Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

  • adde

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 14:34

    Både ja och nej…

    5.8 från 2003/2004 har 420 i luff och skall riggas på 400 mast, 5.8 från 2004/2005 har 425 och skall riggas på 430!!!

    2004/2005
    color_boxer120.gif

    2003/2004
    boxer_2.gif

    På Naishs hemsida står det, vad jag vet, ingenstans att det skall vara 400 på 5.8:an. I tech-sheetsen har jag för mig att jag sett detta “feltryck”…

    /adde

  • dala

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 14:48

    Hej Rasmus

    Jag har nya 04 race segel och 04 vågsegel.

    Som en jämförelse till vad du upplever så seglar jag 10.0 med formulan samtidigt som jag kan köra 95 l vågis med 5.4. Kör jag 9.0 med formulan så är det läge för 4.5 på vågisen.

    Säger nog en del om vad som hänt med race seglen. Ett race segel från 93 och ett från 2004 är som ett ånglok mot X2000 i prestanda. Masterna gör ju också en hel del.

    Norths freeride/wave segel för 2005 är sydda för att bara riggas på två master för att hålla kostnad och mängd master du behöver ha med dig nere. För att klara detta måste du dock ha en special kol förlängare till de största storlekarna.

    // Dala //

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 22:49

    Dala:

    Hmm. Att prestanda är bättre på -04 än -93 vet jag, men det var mer vindregistret jag undrade över. Med min gamla 6,6:a planar jag ungefär när folk med freeridesegel får igång sina 5,5:or, men sen tål det grymt med vind. Vad jag undrade var om ett racesegel på 6,5 kvadrat från -04 skulle funka likadant, eller om det skulle plana/bli överriggat ännu tidigare eller senare.

    Att jämföra med ett formulasegel vet jag inte om det känns relevant, jag har också ett formulasegel på 9,7 och vet hur mycket vind seglet tar på djup slör eller på kryss.

    Semivaken:
    Att köra med en 400 cm RDM i 100% kol i stället för två 60-procentare ingick i planen för småseglen. Jag inbilliar mig att en skitbra mast är bättre än flera halvbra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blir en jävla massa master… Hur många har ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.