Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boards eller Windsurf?

  • Boards eller Windsurf?

    Publicerad av pelle_o på 3 januari, 2009 vid 13:07

    Vilken är bäst? Tester och resereportage är mest intressant.
    Har haft Windsurf i några år men har ingen erfarenhet av Boards.

    doc svarade 15 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:18

    Jag har faktiskt slutat prenumerera på Windsurf som jag gjort i många år. Främst för att dom inte svarat på mail eller fax och att dom haft fel på sina sidor i en evighet.

    För länge sen tyckte jag att Windsurf var klart bättre men inte nu längre. Men jag köper lösnummer när det är någon intressant test. Risken är
    såklart att jag missar annat. En papperstidn är överlägsen en datorskärm när det gäller tillgänglighet o kommer nog att vara det lång tid framåt MEN jag är imponerad av Boardseekermags tester!

    Tyska Surf har en lite annan tysk inställning i sina tester som kompletterar de engelska tidn bra.

    Aftonbladet eller Expressen?

    Tja, känns inte Boards lite fräschare…

    Jag pren alltså på Boards & Surf

  • rasmus_w

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:27

    Håller med där. Jag köper bägge tidningarna men det känns som att windsurf är inne i en svacka. Huvudskälet till att jag köper windurf är nog faktiskt att jag fortfarande gärna läser Peter Harts 678:onde artikel om hur man gippar eller hur man gör nån annan manöver jag redan kan göra… Rationell, jag? 🙂

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 14:46

    Ja Peter Hart! Är det inte fascinerande hur långt, detaljerat och svårt han kan beskriva manövrar och alltid är det något jag inte tänkt på eller reflekterat över och jag gillar det!

    Men å andra sidan har Boards Jem Hall, snacka om komprimerad text o många bilder.

  • stinger

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 15:36

    Jag kör också på lösnummer (oftast Boards), märker jag att jag missat något “viktigt” så finns det iaf på Boards hemsida möjlighet att köpa gamla nummer. Tidningen kostar ungefär 85-90:- på press-stop men beställer man från hemsidan kostar det bara 50-60:- inkl frakt. Ta priserna med en nypa salt, det var ett tag sen jag beställde så jag kan komma ihåg fel men det är hur som helst billigare att handla tidningen via nätet än på press-stop.

  • pgvirtual

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 16:21

    Boards har numera MYCKET bättre tester än Windsurf. Windsurfs tester tar numera inte ställning till brädornas egenskaper på något sätt, de vågar inte säga att A är bättre än B, för då kan B’s tillverkare bli purken.

    Boards tar ännu någon form av ställning, och presenterar jämförande analyser, även om de också på senare år blivit hårdare pressade av industrin.

    Men bortsett från de värdelösa testerna så har Windsurf roligare artiklar.

  • doc

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 19:05

    Jag prenumererar på Boards, men har stora tvivel avseende eventuell förnyelse. Testerna är väldigt mycket bättre än Windsurf (de senare är faktiskt bland det sämsta jag läst. Alla brädor var ju bäst på allt för alla seglare…), men Boards har en hel del artiklar om vad som hände på senaste ungdomsträffen i den lokala surfklubben på nån obskyr strand i England. Inte så aktuellt här i Sverige.
    Jag håller med PGVirtual – artiklarna i WS är avsevärt roligare när jag jämför rakt av, men just Peter Hart kan jag bara inte med.
    Jem Halls artikelserie om vågridning i Boards är grym!
    Det känns över huvud taget som att Boards är lite mer våg och WS lite mer freeride?
    Det blir kanske Boardseeker för hela slanten nästa år, o köpa lösnummer när det känns aktuellt. Med två -08 custombrädor ska det ju liksom inte handlas så mycket på ett tag så tester är inte så aktuella att läsa längre…

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 19:33

    @Doc 523760 wrote:

    Med två -08 custombrädor ska det ju liksom inte handlas så mycket på ett tag så tester är inte så aktuella att läsa längre…

    Men du ska väl läsa testerna för att förvissa dig om att dina 08-or är helt up to date! Eller att dom hänger med några år i allafall. Det är ju faktiskt så att vissa årsmodeller är bättre än andra o ibland går man för långt i shaper o hittar tillbaka efter något år. När en tillverkare ligger kvar med en helt oförändrad shape något/några år eller bara marginella förändringar känns seriöst o ger förtroende. Kan inte låta bli att referera till tyska klassiska bilmodeller jämfört med plåtompressade japanska el likn.

    För övrigt måste jag erkänna att Harts artiklar kräver koncentration för att komma igenom…

  • svenne

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 19:34

    Skippa de där blaskorna, de bara upprepar sig (och testerna är lika tråkiga nu som förut). Jag har lånat några franska Wind-blaskor, kan inte franska, men de ger mig betydligt mer än Boards och Windsurf tillsammans. Köp de istället eller lägg stålarna på http://www.nordicsurfersmag.se istället.

