Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar.

  • petter

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 17:25

    Det blåste hela dagen men till och med DN hade prickat in att det skulle vrida till NV under eftermiddagen…

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:42

    Jo, och det hade jag koll på, fast om jag tittar på kartan så ser jag inga anledningar till att NV inte borde funka. Det gör det alltså inte? Det ser ju ut som allt utom nord och nordost borde ge väldigt fria vindar.

  • andreas-t

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 18:44

    Nu kanske prognos och verklighet stämmer lite bättre långt ut i skärgården som t.ex. Torö, men i innerskärgården blåser det nästan alltid som bäst vid 15-tiden nästan oavsett vad prognoserna säger, för att sedan dö framåt kl. 17. Kolla vindstatistiken på http://www.slb.nu. Välj meteorologi och timdatabas.

    Sedan, om man surfar i Sthlm får man kanske anpassa sina förväntningar lite till verkligheten. Det är ju samma med skidåkning i Sthlm. Säger prognosen att det ska snöa och du drar till Flottsbro med dina Völkl Gotama i hopp om att få några puderåk, så är det upplagt för en besvikelse. Vill man åka i Sthlm kanske man ska ha ett par Fischer RC4 WC SL som förstahandsval. Har man inte den läggingen så kanske det är bättre att skippa Stockholm och lägga pengarna på resor till ställen där det är bra.

    Jag drömmer också om att surfa med små segel och brädor, men har sällan tid att åka på längre utflykter än till Värtan eller Trälhavet. Förrförra söndagen då många stod på stranden och tittade på de få som hade 3.5 kvm ute på Torö körde jag 4.7 på Värtan. Det var första gången på flera år jag fick använda det seglet, och det var skitkul, på ren svenska. 90% av mina surftillfällen räcker dock vinden bara till formula, men jag får massor med planingstid och inte så mycket frustration.

    Bilden här nedan är från Edsviken den 19/10. Det hade blåst bra hela dagen, men när jag väl hann komma ut, vid 16-tiden, dog vinden medan jag började lasta av. Riggade då formula och fick trots allt en timme med mestadels planing.

  • schnitzler

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 19:03
    Andreas T;509913 wrote:
    Bilden här nedan är från Edsviken. Det hade blåst bra hela dagen, men när jag väl hann komma ut, vid 16-tiden, dog vinden medan jag började lasta av. Riggade då formula och fick trots allt en timme med mestadels planing.

    var det inte extremt byigt, med tanke på vindriktningen? jag kör i edsviken ibland, men egentligen bara på nv. var gick du i?

  • bosso

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 19:52

    Jaha, här behövs tydligen en vindsurfing för dummies guide.

    1. kolla väderprognoser.
    Populära vädertjänster är
    * smhi, http://www.smhi.se/batvadret
    * foreca, batvadret.foreca.se
    * dmi, ocean.dmi.dk
    Håll speciellt utkik efter Vindstyrkor på 10m/s eller mer.
    Det betyder nämligen att det förmodligen går att vindsurfa.

    2. Kontrollera vindriktningen.
    Vindriktningen avgör hör och häpna vilket ställe som man kan segla på.
    Man vill helst att det inte skall blåsa från land. detta kallas frånlandsvind. Vinden kommer då från land. Detta gör att det blåser väldigt lite inne vid stranden då land med dess träd etc utgör lä.
    Man vill helst att vinden skall komma från en riktning där det är öppet vatten.
    Kom ihåg att Norr är uppåt på de flesta kartor man tittar på.

    3. Välj ut ett ställe som fungerar på den aktuella vindriktningen.
    Är man osäker kan man ta hjälp av tex http://spotguide.kicks-ass.net/
    eller fråga nån som har erfarenhet av några olika ställen.

    4. (Heter du Rasmus så kan du hoppa direkt till punkt 5)
    Ta reda på när solen går upp och ner. Man vill ha visst dagsljus när man seglar. ( tex via http://www.dinstartsida.se/solen.asp )
    Kontrollera att prognosen du kollade in matchar när det är ljust och att du räknar med att det tar tid att rigga och komma i våtdräkten. En tumregel är att vara på plats minst 1.5 timma innan solen går ner för att få en timmas segling. Riggar du långsammare än en halvtimma så bör du vara på plats ännu tidigare.

