Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnat eller nytt för återstart,.

  • Begagnat eller nytt för återstart,.

    Publicerad av opz99 på 17 augusti, 2015 vid 20:59

    Hej

    Har efter ett kortare uppehåll på ca 25år (:-)) blivit sugen på att dra igång vindsurfing..Och istället för att damma av farsans gamla 80-talare så blev jag sugen att shoppa något bättre. Är primärt intresserad av fart. Hittade några färdiga paket, men inser att dom ligger runt 16kkr. Till det kommer våtdräkt m.m. för 5kkr… Lite dyrt för att testa om det fortfarande är kul.

    Säkert en dum fråga, men hittade
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/10551/komplett-formula/

    Kollade runt, och det verkar vara bra men gamla grejor i den prisklass som jag kan tänka mig. Kruxet som alltid som nybörjare är;
    1. Hur prisvärt är paketet för 5kkr? Självklart säkert för er som har erfarenhet..
    2. 12kvm segel, är inte det i största laget? Även om jag hade höga tankar om min förmåga som 15åring så antar jag att det bjuder på lite utmaningar.
    3. Hur “svår” är det att återstarta med en formula bräda / paketet?

    Är 185/80kg. Kommer mest bli åkande i Mälaren. Prio är fart 🙂

    / Opz

    staffomania svarade 8 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • staffomania

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 21:20

    Tycker du ska köpa begagnat.

    Nu vet jag inte vilken nivå du håller men utan att kört formula själv så gissar jag att det inte är det lättaste att börja med efter ett uppehåll på 25år. 12kvm är stoooort.

    Var i Mälaren kör du?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 21:29

    Gå gärna igenom gamla trådar här på Surfzone. Du är inte den förste som frågar. Om Du köper nytt är ju RRD Firemove, Starboard Atomiq och Fanatic Gekko lättplanande breda brädor som Du säkert även kan speeda med. Du kan klara Dig med runt 135-145 l och kanske ett 8.5 och ett 6.5 kvm segel.

    På vissa surfställen kan Du säkert få känna på lite olika brädor och få tips.

  • jester

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 06:35

    Köp en större Slalombräda istället, finns gott om begagnade brädor och även tillhörande riggar där ute till väldigt bra priser. Kika in på Slalom/Speed delen av detta forum, det finns en köp och sälj avdelning där.
    Hade själv ett lite äldre formula-kit för ett bra tag sedan, och dom prylarna är extremt svårseglade jämfört med större slalomprylar, tycker jag.

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 07:52

    ligger ett formula paket ute på blocket för 5k också (mitt gamla, som jag sålde i våras är visst ute igen..) som är likvärdigt men det ingår lite fler grejer..

    formula kräver typiskt lite mer teknik, men betydligt mindre vind, än en freerideutrustning. Man behöver alltså lite mer motivation men får fler dagar på med planing på vattnet. Om du för 25 år sedan kunde plana med sele, gippa och slå och sånt i full fart så kan du klara av en formula idag. det är inget problem att hålla balansen på dem allafall, 100 cm breda på mitten.

  • opz99

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 11:20

    Hej

    Tack för alla svar,

    Bor i Bålsta, så det kommer bli i dom områden jag primärt ger mig ut.

    Ett nytt paket, som http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-2015-freeridepaket-7.html
    med AtomIQ är antagligen att föredra.. Kruxet som ny är ju att kombinera ihop begagnad bräda / rigg om inte allt säljs i ett passande paket..

    Men funderar på att skippa allt “funderande” och damma av den gamla 80-talaren nu under hösten för att få in lite teknik. Jag hade ju roligt med den då :-). Då borde det räcker med våtdräkt och byta slitageprylarna på riggen… Kan jag shoppa loss på ett bra nytt paket till våren.

    Kanske blir en sidofråga, men vad bör man byta? Eller är det livsfarligt att ge sig ut med så gamla grejor, mast och liknande kanske blir sprött?

    / OpZ

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 12:32

    alltså, inget från 80-talet duger för bålsta idag enligt min mening. Men det behöver knappast vara splitternytt. De beggade formulapaket som ligger ute för en 1/3 ny freeridebräda kommer ta dig till 25 knop i 6-7 m/s ochge dig många många fler dagar än en starboard Atom IQ, även om du väljer största storleken.

    det är en myt att det är mkt svårare att segla formula än freeride. Dessutom, med de där seglen i formulapaketen, så finns det ingen mastficka att tala om, och de väger 30% mindre än moderna riggar i torrvikt. De är alltså väldigt lätta att hantera jämfört med state of the art racingriggar med superhård segelprofil. Givetvis presterar de lite sämre. Går igång 0.5-1 m/s senare, och man kan inte hålla dem i lika hårda vindar. Men med 85 kg och 1.80 kan man lätta köra min gamla 11.0 mellan 7-11 m/s, även om det är roligare, bekvämare i 6-9 eller 5-8 m/s.

  • opz99

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 13:06

    @sailortrash 735200 wrote:

    alltså, inget från 80-talet duger för bålsta idag enligt min mening. Men det behöver knappast vara splitternytt. De beggade formulapaket som ligger ute för en 1/3 ny freeridebräda kommer ta dig till 25 knop i 6-7 m/s ochge dig många många fler dagar än en starboard Atom IQ, även om du väljer största storleken.

    det är en myt att det är mkt svårare att segla formula än freeride. Dessutom, med de där seglen i formulapaketen, så finns det ingen mastficka att tala om, och de väger 30% mindre än moderna riggar i torrvikt. De är alltså väldigt lätta att hantera jämfört med state of the art racingriggar med superhård segelprofil. Givetvis presterar de lite sämre. Går igång 0.5-1 m/s senare, och man kan inte hålla dem i lika hårda vindar. Men med 85 kg och 1.80 kan man lätta köra min gamla 11.0 mellan 7-11 m/s, även om det är roligare, bekvämare i 6-9 eller 5-8 m/s.

    Gissar att det är
    http://www.blocket.se/stockholm/Formula_vindsurfingutrustning_62108441.htm?ca=10&w=2
    som du menar, antar att det är likvärdigt(?) med det paket jag länkade till tidigare här?

    Får höra av mig till honom, 5kkr skulle jag kunna tänka mig för att testa om det är ett bra paket. Men det var väl bara selen som skilde i utr väg?

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 13:43

    jo precis.

    och en extra fena.

  • staffomania

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 17:45

    @opz99 735198 wrote:

    Bor i Bålsta, så det kommer bli i dom områden jag primärt ger mig ut.

    Brukar köra mellan Krägga och Ekolsund och kan intyga att det behövs rätt stora grejer. Kör i princip alltid över 7kvm /segel och de gånger mindre behövts är lätt räknande. Men så väger jag ju lite mer än dig också.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Begagnat eller nytt för återstart,.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.