig glasfiber) över hela med ett vanligt glaslager över. H-glasen har lite bättre egenskaper än vanligt glas, speciellt i tryck.
    Kolförstärkningar och Kol på däcket.
    Det enda som inte är klart är om jag ska ha en extra kolförstärkning från aktern fram till mastfoten.
    Komentera gärna, speciellt tankarna kring shape då jag är lite osäker där.

    Här var det tänkt att det skulle bli några bilder men av någon anledning kan jag inte ladda upp, händer inget, datorn bara står och tänker. Kan jag ha laddad upp för mycket?, blev ju en hel del på förra tråden i GDS.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476327
     dr Masse 
    Deltagare

    Kul ämne och tråd!

    Vad gäller bilder är min erfarenhet att det ofta är enklare att ladda upp på något ställe på nätet (dropbox, flickr eller whatever) och sedan länka in de här. Lite småknöligt, men lagring, visning och hantering av bilder är inte detta forums styrka i nuläget.

    #1476328
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Mjae, provat länka via dropbox men känns som det blev sådär. Får inte till det så bilderna syns direkt så jag la med länkar också.

    http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG

    [IMG]http://www.dropbox.com/s/swdn10gb2h2hrw9/layup%20%C3%B6verbotten.JPG[/IMG]

    http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG

    [IMG]http://www.dropbox.com/s/av3ljxscfob24qh/layup%20%C3%B6vred%C3%A4ck.JPG[/IMG]

    http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG
    [IMG]http://www.dropbox.com/s/qzmym5o10c3gxjq/layup%20underbotten.JPG[/IMG]
    http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG
    [IMG]http://www.dropbox.com/s/v0ebukdv0b23doh/layup%20underd%C3%A4ck.JPG[/IMG]
    http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG
    [IMG]http://www.dropbox.com/s/ctwytkkrmf4t9co/Shape.JPG[/IMG]

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476329
     dr Masse 
    Deltagare

    Skumt. Testade att ta bort krafset efter “.jpg” samt skriva http istället för https, men icke.

    Skall be surfzone gossarna kika på det.

    #1476331
     Steffo 
    Deltagare

    Vid en snabb titt så verkar bildlänken inte vara en “riktigt” bildlänk utan en länk för nerladdning.

    #1476333
     Bjorn Daniels 
    Deltagare
    66831 66830 66829 66833 66832

    Så där ja. Provade att ladda upp med en annan dator, gick inte. Sen provade jag telefonen å då gick det bra.
    Fast bilderna var inte så tydliga tyvärr.

    Shape: Röd är nya shapen, Blå= föregående,
    Rektanglarna är alltså olika vävar.
    Röd (alla förstärkningar på däcket)=160g kol
    Gul( 1 lager över hela brädan på däck, botten, över/under sandwich)=160g H-glas
    Grön(1 lager över hela brädan över sandwich på botten/däck)=110g glas
    Blå (förstärkningar på botten) =80g glas

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476334
     canoya 
    Deltagare

    Vad kommer du att använda honeycomb till? Är det istället för eps i kärnan eller som distansmaterial i sandwichen? Blir spännande att följa!
    /Håkan

    #1476335
     Planing 
    Medlem

    Härligt bygge!

    Det tog en stunds funderande, men nu inser jag att rektanglarna i
    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=66829&d=1418056197
    är olika lager glas/kol. Tyvärr kan jag inte läsa vikterna eftersom texten är helt blurrig, men jag förstår ungefär.

    Det verkar som att du blandar glas och kol. Är det självklart? Vill du ha seghet från glas, och styrka från kol? Funkar det? Går inte kolet ändå sönder om/när glaset flexar?

    Varför använder du t.ex. kolförstärkning vid nosen (och inte glas som väl borde klara stötar bättre)?

    Det blir kul att följa detta. Kör hårt!

    #1476341
     sailortrash 
    Deltagare

    jepp, detta ska bli spännande…, men:

    har du hunnit testa freestylebrädan än? har den ens härdat klart?

    =)

    #1476348
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Canoya:
    HC kommer användas som sandwichmaterial istället för Dvinycell.
    Kärnan blir EPS 16kg som “vanligt”, funderade ett tag på att slitsa kärnan, fräsa ur på valda ställen och sedan limma ihop den men har släppt det. Är rädd att införa försvagningar och anvisningar. Är hur som helst nåt man borde prova på något “billigare” bygge först, kommer kanske?

    Planing:
    Har lagt till förklaring på bilderna, hade tänkt det från början men sen strulade uppladdningen och jag glömde bort det.

