Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bli surfinstruktör?

  • Bli surfinstruktör?

    Publicerad av rasmus_w på 23 november, 2006 vid 16:19

    Nån har som har jobbat som surfinstruktör på nåt trevligare surfresmål? Jag har rätt länge gott och drömt om att göra det, men vet inte hur jag skulle åstadkomma det konkret. Har för den delen funderat en hel del på att instruera här i Stockholm, men det kräver med stor sannolikhet att jag drar igång rubb och stubb själv och även om jag har rätt mycket “kött på benen” vad gäller hur en sån verksamhet kunde se ut och hur man får uppmärksamhet så har jag en tendens att ha för mycket tumme i röva för att det nån gång ska bli nåt av.

    Har kollat en del på olika anläggningar som rekryterar instruktörer och de vill ju gärna att man ska vara “vattensportinstruktör”, dvs kunna instruera kite, vindsurf, jolle och hel köret och jag har i princip bara vindsurfat och seglat kölbåt. Sen vill de att man ska vara RYA-certificerad och det verkar som det kostar en hel del och oftast så måste man först punga ut med en resa till kursorten. När det kommer till kritan gissar jag att man dessutom blir hotellets allt-i-allo och gör det mesta från att lära ut surfing till att stå i baren och hämta turister vid flygplatsen.

    Å när man går utan jobb känns det inte enkelt att hosta upp pengar till ett RYA-cert, jag har ju fan inte råd att skaffa en fena till vågisen…

    rasmus_w svarade 17 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:24

    Tillägg: Jag anmälde mig just till en kurs som spinninginstruktör så jag kan i alla fall varva surfinstruerandet med att låta folk trampa motionscykel.

  • donpedro

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:12

    Till att börja med är det väl bra att man e rätt vass på att segla, sen ska absolut kunna prata tyska om du vill till nått exåtiskt land. Om du sedan har dessa kreterier så ere helt klart en bra idé att ta ett RYA certifikat. Men om du har tur kan det gå ändå, men då kanske du får börja på en mindre attraktiv plats mer som riggare och fram och bort plockare av grejjer, för att sedan kunna visa vad du går för. Ett hett tipps är att maila alla dom som har surfskolor utomlans ex club mistral, club vass mfl skriv gärna på tyska och berätta att du kan tyska, engelska, spanska och svenska och är väldigt duktig på att surfa och att instruera. Då ska du nog kunna få jobb. Du måste nog skicka din ansökan omgående eftersom dom ofta söker instruktörer årsvis.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:22

    Då lär det ju vara knivigt, tyskan är inte min starka sida även om jag brukar förstå, svara på tyska funkar däremot inget vidare. Däremot pratar jag tillräckligt bra franska för att inte behöva säga “pardon my french”.

    Sen undrar jag om alla ställen verkligen har råd att ha “fram-och bortplockare”.

  • donpedro

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:23

    Just det om du vill vara instruktör i stockholm finns möjlighet att söka det här http://www.vindsurfingskolan.se/ dom leter ibland efter instruktörer.

  • donpedro

    Medlem
    24 november, 2006 vid 07:40

    Ja det är väl mer eller mindre fram och bort plockare skulle jag tro, dom som jobbar på dom där ställena i början och inte kunnat visa vad dom går för än. Jag tror att dom har råd med det eftersom lönen e en fralla om dan. Så en sak ska du veta, du kommer inte bli rik på att jobba som vindsurfing instruktör. Det kommer nog gå cirka jämt med hyra, mat och lite kalas och så om du har tur. Sen ska du veta att de flesta ställen har 7 dagars arbetsvecka! Visserligen kanske du börjar vid 10 och slutar vid 15 men ändå.

  • niccoschiller11

    Medlem
    24 november, 2006 vid 08:57

    Om du är seriös så börja läsa lite tyska och spanska, för engelska kan du väl i alla fall!? Dessutom kan det vara bra att kunna alla termer på te x kite och windsurfingprylarna på resp språk….Börja läsa tyska kitetidningar vet ja!

    För Kite är det ju främst IOK-cert som krävs! Det kan du ta rel billigt genom att åka till Boracay i Filippinerna. Då kan du förena nytta med nöje!Superbilligt att bo och leva där!!!!! Riktigt bra kiting! Kolla med kiteinstruktören Mars som bor på Blue Mango Inn.
    Hälsa från svenska Nicco:tongue:

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2006 vid 01:28

    I princip så skulle jag tro att jag står ut med låg lön och mycket jobb om det bara är ett ställe där det blåser tillräckligt för att även jag ska kunna ha kul under ev. lediga stunder. Trots allt är mitt intryck att instruktörerna får segla en del själva, om inte annat för att eleverna görna vill se vad hen går för.

    Och kite som sagt, har jag aldrig ens hållit i… Jag tror jag går bet på att vara multi-vattensportinstruktör som vissa ställen verkar söka. Även om jag är hyfsad vindsurfare så är jag inte ens nybörjare på de flesta andra sporterna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bli surfinstruktör?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.