Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blast vs Jag vs Futura

Taggad: ,

  • Blast vs Jag vs Futura

    Publicerad av hakan_gustafsson på 2 februari, 2020 vid 08:58

    Någon som har lust att ge mig lite köpråd. Har redan en lättvindsbräda jag gillar, men behöver en mindre bräda än min Gecko 105 som ska klara segel ner till typ 4.2 som jag kan ha när det blåser mer. Vill ha något snabbare/mer avancerat än min Gecko. Seglar choppigt plattvatten.

    Vad är skillnaden mellan Blast och Futura? Futura är mycket bredare, är det stor skillnad? Har testat Futura, men inte Blast.

    hakan_gustafsson svarade 4 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • john1

    Medlem
    2 februari, 2020 vid 18:52

    skillnaden är:
    Severne Fox

  • the_novice

    Medlem
    2 februari, 2020 vid 21:51

    Blasten har jag testat i Garda sjön, den är lite “speciell”, påminner en hel del om Starboards Hypersonic fast utan konkaverna. Tyckte inte att den var något vidare rolig faktiskt, kanske kan det funka på väldigt platt vatten ihop med camber segel. Då är Geckon mycket roligare, särskilt kolfiber varianten med den bättre fenan till.

    Futuran har jag inte kört så mycket men den kändes mest som en lite konstig kompromiss mellan en freeride och en race bräda, varken bra på det ena eller det andra…

    Jag har inte testat Foxen (verkar få bra betyg i tester), men jag kan rekommendera Goyas Proton, riktigt go race bräda som samtidigt är lätt körd och riktigt go i gipparna.

    Bäst är helt klart att testa en bräda innan man köper något, särskilt om du tänker köpa kartong-nytt. Det är väldigt individuellt vilken känsla som man är ute efter i en bräda, och det kan bli mycket pengar i sjön.

    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  the_novice.
  • hakan_gustafsson

    Medlem
    2 februari, 2020 vid 22:54

    Stort tack!

  • bicless

    Medlem
    5 februari, 2020 vid 09:07

    Snabb hårdvindsbräda hade jag spanat in Severne Fox. Den skär som en kniv i chopp och blir därmed väldigt snabb och bra komfort också. Många kör nog snabbare på en fox än en slalom i stökiga förhållanden (allt annan lika). Jag har kört 105 ner till 4,7, funkar kalas. För mig funkar den kombin upp till 15/16m/s med en liten fena (kör då 28cm). Skall man köra ännu mindre segel tror jag 95:an är bättre.

    • Detta svar ändrades 4 år, 2 månader sedan av  bicless.
  • gustav1980

    Medlem
    5 februari, 2020 vid 15:48

    Vanligtvis så spanar man på andra brädor än de du nämner när det kommer till 4.2 segling
    Men eftersom att du använder en Gecko 105 som lättvindsalternativ så tänker jag att du bor på ett ställe som ofta bjuder på förhållandevis friska lättvindsdagar men ändå plattvatten? (PS, var bort du??)

    Jag håller inte med om att Blast skulle vara “speciell”, “lämpad för plattvatten” eller vara tråkigare än instegsbrädan Gecko.
    Blast är, enligt mig, mer allround än både Jag och Futura och betydligt bättre i chop än Gecko eftersom att den är relativt smal för sin volym. Jag växlade mellan just dessa fyra brädor på Prasonisi förra sommaren.

    Även om jag gillar Blast så vet jag också att folk kör 7.5 på den, vilket vittnar om att den nog inte är en perfect match med 4.2.
    Fox 95 som Mattias skriver är nog bättre, eller en fsw av valfritt fabrikat!

  • hakan_gustafsson

    Medlem
    6 februari, 2020 vid 06:26

    Tack för fina råd!

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2020 vid 08:45

    Blasten har jag testat i Garda sjön, den är lite “speciell”, påminner en hel del om Starboards Hypersonic fast utan konkaverna. Tyckte inte att den var något vidare rolig faktiskt, kanske kan det funka på väldigt platt vatten ihop med camber segel. Då är Geckon mycket roligare, särskilt kolfiber varianten med den bättre fenan till.

    Jag är inne på min tredje säsong med Blast. Har mindre koll på freeride än vågbrädor, men tycker den är riktigt bra.

    Jag håller inte med alls om att “den skulle funka på väldigt platt vatten ihop med camber segel” utan tycker precis tvärtom. Om det är något Blast är bra på så är det att gå oväntat fort och kontrollerat i stökiga förhållanden, gärna med ett no-cam segel… så, en helt annan syn från min sida. Dessutom så gippar den riktigt bra och är allmänt kul att bränna runt med. Detta gäller Blast 115 (som jag har) och 100 (som jag kört flera gånger). Tycker det är en riktigt bra bräda med brett register.

  • tbsurf

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 18:39

    Länge sen man va här. Kul att sidan finns kvar 🙂

    Förmodar att det är 4,2 våg ts menar? Då är jag helt säker på att severne fox 95 kommer gå bäst.
    Är det någon annan rigg, typ ett litet vmax hellcat ncx oxygen mm, så går alla små slalombrädor och freeracebrädor helt fantastiskt..

  • mahi

    Medlem
    13 februari, 2020 vid 10:07

    Var tveksam till Blast först men pastor Selington predikade hårt…

    Tror att många missuppfattar fördelarna och syftet med Blast.

    Jag kör mestadels slalomprylar och seglar som jag tror de flesta gör, ligger och “freerajdar” fram och tillbaka. Tuggar höjd att faller av för en och annan slör. Mestadels blir det nog halvvind.
    Jag upplevde att slalomprylarna blev allt bredare och jobbigare att köra när det blåste mer. Saknade alternativ för de stökigare dagarna. Här anser jag att Blasten har sin plats och fyller ett syfte. Att Fanatic valde att byta fenbox på Blast från Power till Tuttle till 2018 säger en del om den tänkta målgruppen.
    Ganska smal outline i relation till volymen (jmf med slalombrädor) och en mix mellan en slalom och vågbräda som jag förstår det avseende bottenkurvan. Kör Blast 115 från 6,5 till 7,8 racesegel och tycker att det är grymt när det blir lite stökigare. Vid plattvatten kör jag hellre slalombräda.

  • hakan_gustafsson

    Medlem
    13 februari, 2020 vid 20:46

    Tack, precis vad jag är ute efter. Blast 100 beställd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blast vs Jag vs Futura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.