    Kolen har jag lagt på däcket för att motverka att hälarna komprimerar sandwich och kärna (gäller även mastkasetten). Kol är ju styvt och där vill man ha liten nedböjning. Sen har kol mycket kortare brottöjning än glas så därför ligger kolen +/-45 grader medans glaslagerna ligger 0/90. Globala krafterna på brädan tas upp av i 0 grader (längs brädan) så om man lägger kol och glas i samma riktningar kommer kolen att bära mer last och gå sönder före glaset. iochmed att kolen ligger diagonalt blir töjningen mindre i kolen. Det är därför jag är tveksam till att lägga in längsgående kolförstärkning. Så har i alla fall jag tänkt.
    Kolen i nosen hade jag tänkt ungefär som för hälarna, men det är ju inte självklart att det ska vara kol. Strukturen i nosen är ju ganska stabil och där ligger mycket väv omlott. Ett kastfall med direkt mastträff i nosen tror jag inte man kan dimensionera bort med rimliga mängder väv. Dessutom upplever jag att det är mycket mindre risk nu med kortare nosar, har inte haft en krachad nos på väldigt länge.

    Förstärkningarna på botten längs kanterna är lite grand “slitlager” när man slipar brädan, är väldigt lätt hänt att man tar lite av fiberna när man slipar. sen är ju kantern lite mer utsatta om man hamnar på klippor.

    Jag har tidigare byggt många brädor i enbart glas med ok vikt och som hållt bra. Generellt sett är det viktigare att brädan är välbyggd (ingen torrlaminering, dålig vidhäftning, massor med spackel etc) än att man använder dyra material.

    Sailortrash:
    Nope, inte fått testat den andra än:( blåser aldrig på Siljan och har varit ensam med barnen varje helg i november så ingen roadtripp heller. Fast nu till helgen kan det kanske bli nåt.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476380
     tws 
    Deltagare

    Jeg tror jeg hadde tatt 30cm av nosen og kjørt bredere tail med trusters helt ute på kanten.

    #1476402
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Hade tankar på en kortare och bredare bräda först men bestämde mig för att köra “safe”. Det här bygget blir lite dyrare än vanligt och vill inte chansa för mycket på formen. Det blir fler brädor och då blir det lite annorlunda.

    Har i alla fall plottat mallarna i skala 1:1. rockern känner jag mig nöjd med men outlinen tror jag ändå att jag ska bredda och korta något.
    Jag tycker det är svårt att se i datorn hur det blir och det är först när man ser kurvorna i naturlig storlek som man kan jämföra och förstå.
    La även in brädan i Boardcad mest för skojs skull och fick en volym på 88l.
    Lite mycket så det blir nog till att ta av lite på tjockleken.

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476443
     tws 
    Deltagare

    88L er ikke for mye. Om du gjør som jeg, kapper av en gammel single wave foran og bak så vil en test gi deg svar på lengdeproblematikken. Bruk sag og carbon fra Biltema. Du må selvsagt legge inn trusters eller quad men det laminerer du rett i brettet. Det hele tar toppen en time, og gir mange svar og vil påvikle bygget ditt. Husk at singlefinshaperne laget like bra rocker og tucked-under-edge som dagens brett.

    Quatro Pyramid og Fanatic triwave bør sjekkes. Bred tynn hekk og kort nose kommer på tabou 2016 brettene. 2015 er helt like 2014 som er bra men tradisjonelle (i forhold til de 3 siste årene). Se på Jeager Stone og faren.

    // Thomas

    #1476458
     Bjorn Daniels 
    Deltagare

    Nej, 88 liter är egentligen inte för mycket men jag planerar att bygga en större bräda efter denna ca 95-100 liter och då blir skillnaden inte så stor mot 88.
    Sen ska man ju inte stirra sig blind på literna heller. Labborerade lite med olika tjocka kanter (i cad:n) och det gör ju en del på literna. Tror att denna i kommer att bli några liter mindre än 88 när jag väl börjar shapen.

    Biltema håller jag mig ifrån, 500spänn för 1m2kol är rena rånet.

    Kollade på Quatron och Fanaticen, de verkar ganska lik det jag tänkt mig förutom att jag tänkt mig Twin. OFO och bredd som anges för Pyramid är väldigt lika min, men det är inte säkert att outlinen stämmer för övrigt. Rockern är ju svår att uttala sig om utan att ha sett den.

    Gick igenom mallarna igen igår och kommer nog att behålla outlinen men ta av någon cm till på aktern.

    Började fundera lite mer på Twin vs Thrusters/Trifin. Kanske skulle gått över till Thrusters, Den bräda som jag byggde i den här filmen gillade jag (thrusters), men vill ha lite mer fart (seglar den på slutet av filmen) Sen kan man ju också köra en Thruster som single.
    [video=vimeo;68940952]https://vimeo.com/68940952[/video]

    Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

    #1476462
     Fjant 
    Deltagare

    Respekt!!! Otroligt imponerande! Finner inte ord…
    Och grym tabletop! 🙂

    /Mackan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 298 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account