Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

  • Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

    Publicerad av suecocabron på 20 december, 2007 vid 15:55

    Som uppföljning till omröstningen om ursäkter för att inte flytta närmare surfbart vatten.

    Var hade ni dragit om ingen hindrat er?

    Gardasjön?
    Nice, Toloun, Marseille?
    Bretagne?
    Irland?
    Varberg? =)

    Realistiskt alltså, där man kan ha ett jobb som är tillräckligt bra så att man slipper leva på snabbmakaroner, och där man kommer in i landet också och inte har strul med tillstånd (typ EU)..

    dr-masse svarade 15 år, 5 månader sedan 42 Medlemmar · 58 Svar
  • 58 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    20 december, 2007 vid 16:04

    Bo i Cascais och jobba i Lissabon är nog inte så dumt. Då har man Guinchostranden på promenadavstånd i stort sett.

  • wind-lover

    Medlem
    20 december, 2007 vid 16:05

    Vaaarberg !

  • lars_k

    Medlem
    20 december, 2007 vid 16:11

    Jag funderade ett tag på Kapstaden, grym surf året runt. Men rätt mkt kriminalitet…

  • surfslusken

    Medlem
    20 december, 2007 vid 16:50

    Vaaarberg !

  • jat

    Medlem
    20 december, 2007 vid 17:08

    @suecocabron 434813 wrote:

    Som uppföljning till omröstningen om ursäkter för att inte flytta närmare surfbart vatten.

    Var hade ni dragit om ingen hindrat er?

    Gardasjön?
    Nice, Toloun, Marseille?
    Bretagne?
    Irland?
    Varberg? =)

    Realistiskt alltså, där man kan ha ett jobb som är tillräckligt bra så att man slipper leva på snabbmakaroner, och där man kommer in i landet också och inte har strul med tillstånd (typ EU)..

    Götet!

  • ola-h

    Medlem
    20 december, 2007 vid 17:22

    Man kanske kunde jobba som shaper på Maui?

  • styret

    Medlem
    20 december, 2007 vid 17:22

    nånstans i portugal lär väl vara bra. god levnadsstandard och kul surf.
    San Fransisco verkar ju fett enligt Arnout, men hur funkar det där med greencard egentligen? och måste man vara välutbildad för att få ett okej jobb där man kan försörja sej och ha någonstans att bo och hinna surfa? Synd bara att det är sopor som bestämmer över landet.

    sen, hade jag fått chansen på ett jobb med en lön så att man har råd med lägenhet i dom lugnare områdena, käk och surfprylar i Kapstaden så hade jag inte tvekat att dra dit direkt.

  • arnout

    Medlem
    20 december, 2007 vid 17:50

    @styret 434831 wrote:

    nånstans i portugal lär väl vara bra. god levnadsstandard och kul surf.
    San Fransisco verkar ju fett enligt Arnout, men hur funkar det där med greencard egentligen? och måste man vara välutbildad för att få ett okej jobb där man kan försörja sej och ha någonstans att bo och hinna surfa? Synd bara att det är sopor som bestämmer över landet.

    sen, hade jag fått chansen på ett jobb med en lön så att man har råd med lägenhet i dom lugnare områdena, käk och surfprylar i Kapstaden så hade jag inte tvekat att dra dit direkt.

    Yep SF är mycket bra, men inte himmlen direkt heller. Som sagt i tidigare trådet, allt har sina för och nakdelar. Sopor bestämmer tyvärr överallt, även i sverige. Mindre än 1 år till, sedan är vi av med apan i vitta huset; det är ju svårt att få en som är ännu dummara än W…

    Ang. greencard är det tyvärr svårare än förrut, men kanske kan man börja med ett temporärt kort istället, som ge tid att hita passanda jobb. Sedan kan jobbet hjälpa med ett riktig heltids kort. Eller gift dig med en amerikan, eller bli illigal: vart 10e år bli alla legaliserat igen ändå förrat ekonomien inte kan vara utan och sparka ut alla är ju ingen lösning heller… Hör med ambasaden vad dina möjligheter är: försöker man inte, lär det alldrig bli av. Man måsta alltid investera (lite) tid o pengar för att komma någonstans, inget är gratis.