    5. Försök att pricka in att vara på ditt ställe den tid då det blåser bäst enligt prognosen.

    6. När du kommer fram:
    Om det finns andra seglare på plats. Fråga vilka segelstorlek de använt, och vad de tycke om det. Välj sedan ett segel som du tror passar dig och rigga. Rigga snabbt och stick ut och segla. En normal riggning tar kanske ca 15 minuter. Om du riggar på 1.5 timmar eller mer så är det läge att öva hemma på gräsmattan tills du kommer ner i tider under halvtimman iallafall innan du ens funderar på att försöka igen.

    7. Stick ut och segla.

    Ibland klickar dock även detta skottsäkra system.
    Prognoser är prognoser. Man kan välja fel segel etc.
    Men med ca 75% säkerhet bör man få segla.

    Har jag glömt nåt? Kan vi få till en än mer heltäckande checklista för att hjälpa till här?

  • fastforward

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 19:55

    5.7 som störst i Stockholm känns som önsketänkande tycker jag…

  • marden

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:18

    @Rasmus_W 509865 wrote:

    Nä jag kom dit ungefär 16.30. På prognoserna såg det ju ut som det skulle blåsa hela dagen.

    så här i efterhand va det kanske inte så bra tänkt att komma dit 16,30 om det nu skulle blåsa en hel söndag.
    är du snabb kommer du ut på vattnet 17,00 precis då det börjar mörkna o är svart efter en halvtimme
    så det hadde väl varit en bomkörning i vilket fall som helst?

  • andreas-t

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:53

    @schnitzler 509927 wrote:

    var det inte extremt byigt, med tanke på vindriktningen? jag kör i edsviken ibland, men egentligen bara på nv. var gick du i?

    Jo, Edsviken är ett nödställe, men jag har upptäckt att det relativt sett blåser jämnare och framförallt mycket mer runt Falkberget och att det vid V-NV funkar förvånansvärt bra köra från Bergendals brygga. Där finns fina gräsytor att rigga på och en liten grusstrand. Parkerar i kröken på Borgvägen och bär prylarna c:a 50 m till stranden.

    Mitt på dagen den söndagen passerade jag med bil för att reka. Då gässade det bra, t.o.m. skumränder vid Falkberget, men längre ned längs Edsviken vid Sätraäng strax därefer var det helt kasst, extrembyigt och mycket svagare vind.

  • bosso

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 21:06

    @Mården 509984 wrote:

    så här i efterhand va det kanske inte så bra tänkt att komma dit 16,30 om det nu skulle blåsa en hel söndag.
    är du snabb kommer du ut på vattnet 17,00 precis då det börjar mörkna o är svart efter en halvtimme
    så det hadde väl varit en bomkörning i vilket fall som helst?

    Vi kanske måste komplettera punkt 4:

    4. Ta reda på när solen går upp och ner. Man vill ha visst dagsljus när man seglar. ( tex via http://www.dinstartsida.se/solen.asp )
    Kontrollera att prognosen du kollade in matchar när det är ljust och att du räknar med att det tar tid att rigga och komma i våtdräkten. En tumregel är att vara på plats minst 1.5 timma innan solen går ner för att få en timmas segling. Riggar du långsammare än en halvtimma så bör du vara på plats ännu tidigare.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 22:05

    @fastforward 509970 wrote:

    5.7 som störst i Stockholm känns som önsketänkande tycker jag…

    Absolut. Därför har jag 9.7 som störst. Fast jag släpar inte alltid med mig det, och aldrig till Torö.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 22:16

    @Mården 509984 wrote:

    så här i efterhand va det kanske inte så bra tänkt att komma dit 16,30 om det nu skulle blåsa en hel söndag.
    är du snabb kommer du ut på vattnet 17,00 precis då det börjar mörkna o är svart efter en halvtimme
    så det hadde väl varit en bomkörning i vilket fall som helst?

    Nåja, man kan segla i månsken. En månljus novemberkväll för ett par-tre år sen seglade jag 5.7 med bra tryck i käringviken i över en timme efter att solen gått ner.

