Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa mest prisvärda 5/3våtdräkten?

  • Bästa mest prisvärda 5/3våtdräkten?

    Publicerad av dude på 11 april, 2007 vid 19:51

    Hej!

    Jag tänkte höra vilken som är den bästa och mest prisvärda 5/3dräkten?

    Ett exempel är ju Neil Pryde 5000 5/3 SD för 2499kr som jag själv har, men är den bäst och mest prisvärd?

    Niklas

    dude svarade 17 år sedan 17 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • nomad

    Medlem
    11 april, 2007 vid 20:26

    Bra där!…det vore grymt bra att veta för jag funderar på att investera i en sprojtans ny rackare som man inte fryser ett shit i, har harvat runt länge i gammalt skit så nu tänkte jag slå till men det är svårt. Det är lugnt om det kostar sålänge man vet att det smakar oxå, den där extra laxen är jag beredd att lägga men vet inte vad man skall ha. Vad är torrdräkt egentligen? Kommer det inte in en endaste droppe då eller och varför använder inte alla det? Menar inte en sån där pösig musto-stuk alá jolle utan en tajt. Jag är grymt frussen av mig (använder 5/3 och fryser även på sommaren) och gillar höga kragar och neopren som håller. Gärna dragkedja över bröstet eller ryggen.

    – Vad är det nuvarande rycktet om Prolimit, dvs är det fortfarande bra?
    – Har jag förstått rätt om NP-dräkter suger numera?
    – Är O’neill fortfarande bra?
    – Gul?
    – Är NP 4000 dojjor för kalla får vårsurf?

    Någon som gjort någon större marknadssurf på detta och kan ge några tips? Vore ytterst tacksam för lite tips om torris vs semidry oxå…

    /Tat kallt

  • robin

    Medlem
    11 april, 2007 vid 21:11

    Hej! Det blev en ganska lång tråd om det här i höstas:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43139&highlight=b%E4sta+v%E5tdr%E4kten

    Robin

  • Oregistrerade

    Gäst
    11 april, 2007 vid 21:28

    Har en Prolimit Assault 5/3 2007 som verkar kanonbra. Har kört med den ett par gånger och den är absolut tätare och varmare än min förra dräkt som var NP 5000 från 2006. Verkar vara hållbar oxå men det ger väl sig med tiden:=) //Johan

  • rasmus_w

    Medlem
    11 april, 2007 vid 22:22

    @Nomad 375798 wrote:

    Vad är torrdräkt egentligen? Kommer det inte in en endaste droppe då eller och varför använder inte alla det? Menar inte en sån där pösig musto-stuk alá jolle utan en tajt.

    Går till pudelns kärna.

    Det vi vindsurfare menar med torrdräkt (dykarna kallar det semidry) är i princip en vanlig våtdräkt fast med torrdragkedja. Det som läcker mest vatten i en vanlig dräkt är ofta dragkedjan och alltså är det vettigt att byta den mot en som är helt tät. Helt torr blir inte en sån dräkt men betydligt torrare än de flesta våtdräkter.

    Att inte alla använder dem beror på att de har en bunt nackdelar. För det första är dragkedjan dyr, en torrdragkedja kostar närmare tusenlappen och alltså blir dräkten ungefär så mycket dyrare. Pajar dragkedjan kostar en ny en tusenlapp plus jobb.

    För det andra är den ömtålig. Det är i princip en dragkedja med gummi som går mellan hakarna i kedjan. Att det dessutom går åt rejält mycket kraft för att öppna och stänga kedjan betyder att det är rätt enkelt att råka använda den kraften till att dra sönder kedjan.

    Nummer tre: Dragkedjan är styv och sitter alltid över axlarna bakom nacken. Dels gör det att axelpartiet känns stelt, vissa tycker att det känns som man glömt kvar en galge i dräkten. Dessutom är det svårt att komma åt att stänga kedjan själv. Jag är ganska vig i axelpartiet och kan dra igen dragkedjan själv utan hjälpmedel men många kan det inte och finns det nån som kan stänga dragkedjan åt mig eller nåt att haka fast dragskon i så föredrar jag det, det tar rätt lång tid att få igen den själv. Klassiska knepet för att få igen kedjan är att haka i dragskon i ett dörrhandtag och vrida runt kroppen, men det gäller att vara försiktig, jag pajade dragkedjan i min första torris på det viset efter bara två seglingar. Det var dessutom rätt dramatiskt, kedjan öppnade sig på mitten mitt i en hoppgipp och eftersom landningen blev på rygg, forsade det fyragradiga vattnet in över hela ryggen. Inte alls skönt..

    Nuvarande dräkten verkar däremot bättre, det är en NP 4000 från -98 eller nåt sånt och den verkar fortfarande må bra, peppar peppar. Jag kommer absolut köpa en ny torris den dag den är slut, jag är helnöjd trots nackdelarna.

