Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomrekomendation

  • Bomrekomendation

    Publicerad av glader på 13 april, 2014 vid 20:13

    Behöver en eller två bommar för spannet 160-220. Har kört sönder så himla mycket bommar på sistone, såväl alu som kol.

    Vilken är den bästa bommen, speciellt ur hållbarhetssynpunkt?

    swe-496 svarade 9 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • surfan

    Medlem
    13 april, 2014 vid 20:44

    ALU 360 eller NP X9

  • bicless

    Medlem
    13 april, 2014 vid 20:48

    Jag äter upp min neoprenbeanie om du lyckas köra sönder en mauisails carbon. Nja, kanske inte förresten men jag tror den är snudd på omöjlig segla sönder. Mina är felfria efter diverse släpande, tappande, krashande och allmän misshandel jag utsatt dem för. Det är väl bara bomgreppet man kör slut på till slut men de säljer mauisails som reservdel men jag har inte behövt byta det heller.

  • marden

    Medlem
    13 april, 2014 vid 21:14

    håller inte alla kolfiber-kvalitetsbomar åt flugviktare som oss nu förtiden ?

    tycker annars mitt al360 mastfäste är lite “smäckigt” även om det är helt och bomen är gammal…
    mauisails mastfäste är o andra sidan grymt, men är inte deras större slalombommar djävligt tunga(ifs hållbara) ?…

    skulle nog försöka åka till en shop och klämma på lite olika.

  • lundvall

    Medlem
    13 april, 2014 vid 21:54

    Mina X9-håller fortfarande efter flera säsonger och då är jag endå inte första ägaren!

    Skickat från min SM-P600 via Tapatalk

  • davven

    Medlem
    14 april, 2014 vid 07:59

    En dum fråga, kör du med kroken högt eller låg?
    Min frekvens av kastfall blev radikalt mindre efter sänkt kroken så mycket det går
    i sittselen. Eller har jag blivit fegare med åren, vet inte vilket 😉

    @glader 722413 wrote:

    Behöver en eller två bommar för spannet 160-220. Har kört sönder så himla mycket bommar på sistone, såväl alu som kol.

    Vilken är den bästa bommen, speciellt ur hållbarhetssynpunkt?

  • glader

    Medlem
    14 april, 2014 vid 09:47

    Tack för alla rekommendationer. Lutar nog åt en MauiSails. Hade en sådan alu-bom som var prima sånär som på att den var skruvad i frontbeslaget och den gick förstås av just där. Fint frontbeslag annars och man behövde inte krama sönder masten för att det skulle sitta perfekt. Lånat X9, men inte tyckt att det frontbeslaget varit riktigt lika bra. Så om Bicless lämnar beanie-garanti så låter det nog bra.

    Davven: lustigt nog är det tvärtom för mig. Bytte till midjesele för några år sedan och har mycket färre kastfall efter det. Eller om jag blivit fegare, vet inte heller vilket 🙂
    Fallet igår kändes extremt pluttigt. Råkade göra en ofrivillig ikrokning i mitten av en gipp. La bara ner seglet i lä och fick ett som jag tyckte litet ryck. Såg att bommen nästan knäcktes och spjälkade den provisoriskt. När jag skulle flippa seglet och dra iväg small masten. Förmodligen fick masten också en knäck i fallet och gick helt av lite senare.

  • jester

    Medlem
    14 april, 2014 vid 10:52

    Jag kör med Local Spirit Pro Carbon och nån Vindsurfing.se bom. Bägge i monocoque-konstruktion. Dock måste man ju byta frontbeslagen, och där har jag valt Maui Sails som funkar riktigt bra. Men nya Streamlined är nog ännu bättre eftersom man numera kan justera den lite lättare än förut.

  • glader

    Medlem
    14 april, 2014 vid 10:58

    Är det stor skillnad på dem och MauiSails bom? Enklare att köpa en komplett bom tänker jag

  • jester

    Medlem
    14 april, 2014 vid 13:44

    Dom är mycket billigare… Har ju haft bommarna i ganska många år nu (Local Spirit Pro är från 2006). Kör iofs inte så mycket, men det krävs ju viss hållbarhet eftersom jag kör ganska stora prylar normalt.

  • seve1000

    Medlem
    14 april, 2014 vid 15:38

    AL360 tycker jag är den bästa jag kört, har kört sönder ett frontbeslag en gång men det var riktigt billigt att köpa som reserv.

  • glader

    Medlem
    14 april, 2014 vid 17:34

    Tack för svaren. Har span på en AL360. Det skall bara fixa sig med frakt. Annars blir det MauiSails

  • swe117

    Medlem
    14 april, 2014 vid 19:13

    @glader 722441 wrote:

    Tack för svaren. Har span på en AL360. Det skall bara fixa sig med frakt. Annars blir det MauiSails

    Har själv avverkat n del bommar av olika fabrikat och material, NP X9 är den som kommer närmast MS. MauiSails bommar är grymt styva och har mycket hög kvalitet, absolut mitt första val!

  • glader

    Medlem
    14 april, 2014 vid 19:15

    Tack Uffe! Det som håller för dig är väl bullet-proof!

  • plettil

    Medlem
    14 april, 2014 vid 20:28

    What about north sail? They are warrantied 3 years or so.
    I am not a PWA racer and I am light, seems good enough. What do you think?

    Mvh,
    Plettil

  • mackee

    Medlem
    16 april, 2014 vid 15:07

    Skrotade bommar på löpande band tills jag började med AL 360
    Grymma

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomrekomendation

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.