Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

This topic has 58 svar, 42 deltagare, and was last updated 11 years sedan by  dr Masse.

• Författare
     suecocabron 
    Medlem

Som uppföljning till omröstningen om ursäkter för att inte flytta närmare surfbart vatten.

Var hade ni dragit om ingen hindrat er?

Gardasjön?
    Nice, Toloun, Marseille?
    Bretagne?
    Irland?
    Varberg? =)

Realistiskt alltså, där man kan ha ett jobb som är tillräckligt bra så att man slipper leva på snabbmakaroner, och där man kommer in i landet också och inte har strul med tillstånd (typ EU)..

_Frippe_ 
    Deltagare

Bo i Cascais och jobba i Lissabon är nog inte så dumt. Då har man Guinchostranden på promenadavstånd i stort sett.

http://life-of-frippe.blogspot.se

wind-lover 
    Medlem

Vaaarberg !

Lars_K 
    Medlem

Jag funderade ett tag på Kapstaden, grym surf året runt. Men rätt mkt kriminalitet…

surfslusken 
    Medlem

Vaaarberg !

JAT 
    Deltagare

@suecocabron 434813 wrote:

Som uppföljning till omröstningen om ursäkter för att inte flytta närmare surfbart vatten.

Var hade ni dragit om ingen hindrat er?

Gardasjön?
    Nice, Toloun, Marseille?
    Bretagne?
    Irland?
    Varberg? =)

Realistiskt alltså, där man kan ha ett jobb som är tillräckligt bra så att man slipper leva på snabbmakaroner, och där man kommer in i landet också och inte har strul med tillstånd (typ EU)..

Götet!

Ola H. 
    Deltagare

Man kanske kunde jobba som shaper på Maui?

styret 
    Deltagare

nånstans i portugal lär väl vara bra. god levnadsstandard och kul surf.
    San Fransisco verkar ju fett enligt Arnout, men hur funkar det där med greencard egentligen? och måste man vara välutbildad för att få ett okej jobb där man kan försörja sej och ha någonstans att bo och hinna surfa? Synd bara att det är sopor som bestämmer över landet.

sen, hade jag fått chansen på ett jobb med en lön så att man har råd med lägenhet i dom lugnare områdena, käk och surfprylar i Kapstaden så hade jag inte tvekat att dra dit direkt.

arnout 
    Medlem

@styret 434831 wrote:

nånstans i portugal lär väl vara bra. god levnadsstandard och kul surf.
    San Fransisco verkar ju fett enligt Arnout, men hur funkar det där med greencard egentligen? och måste man vara välutbildad för att få ett okej jobb där man kan försörja sej och ha någonstans att bo och hinna surfa? Synd bara att det är sopor som bestämmer över landet.

sen, hade jag fått chansen på ett jobb med en lön så att man har råd med lägenhet i dom lugnare områdena, käk och surfprylar i Kapstaden så hade jag inte tvekat att dra dit direkt.

Yep SF är mycket bra, men inte himmlen direkt heller. Som sagt i tidigare trådet, allt har sina för och nakdelar. Sopor bestämmer tyvärr överallt, även i sverige. Mindre än 1 år till, sedan är vi av med apan i vitta huset; det är ju svårt att få en som är ännu dummara än W…

Ang. greencard är det tyvärr svårare än förrut, men kanske kan man börja med ett temporärt kort istället, som ge tid att hita passanda jobb. Sedan kan jobbet hjälpa med ett riktig heltids kort. Eller gift dig med en amerikan, eller bli illigal: vart 10e år bli alla legaliserat igen ändå förrat ekonomien inte kan vara utan och sparka ut alla är ju ingen lösning heller… Hör med ambasaden vad dina möjligheter är: försöker man inte, lär det alldrig bli av. Man måsta alltid investera (lite) tid o pengar för att komma någonstans, inget är gratis.

Innan det blev SF har jag alltid velat flyttat till maui, men glömm inte att det är en liten ö, 5 flygtimmar ifrån nånting. Shapa brädor restan av sitt liv, diska eller sopa är ju inte realististkt, särskild inte om man (ska) ha en familj att försörja. Man kan ju alltid jobba i tourist branchen, men har man inte rätt utbilding för det, lär det ju inte bli ett bra betalt jobb heller på ett tag… Och då kan man kanske lika gärna jobba för en hotel på kanarieörna: mycket närmare till sverige!

Kankse man borde oxå funderar på Portland, Oregon. Det är nära The Gorge, mycket liberalt och framåt, inte lika dyr som i SF trakten, lugnare tempo. Men vind säsången är mycket kortare typ 3-4 månader (juni-augusti) än i SF bukten (mars-oktober), är däremot mera intens (4.0 mot 5.0 i genomsnitt). På vintern är det kalt där, men då kan man åka skidor eller så.

Florida är mycket bra på vintern: mycket vind, fina vågor, lagom varm i luften och vattnet. På sommarn är det död, super varm o super fuktig.

Hatteras på USAs nord-östkusten verkar oxå vara ett bra ställe, återigen kallt på vintern…

Jag hade inget emot kapstaden heller. Jag har alltid tyckt at SF och kapstaden är sig likt, både i klimat och vindsurf förhålland (bara styr vs babord).

aloha
    arnie

andersbq 
    Deltagare

Wollongong

Svenne 
    Medlem

I Kalifornien finns allt jag behöver, det är ruggigt bra. Förutom att det försvinner vid nästa stora jordbävning, men den risken kan jag ta. 😉

Jag har en del vänner nere i Kapstaden, kompisens far har bott där sen -83 för vågornas skull och han har tröttnat nu. Alltför mycket krim och inbrott mest hela tiden. Och Zuma for President… …luktar inte bra lång väg och den svarta delen är nog blåsta på sin egen konfetti.
    Skynda er och åk dit innan det blir Mugabe 2.0 av det hela.

Arnout! Nästa år får du besök! 🙂

fastforward 
    Medlem

Var är det mest vindsäkert i Sverige – Götet eller Malmö?

manno 
    Medlem

Om du med surfbart vatten menar vindsurf så är inte kapstaden och guincho så bra, blåser ju bara på sommarn, sen rätt dött, gäler nog för alla ställen med medelhavsklimat, men inkluderas vågsurfing så är det ju året runt.
    Södra england, norra frankrike eller Irland skulle jag kunna tänka mig, inte så långt å meckigt. Bra vår/höst/vinter och sen är det lätt att ta sig till portugal/tarifa på sommarn!

dr Masse 
    Deltagare

Ja, det är nackdelen med Portugual (Guincho). Det kan blåsa på våren, men är osäkert. Maj-september är rimlig förväntan, med en peak i juni-juli-augusti. Framförallt juli-augusti, men då är vågorna ofta lite sämre.

Galicien i norra Spanien är ju ett jäkligt läckert område, annars. Bra kvalitet på vågorna där, minst sagt!

Vill man köra året runt i Europa och ha KVALITET på vågorna så röstar nog jag på Irland. Problemet där är att bra jobb = Dublin i rätt hög utsträckning. Frankrike är självskrivet.

En joker kan vara delar av Italien, faktiskt.

Kamaaina 
    Deltagare

Portland, San Fran, Santiago, Perth…..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account