    Innan det blev SF har jag alltid velat flyttat till maui, men glömm inte att det är en liten ö, 5 flygtimmar ifrån nånting. Shapa brädor restan av sitt liv, diska eller sopa är ju inte realististkt, särskild inte om man (ska) ha en familj att försörja. Man kan ju alltid jobba i tourist branchen, men har man inte rätt utbilding för det, lär det ju inte bli ett bra betalt jobb heller på ett tag… Och då kan man kanske lika gärna jobba för en hotel på kanarieörna: mycket närmare till sverige!

    Kankse man borde oxå funderar på Portland, Oregon. Det är nära The Gorge, mycket liberalt och framåt, inte lika dyr som i SF trakten, lugnare tempo. Men vind säsången är mycket kortare typ 3-4 månader (juni-augusti) än i SF bukten (mars-oktober), är däremot mera intens (4.0 mot 5.0 i genomsnitt). På vintern är det kalt där, men då kan man åka skidor eller så.

    Florida är mycket bra på vintern: mycket vind, fina vågor, lagom varm i luften och vattnet. På sommarn är det död, super varm o super fuktig.

    Hatteras på USAs nord-östkusten verkar oxå vara ett bra ställe, återigen kallt på vintern…

    Jag hade inget emot kapstaden heller. Jag har alltid tyckt at SF och kapstaden är sig likt, både i klimat och vindsurf förhålland (bara styr vs babord).

    aloha
    arnie

  • andersbq

    Medlem
    20 december, 2007 vid 18:04

    Wollongong

  • svenne

    Medlem
    20 december, 2007 vid 21:37

    I Kalifornien finns allt jag behöver, det är ruggigt bra. Förutom att det försvinner vid nästa stora jordbävning, men den risken kan jag ta. 😉

    Jag har en del vänner nere i Kapstaden, kompisens far har bott där sen -83 för vågornas skull och han har tröttnat nu. Alltför mycket krim och inbrott mest hela tiden. Och Zuma for President… …luktar inte bra lång väg och den svarta delen är nog blåsta på sin egen konfetti.
    Skynda er och åk dit innan det blir Mugabe 2.0 av det hela.

    Arnout! Nästa år får du besök! 🙂

  • fastforward

    Medlem
    20 december, 2007 vid 22:03

    Var är det mest vindsäkert i Sverige – Götet eller Malmö?

  • manno

    Medlem
    20 december, 2007 vid 23:07

    Om du med surfbart vatten menar vindsurf så är inte kapstaden och guincho så bra, blåser ju bara på sommarn, sen rätt dött, gäler nog för alla ställen med medelhavsklimat, men inkluderas vågsurfing så är det ju året runt.
    Södra england, norra frankrike eller Irland skulle jag kunna tänka mig, inte så långt å meckigt. Bra vår/höst/vinter och sen är det lätt att ta sig till portugal/tarifa på sommarn!

  • dr-masse

    Medlem
    20 december, 2007 vid 23:16

    Ja, det är nackdelen med Portugual (Guincho). Det kan blåsa på våren, men är osäkert. Maj-september är rimlig förväntan, med en peak i juni-juli-augusti. Framförallt juli-augusti, men då är vågorna ofta lite sämre.

    Galicien i norra Spanien är ju ett jäkligt läckert område, annars. Bra kvalitet på vågorna där, minst sagt!

    Vill man köra året runt i Europa och ha KVALITET på vågorna så röstar nog jag på Irland. Problemet där är att bra jobb = Dublin i rätt hög utsträckning. Frankrike är självskrivet.

    En joker kan vara delar av Italien, faktiskt.

  • kamaaina

    Medlem
    20 december, 2007 vid 23:16

    Portland, San Fran, Santiago, Perth…..

  • surf_matz

    Medlem
    21 december, 2007 vid 02:34

    Tjena,
    Sjalv valde jag ju att flytta till Perth, och det var efter ganska mkt research. Fast det var med en hel del restriktioner (eftersom min tjej skulle hanga med, och hon var valdigt enveten, med all ratt -det ar ett stort beslut).

