Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomhöjd/ kontra mastfotstryck

  • Bomhöjd/ kontra mastfotstryck

    Publicerad av Knatte på 16 september, 2007 vid 07:46

    Tänkte att någon tänkare/praktiker i denna delen, skulle förklara på hur ni ser på sambandet bomhöjden ihop med mastfotstryck och sen eller tidigt planing:smile:

    Dvs hur påverkar bomhöjden mastfotstrycket?
    Dvs hur påverkas kontrollen av bomhöjden?
    Dvs hur påverkas planingsegenskaperna av bomhöjden ??

    Helt enkelt försöka förklara dessa parametrar på ett bra sätt. Det finns en diskussion om detta inbakad i en annan tråd på det öppna forumet.
    Jag själv börjar bli osäker på vissa saker och skulle gärna vilja få hjälp/klargörande, om hur ni uppfattar saker och ting om detta:wink:

    40knots svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rookie

    Medlem
    16 september, 2007 vid 09:12

    Jag tar mig an detta som tänkare så får någon praktiker ta vid senare.

    Ser två sätt bomhöjden påverkar:

    1. Hög bom gör att kraften från hängselen blir mer nedåtriktad. Detta ger i sin tur högre tryck ner på mastfoten och det lyft du behöver för att börja plana.

    2. Dragpunkten på seglet sitter en bit ovanför bom. Med låg bom kommer avståndet mellan dragpunkten och hängseletamparna (i höjdled) att vara stort. Det innebär att du måste balansera upp seglets kraft med att trycka med dina fötter i sidled mot lä. Då du står placerad bakom mastfoten kommer detta tryck att tvinga upp brädan mot vinden (lova upp).

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2007 vid 10:07

    Jag upplever själv att jag sänker brädans tail när bommen är väldigt hög. Den höga bommen får mig att stå mer upprätt och belasta hängselen mindre. Med lite lägre bom kan jag ha knäna böjda och då blir det genast mer tyngd i bommen.

  • carl-r

    Medlem
    16 september, 2007 vid 14:46

    Jag tror att det tillkommer 2 faktorer till. Dels midje kontra sittsele som nämndes i den förra tråden men också längd på hängseletamparna.

    Hög bom sittsele och långa tampar samt raka ben kan ge väldigt mycket mastfotstryck (fötterna trycker mest brädan från sidan) samtidigt som korta tampar hög bom och midjesele borde ge mindre mastfotstryck eller tänker jag fel?

  • 40knots

    Medlem
    16 september, 2007 vid 18:53

    Jag lider av ett typiskt speed syndrom: jag är dålig på att plana tidigt men jag har bra kontroll och går fort!

    I min mening betyder låg bom och långa trapetstampar (typisk SL trimm) att man mycket snabbt kommer in i tamparna och ut. Detta är viktigt då man skall accelerera efter jippar i SL. Är bommen låg är själva jippandet också enklare. För kontroll i jipparna och god acceleration tror jag på lägre bom och trapetstampar man kommer lätt in och ut ur, i princip bara genom att sträcka lite på benen och jucka med höften. Men när det är frågan om speed så betyder kontroll inte samma sak. I speed betyder kontroll kontroll av brädan och riggen i möjligast hård hastighet (speed) utan minsta tanke på jipp eller annan avanserad manöver. Här stöter vi på lite kontroversiellt resonemang eftersom man på speedbrädor måste haka i sig asap för att man sedan fort som fan skall komma in i fotstropparna dels för att få upp farten och dels för att överhuvudtaget hänga med i 30+. Det kontroversiella är ju att detta förespråkar lägre bom, något som Björn tycks föredra, medan de flesta riggar bomen högt i speed. Här kan man ju tillägga att speedseglare gärna seglar med totalt överriggade segel, någonting man undviker i SL.

    För att återgå till den ursprungliga frågan så är det ju så att om bomen sitter högt hänger vi mera på den (mera tryck på mastfoten) i gämförelse om vi lägger bomen lågt (mindre tryck på mastfoten). Faktum är ju att all vikt vi lägger på sittselen ingalunda hamnar på mastfoten. Det finns ju lyftkraft i seglet.

