Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 09:22

    Vi hade för 10 år sen en husbil med solceller för laddn, det funkade perfekt. Skönt att vara oberoende av elanslutn.

    Kan man ladda batteriet i en VW Caravelle 2,5 T4 -03 utan att koppla bort det från bilen?

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:44

    @RRD 523684 wrote:

    Vi hade för 10 år sen en husbil med solceller för laddn, det funkade perfekt. Skönt att vara oberoende av elanslutn.

    Låter skitbra. Vilken effekt behöver solpanelen kunna ge för att det ska vara värt pengarna?

    Och förresten, så passar jag på att fråga igen. Vad mäter man lämpligast batteriets polspänning med, är det något problem med att ta vilken billig multimeter som helst?

  • getwet

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:12

    Precis som Svenne skrivit tidigare så vinner du ingenting på att montera in ett kraftigare batteri än det av biltillverkaren rekommenderat antal AH. Svenne påpekar också att ett batteri ska vara toppladdat och det är A och O för ett blybatteri. Om det inte kontinuerligt blir toppladdat tar det ganska snart slut och investerinegn är bortkastad.
    Som startbatteri ska det bara användas batterier AVSEDDA för start, det antal AH som tillverkaren anger. Som förbrukningsbatteri ska man bara använda FRITIDS batteri, inte start batteri. Uppbyggnaden av dessa två skiljer sig markant, startbatteriet ger en hög styrka under en kort tid och tål inte djupa urladdningar. Dessa batterier börjar sulfatera redan under 11 volt och förstör sedan sig själva automatiskt.
    Ett fritidsbatteri tål betydligt fler djupa samt långsamma urladdningar, ger inte en lika hög styrka kortvarigt som en startbatteri som behövs till en startmotor.

    Att montera på en solcell på din bil känns som överkurs. Räkna med minst tretusen kronor för panelen och ytterligare ca 300kr för batterivakten som gör att det inte överladdas.
    Risken är sedan överhängande att du blir av med panelen om du står parkerad jämt på gatan……

    Med nya kablar, nya batterier avsedda för ändamålet så ska det inte vara några som helst problem att få det fungera.
    Kablarna är lika ofta, tom kanske oftare ett problem att man har dåligt med kraft till start samt laddning än generatorproblem, framförallt på de bilar som kommit upp i åren vilket en T4 gjort. Ofta monterar även fabrikerna av kostnadsskäl på undermåliga kablar.

    Skaffa även en batteriladdare och underhållsladda dina batterier när du inte använder bilen under en längre period eller som du nu tydligen också gör med att bara flytta bilen pga datumparkering.

  • getwet

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:17

    @Rasmus_W 523717 wrote:

    Låter skitbra. Vilken effekt behöver solpanelen kunna ge för att det ska vara värt pengarna?

    Och förresten, så passar jag på att fråga igen. Vad mäter man lämpligast batteriets polspänning med, är det något problem med att ta vilken billig multimeter som helst?

    Du kan ta vilken billig multimeter som helst. Glöm inte bort att batteriet även ska kollas under belastning för att veta om det är ok. Inte alls sällsynt att batteriet visar 12.5-12.7 volt i vila men dör fullständigt med belastning. Många som blivit lurade av det…..

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:36

    Jag skulle tro att det är tillräckligt tillförlitligt att mäta polspänningen med en enkel=billig multimeter. Av instrumentet borde noggrannheten framgå.

    VW uppger för övrigt att det är ok att ladda batteri som är inkopplat med en normal laddare o inte en kraftig snabbladdare.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:49

    @getwet 523750 wrote:

    Precis som Svenne skrivit tidigare så vinner du ingenting på att montera in ett kraftigare batteri än det av biltillverkaren rekommenderat antal AH. Svenne påpekar också att ett batteri ska vara toppladdat och det är A och O för ett blybatteri. Om det inte kontinuerligt blir toppladdat tar det ganska snart slut och investerinegn är bortkastad.
    Som startbatteri ska det bara användas batterier AVSEDDA för start, det antal AH som tillverkaren anger. Som förbrukningsbatteri ska man bara använda FRITIDS batteri, inte start batteri. Uppbyggnaden av dessa två skiljer sig markant, startbatteriet ger en hög styrka under en kort tid och tål inte djupa urladdningar. Dessa batterier börjar sulfatera redan under 11 volt och förstör sedan sig själva automatiskt.
    Ett fritidsbatteri tål betydligt fler djupa samt långsamma urladdningar, ger inte en lika hög styrka kortvarigt som en startbatteri som behövs till en startmotor.

    Skaffa även en batteriladdare och underhållsladda dina batterier när du inte använder bilen under en längre period eller som du nu tydligen också gör med att bara flytta bilen pga datumparkering.

