Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Big is beautiful!

  • swe-1

    Medlem
    21 september, 2006 vid 14:32
    Jester wrote:
    Hmmm.. Skulle faktiskt vara intressant o jämför en sådan här bräda med en formula, och se hur stora skillnader det är runt en formula-bana.

    Förutsatt att det blåser tillräckligt för att ha fullt tryck i en 9.0:a eller vad man nu har för segelstrorlek och att man har en bra fena för höjdtagning så hänger nog en fet slalom med, jag menar blåser det 9.0 då handlar det mera om kontroll.

    Varför får inte en slalombräda vara bredare än 80 eller 85, blir det för trångt runt bojarna då eller? Jag har funderat på att köra tyska cupen och där kör dom mycket slalom men det är samma regler där och det suger ju, känns som att dom har dessa regler bara för att man måste införskaffa en stor slalom! Formulan med 9.8 alternativt 9.0 och mindre fena skulle duga som stor slalom i lättvind så att man bara behöver skaffa en mindre slalom och en eller två mindre riggar, som det är nu blir det ju jävligt dyrt. Å många gnäller på att formula är dyrt med tre riggar (själv kör jag bara med två) och en bräda, vad är då slalom med fyra riggar och två brädor!? Om det nu blir Slalom i Svenska cupen så hoppas jag att man tänker på detta.

    😡

  • rasmus_w

    Medlem
    21 september, 2006 vid 15:00

    Jag vet att du inte vill inse det Jimmy, men meterbreda brädor har en avskräckande effekt på många. Jag har hört så många säga att det är mer jollesegling än surfing och så vidare. Därför har man satt gränser vid 80 cm bredd och 10 kvadrats rigg. Dessutom har det lett till att man har tagit fram nya tiokvadratsriggar med betydligt mer bottendrag än motsvarande formulariggar.

    Boards testade lite slalombrädor nyligen och de tyckte att brädorna över 70 cm bredd kändes lite småtrista att segla och ansåg att den som inte siktade på eliten gjorde klokast i att köpa en bräda med ungefär den bredden och lkanske 8 kvadrats segel som störst, eftesom det var ett roligare kit.

    Sen finns det en hel del som förespråkar Slalom 21, så dina önskemål är inte helt ovanliga.

  • hankloose

    Medlem
    21 september, 2006 vid 17:46

    Herre Gud! Finns det folk som håller på med formula fortfarande….zzzzzzz

  • the_novice

    Medlem
    21 september, 2006 vid 17:54
    Jester wrote:
    Hmmm.. Skulle faktiskt vara intressant o jämför en sådan här bräda med en formula, och se hur stora skillnader det är runt en formula-bana.

    Hänger ju väldigt mycket på vilken bana man kör. Kör man en I-bana så har ju inte slalomen en chans (med rätt gubbe på formulan alltså) eftersom det är just det formula är gjord för dvs att gå både högt och lågt mot vinden. Är det en bana kring halvind däremot så har ju slalom prylar ett klart övertag eftersom formulan då blir jobbig att segla om man behåller 70 fenan…

    Skulle man tex köra lite free-slalom race så ser jag ingen anledning till att förbjuda breda brädor, det gäller bara att lägga en rättvis bana…

  • jester

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:10

    Jimmy: Jag tycker personligen att det är bra med att restriktera bredden på brädor o storlek på segel. Har haft formula en kort tid, och dom extra 20 cm på bredden och 2-3 exttra kvadrat gör allt otroligt mycket mera svårhanterligt på land. Om man sedan skall flyga med prylarna så är ju detta viktigt.
    Återkommer med rapport om hur det känns o segla denna bräda jmf med formula.

  • hankloose

    Medlem
    22 september, 2006 vid 07:31
    Jester wrote:
    Hmmm.. Skulle faktiskt vara intressant o jämför en sådan här bräda med en formula, och se hur stora skillnader det är runt en formula-bana.

    Kan du inte jämföra den med en Hyper?! Jag ger mig fan på att Hypern vinner! Du har väl inte sålt den???

  • jester

    Medlem
    22 september, 2006 vid 07:51

    Haha… hypern kommer fungera som skydd för min fina nya bräda. Hypern ligger på golvet i boden, och denna över.

    Hypern kan nog mycket väl vinna ett sådant race om det blåser bra. Men i lätta vindar, så har den inte en chans.

