Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barn segel/rigg

  • hakuna

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 12:14

    Minsta möjliga, typ 1,5m² tror jag.

  • bicless

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 12:56

    Japp 1,5 blir bra. Har testat de vi säljer Ascan (samma som tiki, gun etc), unifiber rookie, unifiber experience (dracron) och mauisails inspire (dracron). För en 5åring kan jag säga att alla dessa funkar fint. Det behöver bara vara lätt. Ju större och bättre barnen blir ju högre krav. Så skall du köpa typ 2,5-3,5 kan det kanske vara ide ta nån an de dyrare (unifiber experiende eller mauisails inspire) men i 1,5 tycker jag man kan ta billigast möjliga.
    Det som skiljer är att dyrare barnrigg är lite mer påkostad i alla detaljer. Dvs bommen ser ut som en vuxenbom med stabil pinkoppling men tunnare, masten är en riktigt vuxen rdm mast men lite tunnare gods och lättare. Segelt får förstärkningar i underliket mm. Men väger man 15-25 kg och skall segla för första gången lär man inte glädjas så mycket åt dessa finesser. Då vill man bara ha lätt att dra upp segel och få lite fart.

  • christian

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 13:59

    @O_Bra 711238 wrote:

    Vad är lämplig storlek till en 5 åring? Tänkte köra på en SUP. Någon som har erfarenhet av olika modeller märken?

    Hej
    Jag skulle nog säga max 1,5 m2. Vi kör 0.8-1,5 på våra minsta elever. Det viktigaste är att det är lätta grejor. Hållbarhet är sekundärt och spelar mindre roll när junior kroknar för att han inte får upp seglet. Ezzys barnriggar har vi provat och de finns som ett kit med två segel 1,0+1,5 och det har funkat bra men håller inte riktigt för att användas i skolverksamhet. Tejpa underliket så håller det bättre.

    Blåser det för mycket så brukar vi släppa iväg dem på plattläns. Då håller man i seglet åt dem till de håller i bommen ordentligt. Vinden och vindmotståndet tar ut varandra så det blir mycket lättare att hålla än i sidvind

    Ett så litet segel som 1,5 har marginell inverkan på hur man skotar. Brädan reagerar inte alls/väldigt dåligt för att det blir för lite tryck och tryckpunktsförskjutning. Det kan bli svårt att ta höjd. Ett större segel är en obra lösning för det blir tyngre. En liten juniorbärda på 100+ liter är mycket bättre, helst med centrumfena

    De flesta i den årsmodellen brukar ha seglat klart efter 20-30 min, sedan är det roligare att jaga maneter 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barn segel/rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.