    Känner man vattnet väl och vet att det inte finns några grynnor så kan man även segla utan månsken. Det viktiga är att det finns ett antal ljuskällor i land så man kan uppskatta sin position. Jag minns bland annat en sommarkväll på Öland för länge sen med 5.3 och vågbräda, och en decemberkväll på Görväln med lätt överriggad 7.8 och slalombräda. Att segla över chop man inte ser är ett utmärkt sätt att få veta hur lättkontrollerad en bräda är.

    Sen är det säkert inte nån bra idé att korsa östersjön mitt i natten men det är en annan sak.

  • andreas-t

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 06:52

    @Rasmus_W 510022 wrote:

    Känner man vattnet väl och vet att det inte finns några grynnor så kan man även segla utan månsken. Det viktiga är att det finns ett antal ljuskällor i land så man kan uppskatta sin position. Jag minns bland annat en sommarkväll på Öland för länge sen med 5.3 och vågbräda, och en decemberkväll på Görväln med lätt överriggad 7.8 och slalombräda. Att segla över chop man inte ser är ett utmärkt sätt att få veta hur lättkontrollerad en bräda är.

    Det låter iofs trevligt att vara ute i månsken, men har du någon slags lanterna när du är ute i mörkret? Några kompisar brukar vara ute och paddla kvällstid (med liten lampa) och får ibland nära-döden-upplevelser när mörka vattenskotrar utan koll susar förbi i 40 knop några meter framför nosen… Närkontakt med en vindsurfare i 25 knop lär kännas det med, för alla inblandade.

  • fastforward

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:22

    @Rasmus_W 510020 wrote:

    Absolut. Därför har jag 9.7 som störst. Fast jag släpar inte alltid med mig det, och aldrig till Torö.

    Fast en ensam 9.7 på topp känns också lite tveksamt – hur ofta är det man åker på en prognos som visade sig vara exakt vad man trodde? Jag tar iaf alltid med mig 1-2 segel större och mindre än vad jag tror att jag kommer att behöva. Nu kanske din 9.7:a klarar av ett riktigt stort vindspann men en fin övergång till 5.7 lär det garanterat inte vara.

    Som med alla vindsurfingproblem kan också ditt lösas med att köpa fler prylar. Min 6.6:a och min 8.3:a är de segel jag använder 95% av gångerna i sthlm.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:55

    @fastforward 510075 wrote:

    Fast en ensam 9.7 på topp känns också lite tveksamt – hur ofta är det man åker på en prognos som visade sig vara exakt vad man trodde? Jag tar iaf alltid med mig 1-2 segel större och mindre än vad jag tror att jag kommer att behöva. Nu kanske din 9.7:a klarar av ett riktigt stort vindspann men en fin övergång till 5.7 lär det garanterat inte vara.

    Som med alla vindsurfingproblem kan också ditt lösas med att köpa fler prylar. Min 6.6:a och min 8.3:a är de segel jag använder 95% av gångerna i sthlm.

    Visst. I början av året var alla mina hårdvindsprylar mer eller mindre antika (tre halvmoderna segel från 03/04, brädor m.m. från tidigt 90-tal eller 80-tal) och började gå sönder så jag köpte nytt. Nu är det de stora prylarna som börjar kännas gamla och slitna.

    Med 9.7:an planar jag nån sekundmeter senare än formulafolket och den går som bäst i 8-9 m/s, som det brukar vara med racesegel är de som roligast precis innan man tappar kontrollen helt, så övergången handlar mer om ett väldigt stort hopp i känsla än i vindregister. Monofilmen på den ser väldigt risig ut så det känns som den snart har gjort sitt.

    Däremot känns det som att jag inte vill ha större än 5.7 på 86:an så ska jag ha några segel däremellan så behöver jag en fjärde bräda och jag har inte bestämt mig för om jag vill ha tre eller fyra brädor.

  • bosso

    Medlem
    22 oktober, 2008 vid 11:48

    Alla borde köra på natten istället. Då jobbar man ju inte, och behöver inte passa barn etc.

    Vilket är roligast? Att köra på dagen och se vad man gör, eller att köra i mörkret då man ser dåligt?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.