  • jester

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:21

    NPs dräkter suger inte i min mening. Har en NP4000 med torrkedja, som är mycket skön och varm. Kalla dagar är det skönt att komplettera med förstärkningsplagg under, typ den tunna västen med luva, samt neoprenshorts.

  • ola_p

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:35

    Jag har en Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3, i rätt rymlig storlek (MT, medans sommardräkten är ST). Även efter ett rätt långt pass och trots lite spolningar så brukar den vara nästan torr inuti. Att den är lite rymligare gör att jag utan problem får rum med både en monoshort och en väst med huva under.
    Eftersom det är bara single lined neopren så får man se till att limma alla småskador man får på den (fast jag har faktiskt inte en enda på min än), men det gäller ju alla dräkter av det slaget.

  • carrera

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:36

    Jag har kört med märket GUL i snart 15 år byt några gånger så klart men bara pga storleks ändring (de verkar krympa ;-)) har aldrig haft några problem med hål i skrev eller andra vanliga klagomål som man läser om hos andra märken. Har precis själv köpt en ny GUL Delta 5/3… Gul verkar inte vara så känt längre på den svenska marknaden vilket är lite synd för det är verkligen bra grejer, men så ligger di inte riktigt i nedre pris regionen heller, tror de begär ca 2600;- för Delta 5/3.

  • filipl

    Medlem
    12 april, 2007 vid 06:36

    Jag köpte en NeilPryde 5000 i höstas, innan prissänkningen, när den kostade drygt 3 000 kr, och om den nu kostar ca 2 500 kr så skulle jag säga att den är klart prisvärd.

    Jag prövade också en ProLimit i motsvarande storlek, men upplevde gummit i ProLimitdräkten, som klart mindre spänstigt.

    Jag har kört med NP 5000, nu under vintern, utan problem med värmen, som kallast har det varit +1 i vattnet och + 2 i luften.

    När det varit så pass kallt har jag kört med shorts och linne i fleece under dräkten. Jag tror att det kan vara bra att ha lite marginal i storlek, så att man kan ha sådana plagg under dräkten för riktigt kalla dagar.

    Filip

  • robin

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:23

    Jag håller nog med Filipl om att NP5000 är mycket prisvärd nu när den kostar 2500. Jag har ju inte kört mycket med den men den är verkligen varm och smidig. Men det sved att betala 3200 för den.

  • niklas_s

    Medlem
    12 april, 2007 vid 08:07

    Ripcurl – The Bomb.. Strechigast på marknaden, livstids garanti på sömmar.. Kört med underställ och inte frusit på hela vintern.. Dubbelnylon håller rästen va livet….

  • poppo

    Medlem
    12 april, 2007 vid 13:13

    @Niklas_S 375880 wrote:

    Dubbelnylon håller rästen va livet….

    bra hållbarhet, men betydligt kallare än enkelnylon där vattnet rinner av istället för att ligga kvar och kylas av vinden. köpte mig precis en NP 5000 5/3, tycker den verkar grymt prisvärd. passform, np-kvalitet och smidighet.

  • oscar

    Medlem
    12 april, 2007 vid 13:37

    Kör en Pro-limit Assault 5/3 och tycker den är mkt bra. Kvaliteten är suverän. Dock är den inte så tät i rygg och nacke som jag hade önskat. Men kör med väst o luva utanpå så det funkar ok.

  • dude

    Medlem
    12 april, 2007 vid 15:49

    Tack alla för svar.

    @Oscar 375931 wrote:

    Kör en Pro-limit Assault 5/3 och tycker den är mkt bra. Kvaliteten är suverän. Dock är den inte så tät i rygg och nacke som jag hade önskat. Men kör med väst o luva utanpå så det funkar ok.

    Har ProLimit fortfarande inte tyg från ryggen man drar över huvudet (eller vad man nu ska kalla det)?

    Vilka andra dräkter förrutom NP 5000 har detta tyg som dras över huvudet och håller tätt mot vatten in vid nacken?

    N

  • Oregistrerade

    Gäst
    12 april, 2007 vid 16:14

    Tycker inte att NP 5000 från 2006 håller särskilt tätt i nacken trots “tyget”. Däremot såg det ut som om lösningen på den nya NP dräkten “Elite”, eller vad den heter, var riktigt bra! Kostar ju en slant men vill man ha en riktig vinterdräkt tror jag att den kan vara ett bra val. Prolimit Assault 5/3 2007 är minst lika tät som NP 5000 2006 enligt min mening.

    //Johan

  • ola_p

    Medlem
    12 april, 2007 vid 16:24

    @dude 375958 wrote:

    Tack alla för svar.

    Har ProLimit fortfarande inte tyg från ryggen man drar över huvudet (eller vad man nu ska kalla det)?

    Vilka andra dräkter förrutom NP 5000 har detta tyg som dras över huvudet och håller tätt mot vatten in vid nacken?

    N

    Min har det iaf, och det blir imponerande tätt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa mest prisvärda 5/3våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.