  • dala-lama

    Medlem
    3 januari, 2009 vid 20:08

    Sorry, men jag håller med Svenne!!!
    JC lyckas sälja samma artikel till varenda papperstidning som har nåt med windsurfing att göra.
    Visst Jem´s Wannabe a wave…..serie är bra men annars, så segt o tråkigt.
    Köp istället vilken surfblaska som helst, så mycket mera soul så mycket mer känsla.
    Och MYCKET bättre bilder
    Vill man nu nödvändigtvis ha tester i form av staplar o diagram så är det bara Boardseekersmag som har någon substans, är imponerad av den tid de lägger ner på testerna.
    Per

  • htn

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 14:38
    Svenne;523764 wrote:
    Skippa de där blaskorna, de bara upprepar sig (och testerna är lika tråkiga nu som förut). Jag har lånat några franska Wind-blaskor, kan inte franska, men de ger mig betydligt mer än Boards och Windsurf tillsammans. Köp de istället eller lägg stålarna på http://www.nordicsurfersmag.se istället.

    Franska Wind verkar intressant (http://www.windmag.com).
    Finns tidningen i ngn butik? Bara pren?
    Kan heller ingen franska så min fru får väl översätta…
    (Håller med om att både Boards och Windsurf blivit rätt trista. Same, same…
    Trots det fortsätter jag att köpa dom i brist på bra alternativ…)
    /Henrik T.

  • matsb

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 15:08
    Pelle_O;523707 wrote:
    Vilken är bäst? Tester och resereportage är mest intressant.
    Har haft Windsurf i några år men har ingen erfarenhet av Boards.

    Mors pelle

    Var är du på väg nu, pelle?
    En annan går i tankar på Marocko under 4 veckor i maj, nu när man har börjat kita också, så har man fått sig en riktig trevlig bekantskap med en internet tidning som nu hade ett reportage om just marocko – http://www.iksurfmag.com/issue_12_dec_jan_2008/issue_12.php

    Annars så tycker jag att Boardseermag travel sektion är grymt bra!
    Annars så är ju denna “Bok” ovärderlig om man ska ut och fara, du kan låna den om du ska ut och fara i europa…:wink:

    Kan bara instämma om http://www.nordicsurfersmag.se, ett otroligt inspirerande mag….:smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile:

    mats

  • pelle_o

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 15:39

    @MatsB 524018 wrote:

    Mors pelle

    Var är du på väg nu, pelle?
    En annan går i tankar på Marocko under 4 veckor i maj, nu när man har börjat kita också, så har man fått sig en riktig trevlig bekantskap med en internet tidning som nu hade ett reportage om just marocko – http://www.iksurfmag.com/issue_12_dec_jan_2008/issue_12.php

    Annars så tycker jag att Boardseermag travel sektion är grymt bra!
    Annars så är ju denna “Bok” ovärderlig om man ska ut och fara, du kan låna den om du ska ut och fara i europa…:wink:

    Kan bara instämma om http://www.nordicsurfersmag.se, ett otroligt inspirerande mag….:smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile:

    mats

    Tjena Mats.
    Jag är tyvärr inte på väg någonstans:(, verkar som det får bli nästa vinter.
    Bra om du åker i maj så man inte behöver vara rädd för linorna när brisen är som bäst;):):).
    Tackar för erbjudandet om boken, får se om det blir europa eller det blir längre söder ut igen. På vintern är nog inte europa ett alternativ.

  • jopi

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 16:16

    Jag har ett 15 tal Boards hemma Pelle som du kan låna hem och kika i om du vill.

  • doc

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 23:29

    @RRD 523763 wrote:

    Men du ska väl läsa testerna för att förvissa dig om att dina 08-or är helt up to date! Eller att dom hänger med några år i allafall. Det är ju faktiskt så att vissa årsmodeller är bättre än andra o ibland går man för långt i shaper o hittar tillbaka efter något år. När en tillverkare ligger kvar med en helt oförändrad shape något/några år eller bara marginella förändringar känns seriöst o ger förtroende. Kan inte låta bli att referera till tyska klassiska bilmodeller jämfört med plåtompressade japanska el likn.

    För övrigt måste jag erkänna att Harts artiklar kräver koncentration för att komma igenom…

    Nja, med andra barnet på kommande tror jag att brädinköpen nog får lugna sig ett tag oavsett om det kommit något hetare. Blir midre pengar och mindre TPV. Möjligen ska SUPen bytas mot en Sealion som går in i bilen, annars blir det nog bara lite uppgradering av segelgarderoben. Och varför ändra ett vinnande koncept? Jag trivs äntligen bra med mina brädor. (Den lilla kanske jag inte har provat tillräckligt för att uttala mig egentligen) Nu måste jag lära mig att segla de brädor jag har lite bättre. Och hinna med en framåt för fyrtio. Det brinner i knutarna!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boards eller Windsurf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.