    Jag hade formodligen en valdigt lik lista som de flesta skulle ha har pa forumet… men flera av alternativen forsvann fran listan, eftersom sa manga faktorer maste stamma overans (jobb for bada, sprak, vindsurfing, kvalitee pa resterande fritid, levnadsstandarden, mm. mm)

    Hawaii (Maui/Oahu) fick jag styrka, tyvarr, eftersom jag inte riktigt kunde hitta ett bra labb (jag doktorer for narvarande i medicinskforskning, det ar bra att vara en labbnerd for jag kan i princip soka jobb vart som helst dar det finns ett Uni). Och min tjej var val inte alldeles for latt att overtyga haller om att flytta dit.

    SanFran, Ca. och Portland, Or. var jag ocksa valdigt, valdigt intresserad av, och de ställena kan definitivt erbjuda allt som en bra karriär maste ha for att lyckas (och vindsurfingen forstass!) MEN, min tjej ville absolut inte flytta till USA fastlandet.

    Sydafrika var oxa pa tal, men stroks fran listan eftersom det ar sa hog kriminalitet. Vi sa att vi kanske kunde forsoka aka dit for ett par manaders semester i stallet… Notera nu att alla dessa val ar endast baserade pa snack med polare/vindsurfing tidningar och Googlande pa natet… jag har ju tyvärr inte varit pa alla stallen sjalv (annu :)), sanningen kan ju vara annorlunda an den uppfattning jag har fatt.

    Ett annat valdigt, valdigt intressant alternativ var Spaniens nordkust, men min tjej kan inte Spanska (inte jag haller, men det ar inte viktigt for mig) och hon maste ju kunna fa jobb hon med… Darfor var det tvunget till att bli ett engelsktpratande land, och West-Oz blev det.

    Nu med facit i hand; vindsurfingsmassigt sa ar ju inte just Perth helt optimalt kanske. Man har ju grym vind hela tiden mellan (typ) Nov till slutet av Feb. men i Perth ar vagorna sma denna tiden av aret, och det blir mkt chopp-hopp sessions eller plattvattensegling i city-omradet. Ar man beredd att kora lite sa kan man ju fa helt otroligt bra forhallanden saklart 🙂 Det minsta man maste kora (norr eller syd) fran Perth ar ca 12 mil for att fa riktigt fin vagridning, for att ge er en uppfattning (for er som inte vart har). Och det ar inte sa tokigt langt, sa det funkar ju! (Lancelin, 12 mil norr, bjod pa ovanligt bra kvalitee-masthoga vagor och 4,7 for 2v sedan 😉 Reser man annu langre bort sa finns det ju annu battre vagridningsforhallanden, som ni vet. Men nar man flyttat till ett land sa kravs det oxa att man jobbar 🙁 och det ar inte alltid att jobbet tillater att man kan aka 50mil (en vag) hur som helst… Det ar inte riktigt som nar man ar pa semester…

    Resten av aret sa ar det inte sa himla blasigt i sodra WA. Och under varan vinter (er sommar) borjar jag ocksa fa abstinens. Ibland nar lagtryck kommer in kan man iofs fa riktigt shysta forhallanden eftersom swellet ar stort, men de ar valdigt ovanligt med vind, det blir mest vanligt surfing.

    Jag surfar ocksa som sagt, och dyker, sa jag ar valdigt upptagen under de vindlosa dagarna oxa, men om man bara kikar pa vindsurfingen sa kanske Perth inte ar optimalt om man slar ut det pa ett helt ar.

    Fast jag alskar det har stallet, och det gor min flickvan oxa, kvaliteen pa livsstilen och kvaliteen pa vattensporterna, och vadret, ar helt outstanding!!

    /Mats (oj det blev ett langt inlagg…)

    PS.
    Jag tror inte det ar sa manga som vet, men har man en uni-utbildning, och 2 ars arbetserfarenhet inom det man ar utbildad till, kan engelska (som alla i Sverige kan) sa kan man ansoka om ett ”skilled working visa -permanent residency”. Och man har en ganska god mojlighet att fa det godkant ocksa! Om ni ar intresserade kan man kika mer pa: http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/index.htm
    Det ar bara an javla massa pappersarbete, och lite pengar som behovs…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.