Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 15:16

    Sandbags! Varför har jag inte tänkt på det? (Kanske för jag alltid kört vacuum? )

    Jo finns mängder av sätt att laga. Går även att lägga i tjockare sandwich plattor på “platten”med glas. Typ 10-12mm tjocka å 10-15cm breda. Fräs ner dem och laminera sen ovanpå som Jesper beskriver. Kan hålla länge beroende på hur mkt man plattlandar.

    Lite andra bra grundregler vid lagningar är att ta ur luftskruven och alltid jobba i konstant temperatur, framförallt aldrig ta in en kall bräda i värmen och börja laminera direkt. Luften i brädan kommer att expandera och tryckas ut genom skadan och fördärva lamineringen (speciellt om man inte har vacuum)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 04:30

    Ytterlaminat på. Bilder i omvänd ordning.

    peelply,släppfilm och breather på sen in i vacuumpåse. l
    aminatet på plats

    peelply. Släppfilm och breather förberedd

    Viktigaste av allt: väl förberedd, allt tillklippt och framplockat. Väter igenom väven innan på en plastfolie för att sen lägga över på brädan.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 juni, 2015 vid 06:16

    @Jesper B 733688 wrote:

    Ser ut som en riktigt seriös lagning på en redan seriös bräda. Man kan även använda sand om man inte har vaccum.

    Sen finns det en helt annan metod som är snabbare men kanske sämre att laga knäckta brädor. I stället för att återskapa alla lager kan man lägga ett antal stringers tvärs över skadan. Jag har själv fräst ner trästringers (habaschi på typ 3-4cm x 1,5-3dm (de ska var olika långa) som sedan slipas ner flush och så på med några lager väv. Andra använder glaslattor som kan flexa mer med brädan (trästringers är lite hårda, särskillt om man gör dem djupa/höga).

    Allra bäst är kanske att både göra som Björn ovan och fräsa ner några stingers? Annar är stringermetoden mer en snabb och halvfuskig metod som kan hålla i flera år.

    /JB

    Funderade lite på det här och håller inte riktigt med om att stringers skulle vara en snabbare metod. Det är i princip samma moment som ska göras fast i lite olika omfattning. Gör man som jag tillkommer ersättning av eps (ganska lite jobb). Stringers blir mer fräsning. Sen blir det lite olika mycket slipning beroende på hur många stirngers eller på hur mycket sandwich man ersätter.

    Däremot kräver stringersmetoden inte direkt tillgång till vacumm vilket är en fördel (men inte ett måste) om man återskapar lagerna. Sen kan jag hålla med om att det mentalt känns mindre jobbigt/komplicerat att lägga stringers, känns som ett mindre ingrepp så att säga

    Angående alternativet både och, Det kommer mera…..

  • dr-masse

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 09:24

    Toppfint. Är “breathern” typ en fleece-filt från IKEA?

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70242821/

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 12:36

    Jajamensan, topptips från Svenne, mkt billigare än att köpa “riktig”
    Jag är numera storkund av Ikea’s fleecefiltar efter att fruns filtar tagit slut 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 05:12

    Då var ytterlaminatet på och egentligen hade det bara varit att dra på lite epoxi + mb och sen slipa så hade det varit klart
    men jag har velat fram och tillbaka om jag skulle lägga i några T-balkar också. Till slut så blev det så, var för nyfiken på att testa. Kanske pantat på ett bantat bygge med tanke på viktökningen?


    Balkarnas placering utritad och börjat skära med kniven.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 juni, 2015 vid 12:15

    Mättat väven på plast och sen lyft över till brädan. Trycker sen ner den med japanspackel(tips från Svenne ). Slipade ner hörnen på spacklen före så det blev lite snällare mot väven(eget påfund). Tejp som skydd är bra om det skulle råka bli kladdkaka.
    När väven är nedtryckt stoppade jag on brädan i vacuumpåse för att hålla ner “överdelen ” av T-et.
    klippte väven i 45/45 grader vilket gjorde att den höll ihop bättre när jag tryckte ner den ( och tack till J.F för det tipset)samt att livet blir starkare.

  • ola-h

    Medlem
    15 juni, 2015 vid 12:21

    Vi kör fem sådana t-stringerstrips (raka, parallella med centrum, men av olika längd) på botten på Simmerbrädorna, fast under sandwishen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 05:48

    @Ola H. 733852 wrote:

    Vi kör fem sådana t-stringerstrips (raka, parallella med centrum, men av olika längd) på botten på Simmerbrädorna, fast under sandwishen.

    Låter klart förnuftigare att lägga dem under sandwichen, lite sent för mig bara. Jag antar att ni kör lite mindre varianter då?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 05:55


    Efter lamineringen med T-na slipade jag av dem och avslutade med ett lager väv ovanpå. För att det ska fransa sig mindre tejpade jag innan jag klippte väven. Tejpen går lätt att ta bort när det härdat. Antingen slipning eller ta upp kanten med ett rakblad/stämjärn sen kan man dra bort den. Kan bli lite klister-rester som man får ta ned lösningsmedel.

  • jesper-b

    Medlem
    17 juni, 2015 vid 14:39

    Ser grymt seriöst ut! Hoppas den håller nu.

    Jag brukar trycka ner väven, med den träbit (habaschi om jag har hemma eller från vilken appesinlåda som helst) som jag använder som stringer. Vet att flera custombyggare som lägger ett par bottenstringers som std (alltid under sandwishen) och då använder samma pu-skum som i sandwichen fast lite tjockare. Det är bra om stringersarna får lite bredd (t ex med hjälp av lätt trä eller pu-skumm) för att den inte ska “trycka ut” eller snarare “genom” bottenlaminatet när brädan flexar.

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 05:40

    Tack Jesper, jag hoppas också den håller. Har varit lite väl mycket med det här bygget (var ju mkt nytt så inte helt otippat) mer laga än segla. Men jag ska göra allt jag kan för att hoppa sönder den igen:smirk:
    En liten kommentar, många sandwich material är PVC (eller egentligen en PVC-blandning med en massa annat jox i) inte PU,

    Har lagt på sliplager och slipat (inga bilder denna gången), epoxi +mb. Penslar på på kanterna (inte för mkt mb i epoxin då blir det svårt att pensla) och stålspackel på botten. brukar köra 2 omgångar först en med lite tjockare blandning och sen en med lite lösare. slipning imellan. Nästa steg blir att lägga lite färg på kanterna.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 juni, 2015 vid 07:16


    Firade midsommar med att blåsa på lite färg på kanterna.
    Egentligen skulle halkdäcket bättrats lite men det struntar jag i då det bara är lite nedanför ena padsen som saknas .
    Nu är det bara att hoppas på vind så man kan ut och testa igen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 augusti, 2015 vid 15:49

    Efter lagningen har brädan klarat sig bra utan skador och jag har kört den ca 10ggr och är fortfarande väldigt nöjd.
    Och nu har även filmen blivit klar:)

    [video=vimeo;135676118]https://vimeo.com/135676118[/video]

  • pedersen

    Medlem
    7 augusti, 2015 vid 17:02

    Sjukt imponerande (både brädbygget och filmen). Inser att jag aldrig kommer att ge mig på ett sådant bygge 🙂

Sida 15 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.