Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing billigt i USA

  • billigt i USA

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 mars, 2005 vid 15:01

    Det är mycket snack på konfen om billiga surfbutiker i Tyskland men är det någon som har prövat att beställa från USA nu när dollarn är så billig. Kollade liet på bl.a. Naish-segel som är dyra i Europa men typ halva priset i USA. Man kanske kan gå ihop om en beställning?

    kamaaina svarade 19 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • nordgren

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 15:02

    Det skulle jag knappast rekomendera, risken är att det blir dyrare än i Sverige eftersom tullavgift tillkommer om tullen öppnar paketet, och det är rätt ofta.

  • adde

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 15:54

    Var hittar du 2005:or till halva priset i USA? Generellt ligger vi ca 10% dyrare i sverige, lägg till tull & frakt…

    /adde

  • jakob_s

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 16:01

    Köp Auslauf på keppler eller på gunsails, billigare blir det inte ! !
    dock så prutar man ju bort enkelheten och lindrigheten i eventuella transporter gällande reklamationer (och allmänt strul. fel leverans?) när man köper i andra länder..

    USA varor ser ju billiga ut på pappret..med dom momsas och tullas sönder totalt..i slutändan har du segel till ett par hundra lappar billigare än vad dom kostar i sverige fast helt utan reklamations möjligheter..

    Mitt mest nyttiga tipps är nog http://www.gunsails.se . Då har du prisbilliga segel, som enligt hörsägen är lika bra som NP, NS, simmer, gaastra etc.. märk väl; hörsägen ! har själv inte testat mina Gunsails, har 4.2 wave MC, 5.2 Jam och 6.3 flash..04or..

  • herodude

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 16:08

    men om jag ska till maui som jag hoppas näst nästa vinter haha, men iaf då tror nog jag att jag kanske kränger mina surfgrejjer innnan jag drar… blir inte så farligt mycket man får lägga emellan om man jämnför o tänker på att man slipper övervikt på vägen dit.. men att beställa ikkkkkkee..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 16:47

    Tull och frakt? Vad sägs då om 25% moms?

    Kommer inte bli så värst mycket billigare om ens något, plus en massa meck.

    /Oscar

  • aerial-arnie

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 18:05

    hEJ,

    kanske är jag rätt person att besvara din fråga, eftersom jag bor ju i CA. Visst är det billigare i usa ny när dollarn är så lågt. Kolla min nya sponsors websida: [url=”http://www.northwestwind.com.”]www.northwestwind.com.[/url] Du kan få en simmer crossover 6.2, 2005 för 443USD, vilket är likt med 2945SEK, enligt FOREX dagens växelkurs. Hos Surfersparadise betalar du 4199:- för exakt samma segel.

    MEN Frakt, moms etc ska ju läggas till.
    Med 25% mons: 2945 x 1.25 = 3681:-
    Med frakt och lite tillägg = 3681:- + 500:- = 4181:-

    Så om jag inte är helt ut och cyklar så är det tyvärr inte så mycket billagare att köpa härifrån. Och varför sponsrar du inte lokala butiker i stället? Du är väl inte sån märkesbög, ursäkta för utrycket, men satsa på svenska marknaden istället. Den behöver varje krona du kan spendera på vindsurfprylar. Särskild små butiker! Och om du nu seglar med märke A eller B, spelar för din nivå och glädje ingen roll, eller hur?

    Men, kom gärna hitt till California så seglar vi lite tillsammas. Var inte rädd, igår var det “bara” 26 foot swell… typ 50 foot vågor på mavericks. Klarar du det…

    aloha
    arnout, S-106

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 21:28

    Hej Arnout,

    Har för mig att alla priser i USA är ex tax Typ4-11% beroende på produkt(amerikanska skatten) som läggs på priset i butiken innan varan ska tullas och momsas samt momsas på tullavgiften…

  • aerial-arnie

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 03:21

    hej,

    jag vet inte vad du tullar, momsar och skattar till det hela. Men det är helt och hållet beroende på vilken delstat man bor i hur mycket skatt tillägs utöver angiven priset I BUTIKEN. Visa delstater har ingen skatt, visa mer. Här i CA är det 4%, det är allt. Så om en bräda kostar 1000usd betalar du vid kassan 1040:- marginal skillnad jämfört med den absurda rånara social skatten i sverige på 25%…

    That’s all folks!
    aloha från en varm, vågit och hyfsat blåsigt San Mateo, California!
    Arnout, S-106

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2005 vid 07:25

    Om man använder prylarna, eller i värsta fall bara packar upp dem och lägger i lite sand, behäver man inte betala tull!? De kan ju inte avgöra om du har köpt dem i US. Det förutsätter förståss att nån åker dit.

