• Publicerad av claesa på 25 april, 2013 vid 06:10

    Tänkte lägga upp en tråd här angående kombibilar som man kan lägga all utrustning i, när sätena är fällda. Finns det några?? Vi pratar två brädor. max 2.30 långa, 4 segel samt tillbehör. Vad har ni för rekommendationer att komma med. Inte sugen att köpa buss då jag ska pendla i den till jobbet och familjen behöver en bättre normal bil.

    /Claes

    raggarn svarade 11 år sedan 19 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • jester

    Medlem
    25 april, 2013 vid 06:25

    Kolla efter bilar där du kan fälla passagerarsätet fram (man kan fälla ryggen framåt, alltså). Då får du en lång fin och hyfsat plan lastyta. Det klarar Bla Volvo-kombis, och Renault-kombis.

    Har själv en Renault Megane Sports Tourer som utan problem får in 4-5 segel och 2 brädor, och man kan faktiskt fortfarande se ut i sidled om man sträcker lite på sig. Och då snackar vi segel upp till 9.5, 490 master och stora slalombrädor (även om min 82cm breda slalom gör sig bättre på taket).

  • robin

    Medlem
    25 april, 2013 vid 06:29

    Inga större problem i någon kombi som jag har ägt (245, Toyota Carina, Ford Focus, VW Passat). Bara att fälla passagerarsätet helt bakåt och ta av nackstöden i baksätet. Det finns inte plats för passagerare och man har inte fri sikt åt alla håll, men går gör det.

  • robin

    Medlem
    25 april, 2013 vid 06:45

    En grej till, jag brukar dela baksätet så att vänster del är fälld. Annars går inte seglen in.

  • the_novice

    Medlem
    25 april, 2013 vid 08:00

    Jag är inne på min andra VW Passat nu. Fäll ned högra delen av baksätet, kör fram framstolen och fäll sätet bakåt (tag bort nackstödet). Jag har kört med full Formula utrustning i bilen (tre segel och master upp till 560, en bom, plus bräda) men då ser man inte så mycket bakåt…

  • irieman

    Medlem
    25 april, 2013 vid 08:11

    Jag har en VW Passat, funkar klockrent med diverse brädor och segel i bilen!

  • oscarlj

    Medlem
    25 april, 2013 vid 08:24

    Japp, som tidigare skriver, inga problem med en kombi av större storlek. Hade tidigare en 5-serie från 2001 som fungerade strålande med bräda och segel i bilen

  • xavier

    Medlem
    25 april, 2013 vid 08:37

    Inga problem i Skoda Octavia heller. Samma lösning som alla andra; bort med nackstöden och fäll fram/baksäte på höger sida. Seglen läggs längst ner i vinkel och får då plats i utrymmet bagage+höger baksäte, masterna läggs längs mittkonsolen i bilen och brädorna överst, upp-och-ner med nosen frammåt.

  • jester

    Medlem
    25 april, 2013 vid 09:22

    Men det är ändå smidigare med dom som kan fälla framåt. Dels finns där en speciell spak som gör att min slipper rulla med vanliga justeringen och dels slipper man ta bort nackstödet. Ha! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2013 vid 09:28

    Har kört bägge varianterna

    1. Av med nackstöd, ryggstöd bakåt
    2. Fällbar passagerarstol fram

    1. har testats i diverse egna bilar (Audi A3, Golf, Renault Laguna), lånade och hyrda bilar genom åren. Funkar fint, i min nuvarande golf kan jag faktiskt klämma in fyra-fem segel och två brädor inne i bilen och fortfarande se ut skapligt bra. Kör alltid med freestyleplankan inne i bilen, tex.

    2. har testats i Volvo V70 och VW Tiguan (egna) samt Opel Zafira, VW Touran och Renault Scénic (Grand?). Jag tycker det är asbra. Skönt att slippa veva ner sätet, hålla på med krånglande nackskydd. Bara att fälla så ere klart. I dessa bilar får jag in tre brädor (freestyle, två vågisar) och en hel hög med segel. Man kan faktiskt åka två vid behov, en bakom föraren. Så har det åkts till Lofoten tor, så det funkar.

