Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • behöver inspiration till eget isbräda bygge…

    Publicerad av nonnos på 26 november, 2009 vid 22:49

    Jag vet att jag är tidigt ute och att det kan bli ett par vatten-seglingar innan säsongen är slut… Jag har börjat att spåna lite på bygge av is-bräda till vintern.

    Jag hittade en länk till en pdf i en annan tråd med mkt matnyttig information om medlarnas utformning med mera.

    Jag är helt enkelt nyfiken på andras byggen och efterlyser bilder på hemmabyggen för att få lite inspiration, lösningar på breddning av skateboard-trucks val av material m.m.

    Posta bild på din kreation!

    vindsokaren svarade 13 år, 2 månader sedan 42 Medlemmar · 241 Svar
  • 241 Svar
  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 07:19
  • nonnos

    Medlem
    27 november, 2009 vid 07:50

    Coolt, tackar!

    Ser riktigt seriöst byggt, justerar man toe in/out något?

  • petter_f

    Medlem
    27 november, 2009 vid 08:41

    I slutet av förra vintern stressade jag fram en skate version. Jag har inga metall kunskaper så det blev hugget ur ved… nästan, men med amma designprinciper som Oåxens.

    V-slipning av skridsskorna var lätt. Bara skruva fast både på en liten bräda bredvid varan på 45° vinkel och slipa både sammtidigt med en sån dår rektanulär slipsten.

    Jag fick min bilverkstad att svetsa ihop förlängningen av truckarna. Även om det inte syns så var jag mycket noga med att skruva fast skenorna paralella till varan och längst brädans mittlinje (riktning).

    Fick inte chansen att provsegla tyvärr. Decket är mycket snyggare nu med grip-tape längst hela längden. 😉

  • Knatte

    Gäst
    27 november, 2009 vid 08:51
    nonnos;590213 wrote:
    Jag vet att jag är tidigt ute och att det kan bli ett par vatten-seglingar innan säsongen är slut… Jag har börjat att spåna lite på bygge av is-bräda till vintern.

    Jag hittade en länk till en pdf i en annan tråd med mkt matnyttig information om medlarnas utformning med mera.

    Jag är helt enkelt nyfiken på andras byggen och efterlyser bilder på hemmabyggen för att få lite inspiration, lösningar på breddning av skateboard-trucks val av material m.m.

    Posta bild på din kreation!

    Här har du allt som behövs för att komma igång + att det länkar till bilder på hur jag gjorde min bräda för många år sedan.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=26034

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 09:12
    nonnos;590237 wrote:
    Coolt, tackar!

    Ser riktigt seriöst byggt, justerar man toe in/out något?

    Vantskruvarna använder jag för att få skenorna så parallella som möjligt. Kompisarna har gängstång som Petter_F eller kör utan vilket också verka funka bra.

    Några tips:

    Skateboard-truckar svänger olika snabbt – välj “långsamma”/stor svängradie.

    Om du mest ska köra manövrar kan du köra med orginalgummina. Om du vill segla riktigt snabbt så rekommenderar jag starkt att du beställer extra hårda truckgummin – då wobblar inte brädan lika lätt när det går riktigt snabbt.

    Sätt på en list i mitten(på längden) av brädan – den tar man spjärn emot när man hänger ut. Om man tar spjärn mot railen kommer brädan svänga upp i vind istället för att segla på rak kurs.

  • kinetic

    Medlem
    27 november, 2009 vid 09:18

    Oåxen: Seriöst bygge! Hur lång tid tar det att smälla ihop? Ungefärlig materialkostnad? E lite nyfis på att jämföra en “skatebräda” med min nuvarande men vill inte att experimentbrädan skall bli alltför dyr…

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 11:39

    Materialkostnad hänger på hur mycket du måste köpa helt nytt.

    Jag fick tag i reklamerade långfärdsskridskor utan bindningar gratis av en kompis som jobbade i en butik. kompisarna köpte enbart medarna av en långfärdsskridskotillverkare.
    I princip kan man slakta vilken gammal skateboard som helst.
    Brädan gjorde vi gemensamt av en skiva formplyfa (enklare att få griptapen att fästa och lite vattentåligare).
    Fästet mellan medar och truckar fick vi fräst billigt av en kompis på SAAB.

    Svårt att hitta en prislapp. Petter_F:s bräda ovan funkar garanterat utmärkt och den är ju byggd enligt Kajsa Vargs “man-tager-vad-man-haver”-princip.

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 11:42

    Har man alla delar tar det nog en helg att smälla ihop samt forma.

  • _frippe_

    Medlem
    27 november, 2009 vid 11:56

    Här är en länk till lite material jag sammanställde när jag byggde min bräda.
    http://hem.bredband.net/b382887/Issurfingbr%E4da%20-%20_Frippe_.pdf

  • petter_f

    Medlem
    27 november, 2009 vid 12:21

    Kostnad: alla gängstänger (till axeln och gängstång fram), skruvar osv kanske runt 100-200kr. Truckar från Biltema (hoppas de håller bara) men med egna truckgummi för att de som kom var bara plast/skräp, 100kr. Skridskor hittade jag på blocket 200kr för 2 par. Virke köpte jag på recycling ställe 50-100kr. Svetsarbetet 100kr. Totallt mellan 600-700kr.

  • nonnos

    Medlem
    27 november, 2009 vid 12:58

    tack för alla bilder och tips!

    jag är lite kluven ang medlarna… står mellan plattjärn 6 mm 45° slipning alt långfärdsskridskor:
    http://www.skridskosport.se/skridskosport_skridskor_1.htm

    någon som har tankar om dessa två alternativ?

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 13:22

    Jag tycker långfärdsmedar funkar kanon. De är ju gjorda för att hålla skärpan och kunna slipas om och om igen.
    På min första isbräda var aluminium-T:et lite klent så det böjde sig lite när man gick över ojämn is och sprickor så till den nya la vi till 5 mm plattor ovanpå skridskon för styva upp – funkade perfekt!

    Långfärdsskridskorna ska också slipas 45 grader.

  • nonnos

    Medlem
    27 november, 2009 vid 14:39

    ok.. tack för infon. Visste inte att långfärdsskridskor slipades 45°… Har de inte en tendens till att skära för djupt då de ser ut att vara 3-4 mm breda?

  • oaxen

    Medlem
    27 november, 2009 vid 15:11

    Det är ingen fara. Utan V-slip kommer du ingenstans! : )

  • petter_f

    Medlem
    27 november, 2009 vid 15:22

    Jag har läst att det räcker med 45° slipning, mer än så så upplevde folk, just det du nämnde, att de skar ner i isen och greppade för mycket. Men nån kant måste man ha mot isen.

    Jag gjorde en prototyp som hade en ‘statisk’ bakaxel med en soppslev som främre skena, som Holländerna gör. Eftersom jag inte ville förstöra mina egna skridskor monterade jag de med 30°. Det funkade hur bra som helst, tills jag började blir överriggad då blev allt rätt orolig (för kastfall) eftersom den främre skenan inte höll i isen. Om jag tänkte fortsätta med den typen skulle jag nog göra brädan längre och kanske bredare så att den kändes stabilare när man flyger. Men nu satsar jag ju på skateversionen.

Sida 1 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.