Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Surfbilen?

  • Bästa Surfbilen?

    Publicerad av kaizokj på 27 maj, 2014 vid 11:52

    Hallo

    Ska införskaffa mig en bil som i huvudsak ska att frakta mina vindsurfingprylar från punkt a till punkt b.
    Har en budget på ca 30 000:-

    En vild gissning säger mig att en lång kombi kanske vore nåt?
    Nedfällbara säten där det blir helt plant är nog också en stor fördel.
    Takräcke?

    Sitter du inne med en massa bra info så kom gärna med tips ang bilmodell och skriv gärna upp för/nackdelar.

    :santa:

    kaizokj svarade 9 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • erree

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 13:48

    om det endast är en surfbil och inget annat hade jag hellre kört någon sån postbil (typ renault kangoo maxi eller fiat doblo cargo) där du får sitta ifred i styrhytten och prylarna kan ligga i lugn o ro i sitt eget stora lastutrymme. Har själv lång kombi där man får in mer än man tror, och det funkar jävligt bra men med ovan nämnda budbil hade det varit ännu bättre 😉

  • ozzie

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 15:46

    Köp en gammal Crysler GRAND Voyager eller Chevrolet Trans Sport för 10-15 tusen.
    Du får mycket bil för pengarna. De har lågt andrahandvärde. Väldigt bekväma att köra och mycket praktiska att lasta brädor, master och segel i. Dessutom kan ha 3 säten i och ändå lasta surfprylar!
    Visst är det inga kvalitetsbilar, men för de pengarna!? Går den två säsonger så kan man köpa en “ny” sen.
    Har själv haft en Voyager och har nu en Cheva. De drar 1-1,3 liter/mil, men va f-n, man kör inte så mycket. Ställer av dem på vintern.

  • fiskmat

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 18:13

    Jag kör också Cheva trans sport. Jäklar vad nöjd jag är med den. Väl på motorväg och uppe i hastighet drar den under litern. Men som sagts inget kvalitetsbygge direkt. Men den har funkat grymt bra i ett par år nu och om/när den rasar ihop köper jag en ny. Vid ev köp kolla status på topplock och växellåda bara. Renovera lådan kan bli dyrt, har jag hört… Bakaxel lär vara ett känt problem med.

  • electric

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 18:21

    @ozz 723534 wrote:

    Köp en gammal Crysler GRAND Voyager eller Chevrolet Trans Sport för 10-15 tusen.
    Du får mycket bil för pengarna. De har lågt andrahandvärde. Väldigt bekväma att köra och mycket praktiska att lasta brädor, master och segel i. Dessutom kan ha 3 säten i och ändå lasta surfprylar!
    Visst är det inga kvalitetsbilar, men för de pengarna!? Går den två säsonger så kan man köpa en “ny” sen.
    Har själv haft en Voyager och har nu en Cheva. De drar 1-1,3 liter/mil, men va f-n, man kör inte så mycket. Ställer av dem på vintern.

    Instämmer helhjärtat betr att Chrysler Grand Voyager är en suverän surfbil. Har själv haft en 00-a sedan 2007. Man får plats med enormt mycket trots att man har kvar passagerarsätet OCH sätet bakom föraren (dvs förare + 2 passagerare). Vad sägs om 5 brädor, 10-12 segel, bommar master etc!
    Men jag håller inte med om att kvaliteten skulle vara dålig – iaf om man inte vrålkör, Har haft väldigt lite fel faktiskt (den har gått i 17000 mil). Men pressar man och kör “slarvigt” så kan jag tänka mig att saker och ting pajjar. Betr soppa så drar min i snitt bara drygt 1 l/mil. Faktiskt! Men jag kör väldigt “mjukt” (vilket f ö är förklaringen till att bilen håller så bra). På långfärd typ Södertälje-Öland när jag håller fartbegränsningarna (dvs oftast 90 km/tim) så är jag ofta nere i 0.9 l/mil. Södertälje-Halmstad (mycket motorväg, 100-110 km/tim) blir det ca 1.0 l/mil, inte mer i alla fall.

    /Lars

  • ozzie

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 19:46

    @Electric 723537 wrote:

    Instämmer helhjärtat betr att Chrysler Grand Voyager är en suverän surfbil. Har själv haft en 00-a sedan 2007. Man får plats med enormt mycket trots att man har kvar passagerarsätet OCH sätet bakom föraren (dvs förare + 2 passagerare). Vad sägs om 5 brädor, 10-12 segel, bommar master etc!
    Men jag håller inte med om att kvaliteten skulle vara dålig – iaf om man inte vrålkör, Har haft väldigt lite fel faktiskt (den har gått i 17000 mil). Men pressar man och kör “slarvigt” så kan jag tänka mig att saker och ting pajjar. Betr soppa så drar min i snitt bara drygt 1 l/mil. Faktiskt! Men jag kör väldigt “mjukt” (vilket f ö är förklaringen till att bilen håller så bra). På långfärd typ Södertälje-Öland när jag håller fartbegränsningarna (dvs oftast 90 km/tim) så är jag ofta nere i 0.9 l/mil. Södertälje-Halmstad (mycket motorväg, 100-110 km/tim) blir det ca 1.0 l/mil, inte mer i alla fall.