  • marden

    Medlem
    16 september, 2007 vid 19:10

    jag har trott att om bomen sitter i mitten så är det balanserat me lika mycket tryck ovan som under bomen
    sätter man då bomen högt så vill seglet rotera runt bomen så mastfoten åker bort/uppåt
    bomen lågt seglet roterar åt andra hållet mastfoten mot dig/neråt
    känns det inte så om man håller i riggen när man står på land utan att den sitter fast?
    men när jag läser detta kanske det har me hängselen att göra?

  • the_novice

    Medlem
    16 september, 2007 vid 21:35

    Det är svårt att säga ngt generellt här tycker jag då det beror på rätt många faktorer. Men Knatte, lite högre bom tror jag inte skulle skada dig i lätta vindar… 😉

    Mastfotstrycket beror rätt mycket på riggens läge och inte bara bommen relativt tryckpunkten i seglet. Om man höjer bommen väldigt mycket (pannhöjd) utan att ändra ngt annat (typ linornas längd och masfotsposition) så finns det risk för att man drar seglet åt lovart och då tappar man mastfots trycket. För låg bom kan göra att man inte får något mastfotstryck när man skall upp i planing, det gäller att få bort vikten från fötterna och trycka fram brädan. För hög bom kan här också göra att det är svårt att pumpa ordentligt, lagom är bäst helt enkelt…

  • Knatte

    Gäst
    17 september, 2007 vid 05:14

    Det är svårt att säga ngt generellt här tycker jag då det beror på rätt många faktorer. Men Knatte, lite högre bom tror jag inte skulle skada dig i lätta vindar…

    Ha 🙂 Jag har köpt variolinor på hängselelinorna, så numera har jag höjt bommen några snäpp :tongue:

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 07:04
    Knatte;415593 wrote:
    Ha 🙂 Jag har köpt variolinor på hängselelinorna, så numera har jag höjt bommen några snäpp :tongue:

    Pröva en sådan kombination att du har typ 24ns trapetstampar och bommen så högt (medium borde räcka) att det blir svårt för dig att komma in och ut ur tamparna.

    Det är rätt vanligt att när man surfar i hård vind med mycket chop så börjar det så småningom att kännas tungt och jäkligt. Sedan märker man att just det, bommen har halkat ner. Man stoppar och lägger sig ner i vattnet och höjer bommen. Den känslan som då kommer över en just då när man vattenstartar och krokar in sig och planar iväg berättar för dig hur du vill ha det. 30 sekunder senare har du redan vant dig.

    Seglet drar inte framåt. Vi styr brädan framåt. Seglet drar mot lovarts och ju högre upp i masten vi befinner oss så drar det mera och mera åt lovarts. Det är likt en korkskruv och seglet twistar just på grund av detta. När vi är overpowered tex så är det ju rätt vanligt att riggen kastar sig åt lovarts tvärs ner i vattnet. Ju lägre vi lägger bomen desto starkare blir detta korkskruvs fenomen och desto svårare blir det att hålla i riggen. Lägger vi bommen högre minskar detta fenomen men är kursen på banan mycket öppen så blir det lätt så att man måste överskota och man tappar fart. Då ligger det nära till hands att man byter till större segel men det skulle ibland räcka med att man lade bommen ner lite grann.

  • Knatte

    Gäst
    17 september, 2007 vid 07:52

    Jag tror Novicen påpekar att jag har min bom ganska långt ner i mitt ursprungsläge:laugh: (Han har sett mig surfa och han brukar påpeka min låga bom med jämna mellanrum:wink: )

    Så nu har jag höjt bommen till ett mer normalt (och inte högt läge)
    Jag håller med dig Tom att inte ha bommen för högt, då jag känner att man tappar kontrollen lättare i överriggade förhållanden om bommen sitter för högt.
    Nackdelen är ju senare planing..

  • 40knots

    Medlem
    17 september, 2007 vid 09:51

    Jag tycker att tidig och sen planing har att göra med hur snabbt man kommer i sina trapetstampar. Det är ju så man lättar på fottrycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomhöjd/ kontra mastfotstryck

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.