Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blidö – var seglar man?

  • Blidö – var seglar man?

    Publicerad av farbror_j på 5 maj, 2012 vid 05:50

    Familjen kommer att vara på läger på Blidö i sommar. Som Nykvarnsbo (inland) är det rena rama Maui! Kan någon tänka sig att dela med sig om var på Blidö det går bra att rigga och kliva i?

    farbror_j svarade 11 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • bjornen

    Medlem
    5 maj, 2012 vid 06:15

    Bromskärs brygga fungerar kanon på rak nord. Borde vara bra på syd också men det har jag inte testat. Vet inte om du vill ha vågor men vinden är bra på dessa riktningar.

  • farbror_j

    Medlem
    5 maj, 2012 vid 07:05
    Bjornen;687679 wrote:
    Bromskärs brygga fungerar kanon på rak nord. Borde vara bra på syd också men det har jag inte testat. Vet inte om du vill ha vågor men vinden är bra på dessa riktningar.

    Tack för tipset. Nord är kanske inte så vanlig sommartid – Väst till Ost med fokus på SV torde vara dominant även på Blidö. Det ser ut som att Bromskär fungar bra på rak syd, men får problem på SV. Vid en överflygning med Google Earth ser det ut att vara väldigt mycket privat mark längs stränderna.

    Vågor/inte vågor; jag gillar att segla i bra vatten. Har varit helt inne på att segla fort tidigare. Har råkat på lite vågor vid några tillfällen och blir allt mer begistrad över den seglingen. Har ingen rigg som fungerar bra för segling med lite intensivare vind och vågor som är representativa i Sthlmsområdet. Har 6 kvadrat som minsta – vilket funkar ganska länge i vindregistret även om det blir lite överriggat i slutändan – men då går det åtminstone fort :-D. Antagligen finns det någon där ute som vill sälja en passande rigg, skicka ett privat meddelande. Det skall passa en Freeridebräda på 130 liter och en seglare som väger 95 kilo.

  • robin

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 07:11

    Har seglat mycket vid Svartnö som ligger strax före Furusund om man kommer med bil. Du behöver inte bekymra dig om att 6 kvadrat ska vara för stort. Det brukar bli någon dag under juli där 6 kvadrat eller mindre är bra. Däremot kommer du få segla flera dagar med större segel.

    Vad gäller privat mark så brukar det ofta finnas möjlighet att hitta någon allmän strand eller klippa som man kan hoppa i ifrån om man frågar de boende. Vet inte hur det är på Blidö men det är nog inga bekymmer så länge det inte är rena tomter hela vägen.

    Stick ut på stora fjärden norr om Blidö och Yxland om du vågar, det är riktigt härligt med så stora ytor som det är där.

  • robin

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 07:16

    Förresten, på västliga vindar kan det nog bli knepigt att hitta bra spots på Blidö eftersom Yxland ligger ivägen. Ta färjan över till Yxland och segla i Furusundsleden och håll utkik efter uddar och sund som vinden är starkare i. Finns ställen där det blir en tydlig tunneleffekt som ger mer vind än det är i övrigt. Akta dig för finlandsbåtar bara, men dem ser du i god tid och de kommer inte så ofta.

  • farbror_j

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 10:56
    Robin;687771 wrote:
    Förresten, på västliga vindar kan det nog bli knepigt att hitta bra spots på Blidö eftersom Yxland ligger ivägen. Ta färjan över till Yxland och segla i Furusundsleden och håll utkik efter uddar och sund som vinden är starkare i. Finns ställen där det blir en tydlig tunneleffekt som ger mer vind än det är i övrigt. Akta dig för finlandsbåtar bara, men dem ser du i god tid och de kommer inte så ofta.

    Detta med sund är intressant. Det kan öka vindhastigheten markant. Om det funkar som man önskar ökar vinden markant. Är man på läsidan har jag märkt att det gärna blir en god del turbulens.

