Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder och info om SB hypersonic

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 08:36

    Det är allt en goding, skulle vara kul att se den med 9.0 och även i mera öppna förhållande.

  • getwet

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 09:14

    Som jag skrivit tidigare, det här kan bli något så jag hoppas verkligen att den håller vad man lovar, och nu när den stora kommer också blir det riktigt intressant.

    Ser att seglaren inte “stänger” något med riggen och blir lite förundrad, är det seglaren som författat texten?
    Om det är så, då faller “betyget” i trovärdighet för mig iallafall.

  • stinger

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 11:12

    Klart intressant bräda. Vilket funkar bäst till den tror ni: Cam eller No-cam-segel?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 12:42

    På Starboard forumet kan man följa diskussionen med seglaren i fråga.

    Bl.a ställer sig Svein R också frågande precis som Getwet, till varför han inte stänger. Tydligen var han på samtliga bilder på väg in i gipp.

    http://www.star-board.com/forum/read.asp?ID=1876

    /Jeppe

  • jonasp

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 15:39

    E det nån som har klurat ut om det går att dra upp en 9,0 på den om man väger 80?
    Jag vill bara höra om just den brädan och slipper gärna kommentarer om hur lätt ni drar rigg på era vågbrädor med vattnet ovanför knäna. Nä dra rigg på riktigt menar jag alltså. wink.gif

  • getwet

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:21

    105 liters varianten borde vara gränsfall (om du verkligen vill dra rigg på riktigt och ha torra fötter wink.gif) men antagligen hjälper bredden till så det borde nog gå.
    Sen är ju också 9.0 lite olika att dra upp, misstänker att en fullcambrad är besvärligare/tyngre än ett free.
    125:an nema problema.
    Och det finns väl några ex här hemma i SWE så någon borde veta, jag är också nyfiken!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:21

    Jag drog lätt upp min 8.4 rx2 och jag väger 90kg.Jag har kört min Hyper med 8.4 7.2 6.4 5.8 alla rena racesegel och jag tror att den gick bäst med 7.2 Rx2 och 34fena. Är för övrigt grymt nöjd med min Hyper,det bästa är att den tar jävligt bra höjd så att man kan släppa av många djupa speed värstingslörar och sen ta sig tillbaka lätt.

    Speedjanne GBG

  • jonasp

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:32

    Aha men när kommer 125:an och är den bara tjockare eller har den andra längd o bredd mått?

    Jag har ett tre cambers tushingham och det kan ju vara rätt tungt och absolut ingen höjdare att vattenstarta i vindar som man knappt planar i, vilket jag är ute i ganska så ofta (hrm..alldeles för ofta-jävla erstan wink.gif)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:44

    Hej!
    Jag kör även Formula och Hypern har väldigt mycket “liten formula” i sig,så när jag läst snacket om 125:an så tycker jag det är bättre att köpa en riktig formula istället om man vill plana med +8.0 segel.

    Speedjanne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:54

    Ni har väl sett videon med 75kg Jillde vrålöverriggad med 6.5 på http://www.surfcompaniet.se
    Den dagen blåste det pung!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 16:54

    Ni har väl sett videon med 75kg Jillde vrålöverriggad med 6.5 på http://www.surfcompaniet.se
    Den dagen blåste det pung!!!

  • adde

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:02

    Hittade följande på *boards forum:

    ‘*******

    NEWs 18 November 2002

    Making the Hypersonic board concept more suited also for the heavier recreational sailor, say 80-100 kg. , we introduce
    the Hypersonic 125 . It is a evolution of the 105, and has the same basic dimensions, with a higher volume due to board thickness .
    The board however retains its’ hi wind control as we have been taking into use the GCS ( Gravity Control System) which introduced back in 1994 with the first Starboard range . This is a recess in the standing area leaving the rail curve and distance from the foot to the water at the same level as the 105, thus gives you the same riding impression while planing despite 20 liters extra volume. We have also lifted the rocker marginally to account for the extra volume in the tail , which to a tiny degree normally would force the nose down slightly.

    The benefits are mainly felt in light winds by heavier sailors as it does plane up earlier.

    It will also be a good board for less skilled recreational sailors that feel they need the extra volume to safely “take a spin” in off shore breezes.

    For the higher skilled medium and light weight sailors the 105 will still be the answer, and so also for heavy weight slalom racers that have enough skill to handle a board of this size.

    The new Hypersonic 125 is still 227 long and 76.7 wide and comes with a 34 and 44 cm Drake fin.

    The weight is 6.9 kg for Wood and 7.4 for DRAM +- 5%

    First deliveries are scheduled in limited capacity for February 2003 and onwards.

    *********

    /adde

  • jonasp

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:08

    Jo men jag har inte hört snacket om 125:an och dessutom är jag nog mer intresserad av 105 bara det funkar bra att dra rigg.
    Klart man har funderat på formula men hypersonicen verkar roligare att freerajda med och jag tänkte nog ha 9,0 som största åtminstone 2 år till. Några planer på att börja tävla finns inte heller.

    Ändring: Lämnade datorn lite väl länge undertiden jag skrev. Adde hann före med sitt.

  • hellaker

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:25

    Jag vet inte hur Speedjanne bär sig åt…. men själv blir jag definitivt våt om vristerna genom att dra upp en no-cam 7.4 – och jag väger 76. Men i övrigt så delar jag åsikterna om performance!

    Och som jag tror jag skrivit tidigare – något i HS shapen gör att den känns mindre än en ‘vanlig’ bräda när man drar rigg. Men sätt den bara i rörelse och den blir stabilare än motsvarande normala volymer. Dessutom tar den sig bra upp mot vinden även i icke-planing, vilket kan vara ovärderligt i avtagande frånlandsvind….

  • safesurfer

    Medlem
    17 januari, 2003 vid 17:27

    Hur stor skillnad är det mellan D-RAM och WOOD modellerna rent prestandamässigt är det mest en design detalj eller kommer man att känna skillnad. Ett halvt kilo spelar nog inte så stor roll om de bara är lika styva.
    Ja jag vet wooden är grymt snygg.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder och info om SB hypersonic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.