    Kan du tänka dig en längre kombi så är Audi A6 och Skoda Suberb så pass långa att man faktisk kan få in typ 220-225 brädor och fortfarande sitta två i framsätet… Även Ford S-max och nya VW Sharan tillåter detta, men då ere ju genast mer busskänsla.

    Tre mindre MPV som jag åkt/lånat som sväljer en hel del är VW Touran, Opel Zafira och Renault Scenic (den större, Grand?). Samtliga finns med fällbart passagerarsäte fram.

    Och ja, jag förbereder mig för nästa bil… 🙂

    Bäst för surf är och förblir en buss, men jag har samma situation som dig och pendlar en del å då känns det snett att åka varje dag i en onödigt stor bil även om jag aldrig slutar titta på bussar och husbilar…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 april, 2013 vid 11:20

    Nyare v50 går inte att fälla säte tillräckligt, lånade en för ett år sen o det slutade med takräcke. Kanske gäller andra nyare Volvo oxå? Annars åker jag med 2 brädor, 4 segel samt 1 kite i Fabia kombi men då måste baksätet ut. Trångt men ok sikt o grymt bensinsnålt. Bra när man har långt att åka till vågseglingen.

  • jester

    Medlem
    25 april, 2013 vid 11:33

    Nyare v50 går inte att fälla säte tillräckligt, lånade en för ett år sen o det slutade med takräcke. Kanske gäller andra nyare Volvo oxå? Annars åker jag med 2 brädor, 4 segel samt 1 kite i Fabia kombi men då måste baksätet ut. Trångt men ok sikt o grymt bensinsnålt. Bra när man har långt att åka till vågseglingen.

    Finns två lyftare bakom stolen som gör att du kan fälla den framåt på Volvosarna. Testade på en V60, och dom finns där fortfarande. Dock är nackstöden lite väl höga, så man får vålda ner dom förbi instrumentbrädan…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 april, 2013 vid 12:00

    @Jester 709642 wrote:

    Finns två lyftare bakom stolen som gör att du kan fälla den framåt på Volvosarna. Testade på en V60, och dom finns där fortfarande. Dock är nackstöden lite väl höga, så man får vålda ner dom förbi instrumentbrädan…

    Ahh, skulle läst instruktionsboken alltså. Jaja som ingenjör är det ju det sista man läser…

  • seve1000

    Medlem
    25 april, 2013 vid 12:00

    Alla nyare Volvo går fint att fälla framstolen framåt. Gällande Passat så går inte det på nyare modeller som har tex sportstolar/elstolar utan bara på standard. Bakåt går ju bra på dessa som tidigare inlägg beskriver.

    Jag har köpt en Sharan vilket funkar grymt bra. Oftast har jag de bakre säten nere för stort bagage sen kan man fälla även andra raden och framstolen för gött om plats.

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2013 vid 12:23

    @Jester 709642 wrote:

    Finns två lyftare bakom stolen som gör att du kan fälla den framåt på Volvosarna. Testade på en V60, och dom finns där fortfarande. Dock är nackstöden lite väl höga, så man får vålda ner dom förbi instrumentbrädan…

    Pumpa ner /tilta stolen till lägsta läge, sitsen ska ner på golvet så att säga, skjut sedan bak stolen i bakersta position, sedan tryck på knapparna/lyftarna som sitter längst ned bakom ryggstödet, båda samtidigt. Så snabbfäller man höger framstol. Tar kanske 15-20 sekunder.
    Detta har dock till och från varit en uppgradering från basmodellen på icke V-bilar (v40, 50, 60, 70), standard från trim-nivå Kinetic och uppåt (Momentum och Summum). Men det finns nog bara ett väldigt fåtal i Sverige som inte har snabbfällning av ryggstödet.
    Dessa bilar går dock oxå att fälla, men genom att snurra på den lilla rullen som justerar ryggstödets vinkel.

  • jester

    Medlem
    25 april, 2013 vid 13:11

    Ah.. Var nog någon som pumpat upp stolen på det exemplar jag kollade på! (var nära att skaffa en V60 härom månaden… )

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.