    /Lars

    Visst kan man få ner dem under litern.
    Min gamla Voya från -95 drog 0,9 vid motorvägsfart och Chevan kan jag få ner i 0,7 om jag smyger fram i max 70. Men när gör man det? Inte när det blåser iallafall!
    Varje intjänad minut på vägen är vunnen tid på vattnet!!!

  • electric

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 20:19

    @ozz 723543 wrote:

    … Varje intjänad minut på vägen är vunnen tid på vattnet!!!

    Visst, men faktum är att jag numera skiter i det. Just eftersom det bara är nån enstaka minut det rör sig om. Och eftersom det finns risk att åka dit i nån kontroll. Och eftersom jag tänker på miljön (ok, då borde jag inte köra alls, men jag VILL ju surfa, Får väl skaffa elbil när Voyagern är slut. Jag kör numera med bara två brädor och 6 segel så det borde funka).

    /Lars

  • richardfb

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 21:30

    850 kombi, man får in hur mycket som helst!!

    5I6wLUfU.jpg pYmk1CKV.jpg

    Fast den är inte så bra i sand..:grin:

  • canoya

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 22:10

    Renault Trafic! Köper du en skåpmodell blir nog dieseln överkomlig i skatt (regad som lätt lastbil), som 9-sitsig fick det bli bensinaren eftersom dieseln kostar över 8000 i skatt. Min klarar sig på ca 1 l/mil, lite mindre vid långkörning och lite mer när jag bara åker korta sträckor. Lastar mycket och allt upp till 290 cm får plats med 3 sittplatser i framsätet intakta. Väljer du den höga modellen kan du stå raklång och byta om också!

    Håkan

  • electric

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 22:24

    Här foton på vad som ryms i en Voyager (trots att passagerarsätet inte är ockuperat). Jag skrev tidigare att det ryms 5 brädor – men tydligen tryckte jag och min son in så många som sex st denna gång.

    /Lars

  • kaizokj

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 13:11

    Här har det haglat in svar ser jag 🙂 Kul

    Ser att många rekommenderar både Voyager och Cheva transporten.
    Och vad jag kan se på era bilder så finns det gott om plats i dessa.
    Ska se om jag hittar någon som jag åka och kolla på.
    Ev kanske någon rackare har en sådan på Haga som man kan slänga ett getöga på.
    OCh det finns gott om dessa i min prisklass. Kan ju till och med få en 03-04 års modell med min budget.

    Förutom de bilar som ni har skrivit upp har jag själv tittat lite på en Mitsubishi Space Wagon på blocket. Är det någon som har en sådan?
    Hur är det med utrymme/komfort/bensinförbrukning i en sådan?
    1500536298.jpg

  • kaizokj

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 13:15

    Som tur är så jag tillgång till verkstad 🙂
    Samt en mycket sjysst polare som mer än gärna hjälper till om bilen behöver repareras.

  • kaizokj

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 13:15

    @Fiskmat 723535 wrote:

    Jag kör också Cheva trans sport. Jäklar vad nöjd jag är med den. Väl på motorväg och uppe i hastighet drar den under litern. Men som sagts inget kvalitetsbygge direkt. Men den har funkat grymt bra i ett par år nu och om/när den rasar ihop köper jag en ny. Vid ev köp kolla status på topplock och växellåda bara. Renovera lådan kan bli dyrt, har jag hört… Bakaxel lär vara ett känt problem med.

    Som tur är så jag tillgång till verkstad
    Samt en mycket sjysst polare som mer än gärna hjälper till om bilen behöver repareras.

  • fiskmat

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 18:19

    @Kaizokj 723589 wrote:

    Som tur är så jag tillgång till verkstad
    Samt en mycket sjysst polare som mer än gärna hjälper till om bilen behöver repareras.

    Låter bra. Chevan och Chryslern är inte direkt lättmekade men har du tillgång till riktig verkstad är det såklart kanon. Jag försökte till exempel med ett batteribyte i min men gav upp efter några timmar och skickade bilen till verkstad. Men jag lyckades gräva mig ner såpass långt så att jag i alla fall kunde se battteriet långt där nere 🙂

  • grants

    Medlem
    29 maj, 2014 vid 18:42

    Har du 30tusen så köp en folkabuss. Du får en riktigt bra bil då. Gamla amerikanare är ju bara problem.
    Caravelle, transporter el. multivan -91 el. nyare. Allt får plats!

  • kaizokj

    Medlem
    30 maj, 2014 vid 15:16

    @Grants 723638 wrote:

    Har du 30tusen så köp en folkabuss. Du får en riktigt bra bil då. Gamla amerikanare är ju bara problem.
    Caravelle, transporter el. multivan -91 el. nyare. Allt får plats!

    Jo visst får man plats med massor av grejor i en folkabuss.
    Men njaaääe det är nog inte något för mig. Men det är jävligt coola bilar när dom är i fint skick

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa Surfbilen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.