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:38
    Rasmus_W wrote:
    Jag vet att du inte vill inse det Jimmy, men meterbreda brädor har en avskräckande effekt på många. Jag har hört så många säga att det är mer jollesegling än surfing och så vidare. Därför har man satt gränser vid 80 cm bredd och 10 kvadrats rigg. Dessutom har det lett till att man har tagit fram nya tiokvadratsriggar med betydligt mer bottendrag än motsvarande formulariggar.

    Boards testade lite slalombrädor nyligen och de tyckte att brädorna över 70 cm bredd kändes lite småtrista att segla och ansåg att den som inte siktade på eliten gjorde klokast i att köpa en bräda med ungefär den bredden och lkanske 8 kvadrats segel som störst, eftesom det var ett roligare kit.

    Sen finns det en hel del som förespråkar Slalom 21, så dina önskemål är inte helt ovanliga.

    Vadå inte vill inse? Smaken är som baken, alla gillar olika saker och det är ju kanon, men jag blir så jävla trött på alla som dissar när dom själva aldrig ens har testat! Sen är det ju detta med prylhysterin, slalom är skitball men låt folk köra med va dom vill och tvinga inte till en massa nyköp, det är inte bra för sporten!!!

    Vad är det för “nya” 10 kvadratsriggar som har betydligt mer bottendrag? En sån måste jag testa!

    😀

  • stang

    Medlem
    22 september, 2006 vid 08:49
    SWE 1 wrote:
    Vadå inte vill inse? Smaken är som baken, alla gillar olika saker och det är ju kanon, men jag blir så jävla trött på alla som dissar när dom själva aldrig ens har testat! Sen är det ju detta med prylhysterin, slalom är skitball men låt folk köra med va dom vill och tvinga inte till en massa nyköp, det är inte bra för sporten!!!

    Vad är det för “nya” 10 kvadratsriggar som har betydligt mer bottendrag? En sån måste jag testa!

    😀

    Spot on! Håller med 100% Det var det som gjorde sporten så stor på 80 talet, alla kunde vara med inga besvärliga förhållnings regler, bara å tuta å köra.

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2006 vid 09:34

    Ja visst borde alla få va med å köra! ska jag bli dissad bara för att jag har en bräda som är 20 cm för bred? Visst jag kanske inte har någon chans att vinna men det handlar faktiskt inte bara om det, det är kul att bara vara med, alltid finns det nån jävel som man fajtas med, målet kanske är att bara spöa polarn som spöade mig sist! Att rejsa är bästa sättet att utvecklas och man tar vindsurfingen till nya dimensioner, det är ju det som är så kul!

    😀

  • jester

    Medlem
    22 september, 2006 vid 09:45

    Förstår hur du tänker, och jag håller med. Bör inte finnas några restriktioner alls på materialet, tycker jag. Dock tycker jag att man bör ha vindgränser för slalom, och hastighetsgräns för speed för att allt skall fungera bra.

  • imported_macts

    Medlem
    22 september, 2006 vid 09:52

    Håller med Jesper (och Jimmy), låt alla vara med, men inför vindgräns så att man inte måste ha en formula för att kunna plana.

  • swe-1

    Medlem
    22 september, 2006 vid 10:37

    Stämmer in, vindgräns är mycket viktigt! Blir det KalleAnka race med pumphysteri så är det ett fantastiskt bra sätt att skrämma bort folk från tävlingarna!

    Stora slalomprylar är bra, de gör att det går att genomföra bra tävlingar oftare, men man skall nog ändå vara försiktig med att sänka minimividgränsen bara för att fler har stora prylar. Svår avvägning där: Sänker man minimigräsen så kan man ha rejs oftare på bekostnad att inte lika många kan vara med.

    😀

  • imported_macts

    Medlem
    22 september, 2006 vid 11:10
    SWE 1 wrote:
    Stämmer in, vindgräns är mycket viktigt! Blir det KalleAnka race med pumphysteri så är det ett fantastiskt bra sätt att skrämma bort folk från tävlingarna!

    Stora slalomprylar är bra, de gör att det går att genomföra bra tävlingar oftare, men man skall nog ändå vara försiktig med att sänka minimividgränsen bara för att fler har stora prylar. Svår avvägning där: Sänker man minimigräsen så kan man ha rejs oftare på bekostnad att inte lika många kan vara med.

    😀

    I mitt fall är det snarare min något välmatade kropp som gör att jag behöver stor bräda för att plana när flugviktarna bränner runt på småbrädor

  • jester

    Medlem
    22 september, 2006 vid 12:01

    Haha… det är vi som är fullvuxna, Maccan… Dom andra har inte vuxit klart ännu, bara.

    Man tillbringade en del tid ståendes på botten där i Holland…

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Big is beautiful!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.