Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa bräda för lätt höjdtagning?

  • gh0st

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:05

    Jag hade valt antingen Thornen eller Deltan. Personligen gillar jag Deltan bättre, båda två är bra brädor men Deltan 134×40 faller mig bättre i smaken.

  • milkman

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:08

    Att skaffa gear-rekommendationer på Steffo är som att vända sig till Fallens surf nuförtiden. Snabba svar utav de som står (eller har stått) på “lönelistan” (teamåkarna).

    Utav alla TT (som inte är lättvindsbrädor) så finns det brädor som höjdar betydligt bättre än de som nämnts här. Men med det kommer svårare carving och mindre förlåtande bräda än andra bra brädor, men med tidig planing, fart och pop som belöning på en jag känner till bra. En modern bra allround bräda fixar det mesta bra och tar höjd tillräckligt bra.
    När du har en större bräda som du vill behålla så blir ju inte den tidiga planingen så viktig så du gör nog rätt med Thornen, eller motsvarande bräda. Även om jag skulle sikta på en något mindre, om du ska köra utan bindningar.

  • skotten

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:40

    sniff sniff… looks like Jens is a big crybaby that is upset he isnt in the circle of trust.. haha

    Ignore what Jens says about Fahlens, everyone knows that Falle has great advice, and awesome service. And from what I understand, Falle can surf too…

  • sourra

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 21:47

    Jag vet inte om det är jag som läser dåligt eller om det är du men jag tycker bestämt det förekommer en massa rekommendationer från flera olika håll så jag ser inte varför du gnäller.

  • nic

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 22:50
    sourra;505574 wrote:
    Jag vet inte om det är jag som läser dåligt eller om det är du men jag tycker bestämt det förekommer en massa rekommendationer från flera olika håll så jag ser inte varför du gnäller.

    Å nu är det du som gnäller. Kom inte å säg att det inte ligger ett genmanipulerat korn av sanning i Milkmans påstående. Klassisk evolution av en steffotråd hur som helst.

    Att byta till en kite som tar bättre höjd ger mer än att leta efter en bräda med marginellt bättre höjdtagning. Dessutom så är nästan alla egenskaper på en bräda på bekostnad av en annan egenskap man inte vill vara utan.

    Vissa kitevågisar är de enda där det kan skilja så att det märks.
    Å naturligtvis tar Nobile 555 och 666 grym höjd … som de flesta andra med andra ord.

    nic

  • curry

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 23:34

    alltså, man tar ju höjd med vad fan som helst???

    kör när det blåser ist!

  • pjoter

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 05:13

    Fortsättning på Jens, milkmans, svar. Det du ska kolla efter om du vill ha en bräda som kommer igång tidigt och låter dig på ett enkelt sätt ta tokmkt höjd är:
    – Rak outline (rundheten på brädan sedd uppifrån), ger en längre linje i vattnet och gör att du inte måste vara lika finkänslig på tyngdplacering för att ändå hålla kursen, jämför med långkölad båt.
    – Lite rocker (bananform sedd från sidan), en rak bräda bromsar mindre i vattnet då den måste flytta på mindre vatten när den rör sig framåt.
    – Lite flex (mjukhet i brädan) gör samma sak som rocker.

    Svårare än så är det inte att se vilken bräda som lämpar sig för enkel höjdtagning och tidig planing. Dock ger alla dessa grejer i sin extrem en bräda som fastnar i all chop och är trög att svänga med. (ger dock bra pop men är jobbig att landa med i fart).
    Extremfallet är att i 12mm ply bygga en fyrkantig bräda med lätt avrundade hörn. Är igång löjligt tidigt och tar tokmkt höjd. Dock svårkörd som tusan, spec när de kommer chop/vågor.

  • martin

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 06:27

    @pjoter 505596 wrote:

    Extremfallet är att i 12mm ply bygga en fyrkantig bräda med lätt avrundade hörn. Är igång löjligt tidigt och tar tokmkt höjd. Dock svårkörd som tusan, spec när de kommer chop/vågor.