  • kamaaina

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 06:22

    Svar till:


    hej,

    jag vet inte vad du tullar, momsar och skattar till det hela. Men det är helt och hållet beroende på vilken delstat man bor i hur mycket skatt tillägs utöver angiven priset I BUTIKEN. Visa delstater har ingen skatt, visa mer. Här i CA är det 4%, det är allt. Så om en bräda kostar 1000usd betalar du vid kassan 1040:- marginal skillnad jämfört med den absurda rånara social skatten i sverige på 25%…

    That’s all folks!
    aloha från en varm, vågit och hyfsat blåsigt San Mateo, California!
    Arnout, S-106

    [/ QUOTE ]

    I Hood River sags det inte vara ngn skatt alls, jag far kolla upp detta narmare i sommar.
    /Fredrik, Vancouver

  • jesper_b

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 11:41

    Det ska mycke till för att tullen ska lägga tullavgift (importtull på ett par %) samt moms (25%) på grejor som man tar hem som baggage. Är de beggade – det räcker med att du riggat dom på stranden) är det dessutom ingen tull eller moms. Men om du skickar hem från US kommer fraktbolaget (oavsett vilket) tillsammans med svenska tullen se till att det blir både tull och moms, dessutom blir frakten på segel och brädor ganska dyr. Det lönar sig enbart att skicka efter smasaker som hängseletampar och handskar som kan läggas i vanliga kuvert – har man tur kan dessa slinka igenom utan tull/moms. Ett knep är att den firma man köper av uppger ett lägre kommersiellt värde än det man betalar, då blir tull och moms lägre – men det är OLAGLIGT och inget att rekommendera.

    Däremot: Är man på plats – utnyttja den låga dollarn och den lägre momsen(VAT) och ta med i baggaget hem!!

    (Råkar du vara på Maui kan du dessutom få provsegla t ex hotsailsmaui innan du bestämer dig för vilken av dessa stekheta segel som ska köpas!)

    /Jesper B

  • smurff

    Medlem
    12 mars, 2005 vid 23:06

    Nej! inte de priserna jag har sett för årets prylar. Tvärtom tycker jag det verkar som brädorna är något dyrare starboard tex. Fjolårsprylar kanske, men frakt från staterna kostar klöver om du vill ha prylarna innan års skiftet. Glöm det! gör hellere så här: bestäm dig för VAD DET ÄR du behöver köp prylarna i en svensk surf butik eller på Surf-keppler betala vad det kostar och se glad ut och använd prylarna. Kolla även konfen där säljs rätt mycket prylar som inte har mer en 1-2 år på nacken. Många grejor som jag köpt på konfen har i princip vari i nyskick.
    lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2005 vid 07:24

    Det stämmer att Oregon inte har sales tax. Big Winds är en av många bra shops.

    För bästa B&B kolla Mosier House. Cindy gör världens bästa frukost.

    Kanske värt att kolla Nitinat lake på Vancouver Island också. Har inte seglat där själv men det verkar vara fin naturupplevelse.

    /martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 mars, 2005 vid 08:08

    Tjena!

    CA har 7,75% i sales tax men den läggs inte på om du handlar från “out of state”.

  • kamaaina

    Medlem
    16 mars, 2005 vid 00:00

    Presis!!! Jag mailade Kai i simmer teamet o fragade om priser pa nya 05 simmer crossover, ca. 2600SEK/segel skulle han ha, o eftersom jag handlar fran Canada slipper jag salestax, fragan e om jag aker pa importtax till canada, kanske vore baettre om jag akte ner sjaelv o handlade. Annars e 2600 e fint pris tycker jag.

    PS jag skall kolla in Nitnat, mest freestyle tror jag dock, Tofino skall ju ha fina vagor sa det e bara att vanta pa stormarna…..
    /F

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing billigt i USA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.