    Stora båtar är läskiga 😛 . Vid en segling i Farstanäs dog vinden plötsligt då jag varit och vänt i farleden. Varit förresten, var var problemet. Det kom en stor lastbåt från Slite med betong. Uj uj uj vad liten man är då och vad lite man kan göra! Så farleder aktar jag mig numer för så gott jag kan…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 11:39

    Ingen uppfattning om Blidö men har varit sommartid i skärgården sedan 60-talet. Som en föregående talare sa så bör Du räkna med större riggar, betydligt över 6 kvm och till det gärna en bräda med bredd. Det är sjöbrisen som är den framträdande drivfaktorn för brädor under sommaren.

    Som ni redan varit inne på gäller det att hitta “blåshål” men det tål även att märka att frånlandsvind ibland kan vara bättre än pålandsvind, i alla fall på mindre fjärdar. Sök gärna ställen på fjärdarna där det är lite byigare. Man kan då få en och annan extra sekundmeter, som kan vara det som väger över från “plöjande” till planing.

    Man får inte vara rädd för transportsträckor med ryggsäck, nödlur, GPS, vatten och matsäck. Allt för att hitta bästa stället på fjärden!

    Att vindsurfa tvärs en farled avråder jag bestämt ifrån. Även om inte första båtdåren rammar brädan så kommer Du efter en stund att få lägga aldleles för mycket koncentration på att bevaka Din position i förhållande till motorbåtarnas. Många väjer väldigt sent och Du vet inte om föraren är lite packad, mycket packad, helt eller halvt saknar sjävett eller kanske t o m tycker det är angenämt att skrämma Dig !

    Har Du tillgång till båt – Ta gärna med Dig brädan och åk utomskärs en dag med fin sjöbris! Har Du tur får Du jämt och fint drag i riggen!

  • robin

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 18:58

    Jag menade inte att du ska segla mitt i leden. En bit söder om färjeläget är det bredare och inga problem att få plats.

  • boman

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 19:25

    äh men lägg av vad ska ni ut i sundet och göra med båt och ryggsäck och annat mojs?! Bromskär som mården tipsar om tar det mesta, Eknäs, svarlögafjärden/ Björkuddsbadet mfl. you name it,,, finns vatten över allt och är det prognos för vind så är det där det blåser.
    tro mig jag jobbar där året runt och det är ön med sol & vind.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 10:18

    Oj, vilken erfarenhet Boman. Man blir djupt imponerad! Å andra sidan kunde Du väl klivit på tråden direkt om Du nu vet allt detta och t o m jobbar på ön! Men, att dissa andra inlägg kanske är Din grej istället för att se att vindsurfing kan ha fler dimensioner än Din egen?

  • boman

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 15:41

    Åååh det var inte meningen att dissar eller göra något påhopp jag bara skrev i all hast.
    Kanske kan glädja med en bild från björkudden idag och

  • boman

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 15:44

    Farbror j du får gärna kontakta mig när du kommer till ön, eller när du ska ut och segla. vart exakt på Blidö ska ni bo?
    Mvh Boman

  • stoorfaen

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 16:18

    Ja, den där Boman och hans vassa armbågar får man passa sig för…alltid fräck i munnen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 18:06

    Fjärden på bilden ser ju ut att räcka rätt bra. Det kanske går att parkera ryggsäcken i lä bakom stenen i mitten och ha udden som checkpoint, bara sjöbrisen ligger på!

    Salve Protecor!

  • boman

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 20:41
    Herr Pelegrin;688002 wrote:
    Fjärden på bilden ser ju ut att räcka rätt bra. Det kanske går att parkera ryggsäcken i lä bakom stenen i mitten och ha udden som checkpoint, bara sjöbrisen ligger på!

    Salve Protecor!

    Japp och räcker inte sjöbrisen så slänger man ryggsäcken i båten åker över fjärden till svartlöga vidare till ängskär för att slutligen gå iland på fredlarna då är man i ytterskärgården…

    Finns en liten väderstation www. Blidö.nu står mitt på ön men den funkar..

    Cocos olja?!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 09:24

    Vad gäller cocosoljan så kan väl vi, Du och jag Boman, lägga till att Blidö och Muskö ligger en bit ut från kusten där det är vanligt med helt molnfria dagar, trots att stackmolnen hopar sig över land. I solgasset kommer cocosoljan in. Skulle stackmolnen ändå dra sig en bit ut är det som sagt båten som gäller; till Svartlöga respektive Stora Björn…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blidö – var seglar man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.