    Tänkte precis säga det. Såga till en 41-43×130 fyrkant i plywood och lägg till lite snowboardskärning. Dit med ett par stroppar och testa. Den tar höjd som en raket i dåligt tryck. Jag har en RRD 5X Ltd som är en riktigt fin allroundbräda. Men när det är precis på gränsen för att man ska kunna köra får man jobba med höjdtagningen. Då plockar jag fram min plywood och kan flytta komfortgränsen för körning neråt 1-1,5 m/s (vilket upplevs som en jäkla skillnad i gränsvindar).

  • chrilleg66

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:04

    Återigen tack för goda alla råd.
    Visst behöver man träna på tekniken, den är definitivt inte fulländad.
    Det jag efterfrågar är den perfekta brädan. Som fungerar bra i lätt-hårdvind.
    Den som utvecklar en sådan kan höra av sig.
    Men med alla svar i hand så blir det nog en Thorn. Tror den passar mig bra då jag gillar att köra lite överriggad.

  • haze

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:26

    @Chrilleg66 505394 wrote:

    Är på jakt efter ny bräda till nästa säsong.
    Tips på bra bräda som är lätt att ta höjd med som även fungerar i lite lättare vindar eller när man är lite underriggad vilket ju kan hända med min 7:a? Väger runt 85 kg 188 lång.
    Kör på 16,12,7 kvm c-kite´s

    Har en twintip gaastra skypro 132×41 till salu oxå om nån är intresserad..
    Bvsa.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20683/limit/recent

    Du kör ju underriggad säger du här ju???

  • dalen

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:35

    @Chrilleg66 505618 wrote:

    Återigen tack för goda alla råd.
    Visst behöver man träna på tekniken, den är definitivt inte fulländad.
    Det jag efterfrågar är den perfekta brädan. Som fungerar bra i lätt-hårdvind.
    Den som utvecklar en sådan kan höra av sig.
    Men med alla svar i hand så blir det nog en Thorn. Tror den passar mig bra då jag gillar att köra lite överriggad.

    Du behöver inte leta längre! Xelerator Thrill 139X40 har det du letar efter. Har en ny kvar till dig som du får testa och gillar du den inte så gör någon annan det.

  • _dave

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:40

    If you have good wind and not too big a kite you should be able to get up wind on just about anything.

    But if you _really_ need a board which goes upwind better you should consider the spleene session. I’m not trying to sell you anything and I am not sponsored. I weigh 87kg and have found that the spleene session 141×42 (2006 model) to be a truly great allround board for the heavier rider. It is a fairly flat, fairly square/ugly board (google images) and in my experience it definitely goes up wind better than the standard style boards of around 41-42 wide. I tested my spleen session’06 (141×42) against a Nobile 555 135(?)x41 quite a bit this summer. The Noble is a really nice board and I’d be happy to recommend it as an allround board. But when things get a bit gusty or light the spleene was simply better (and my buddy with the Nobile is now looking for one).

    / Dave

  • dalen

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:48

    Det finns en bräda som tar höjd och det är den gamla hifly…kolla om det inte är någon som har en sådan kvar här på steffo. Den är helt grym och billig. Surfers i VB sålde den innan.

  • mjersen

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 07:49

    @curry 505588 wrote:

    alltså, man tar ju höjd med vad fan som helst???

    kör när det blåser ist!

    word!! jag har fan tatt höjd med en mcdonalds bricka

  • chrilleg66

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 08:26
    Haze;505628 wrote:
    Du kör ju underriggad säger du här ju???

    Formulerade mig lite otydligt.

    Blir lätt lite underriggad med 7:an vill inte köpa en till drake mellan 7:an och 12:an utan då hellre en bra bräda som fungerar då man är lite underriggad men även i hårdare vindar.

    Inte en renodlad lättvindsbräda utan helst en one board lösning.

    Den jag har idag vill gärna släppa kant lite lätt så man förlorar höjd. Samt fungerar inte riktigt i det lägre registret.
    Det är mycket en teknik fråga med, det förstår jag men är övertygad om att det finns brädor som håller kant bättre och äter lite mer höjd.

    Men sen skadar det inte om den fungerar i lättare vindar med. Det ser man ju bara som en bonus.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bästa bräda för lätt höjdtagning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.