    Tack. Det känns som jag börjar få en plan klar. Frågan är om det är värt att kolla upp om gamla 88 AH-batteriet är friskt eller inte. Om det är/var friskt så har det hur som stått urladdat i två veckor så chansen borde vara rätt hyfsad att det har hunnit sulfatera rätt bra ändå.

    Annars: Som Kinetic skrev, kolla om extrabatteriet används vid start.

    Kolla hur bra generatorn laddar det primära batteriet.

    Kolla om sekundära batteriet laddas av generatorn och i så fall hur bra.

    Kolla om sekundära batteriet är friskt, annars byta.

    Att jag misstänker att generatorn inte laddar reservbatteriet beror på att jag var i Varberg när jag laddade ur det, och att jag någon dag senare körde hela vägen till Stockholm. Att det inte blev laddat alls under den långa resan tycker jag låter som att det inte är kopplat till generatorn men det brukar ju oftast vara bättre att kolla än att gissa.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 18:53

    @RRD 523756 wrote:

    VW uppger för övrigt att det är ok att ladda batteri som är inkopplat med en normal laddare o inte en kraftig snabbladdare.

    IOFS tror jag inte att inkopplat är ett alternativ för min del, jag måste nog plocka ur batteriet och kånka iväg det till närmaste eluttag…

  • getwet

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 16:49

    CTEK har riktigt smidiga laddare som du kan ha fast monterad i bilen. Och när du kommer till ett 220-230 uttag så kopplar du bara in den….

  • wilund

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 08:51

    rasmus här ska du få ett tipps om man behöver panikladda sin bil när man parkerat i innerstan ; den fria elen finner du i p-automaterna! sitter vanliga jordade el-uttag på p-automatens topp under den lysande skylten, bara att ha laddaren i bilen rulla ut en skarvsladd och njuta av att slippa bära hem batteriet.

    mvh oscar

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 00:05

    Äntligen fick jag delvis tummen ur. Orkade tyvärr inte öppna huven och mäta på det primära batteriet men det känns som jag borde märkt om det inte fått nån laddning.

    Mätte polspänningen över andrabatteriet (ett startbatteri, jag provade först med ett fritidsbatteri och det visade sig vara för högt så förarstolen inte gick att skjuta bakåt) med min nya Clas Ohlsson-multimeter inställd på “batteri” (vad skiljer det från vanligt voltmeter-läge när man mäter obelastat?) och spänningen verkar ligga på 12,7 volt, både belastat och obelastat. Startar motorn och varmkör så motorn kan gå på tomgång utan att dö efter två sekunder. Mäter med motorn på tomgång, 12,7 volt igen.

    Tyvärr mätte jag aldrig det primära batteriet men det verkar som sagt inte ladda ur sig.

    Kan jag dra slutsatsen att batteri två inte får nån laddning alls från generatorn? Eller måste man ha lite motorvarv för att kunna dra den slutsatsen?

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 04:29

    Ställ in din multimeter på 20V AC och mät igen.

  • surfen

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 04:46
    SWE 496;537940 wrote:
    Ställ in din multimeter på 20V AC och mät igen.

    AC Tror du inte det blir bättre med DC 😉

  • svenne

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 06:42
    Rasmus_W;537932 wrote:
    Äntligen fick jag delvis tummen ur. Orkade tyvärr inte öppna huven och mäta på det primära batteriet men det känns som jag borde märkt om det inte fått nån laddning.

    Mätte polspänningen över andrabatteriet (ett startbatteri, jag provade först med ett fritidsbatteri och det visade sig vara för högt så förarstolen inte gick att skjuta bakåt) med min nya Clas Ohlsson-multimeter inställd på “batteri” (vad skiljer det från vanligt voltmeter-läge när man mäter obelastat?) och spänningen verkar ligga på 12,7 volt, både belastat och obelastat. Startar motorn och varmkör så motorn kan gå på tomgång utan att dö efter två sekunder. Mäter med motorn på tomgång, 12,7 volt igen.

    Tyvärr mätte jag aldrig det primära batteriet men det verkar som sagt inte ladda ur sig.

    Kan jag dra slutsatsen att batteri två inte får nån laddning alls från generatorn? Eller måste man ha lite motorvarv för att kunna dra den slutsatsen?

    12,7 är inte tillräckligt. Mät spänningen i motorrummet. Med DC.

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:19

    @surfen 537941 wrote:

    AC Tror du inte det blir bättre med DC 😉

    Jajajaja…Tänkte lite fel där bara;) Fick för mig av nån anledning att de flesta bilar har en AC-generator och därav skulle det mätas i AC-spänning;).

    Var ju lite tidigt på morgonen också*S*

    AC eller DC spela roll*ASG*

  • swe-496

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 15:23

    @Svenne 537951 wrote:

    12,7 är inte tillräckligt. Mät spänningen i motorrummet. Med DC.

    12,7V…. låter inte det som att en cell i batteriet kan ha blivit bränd och därav inte tar emot laddning?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Batterifunderingar. (Multivan T4)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.