Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

  • danneman

    Medlem
    15 november, 2008 vid 11:37

    Kastar mig in i tråden.. men Stavanger.. i Norge kanske vore nått..

    http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1312201

  • saratoga

    Medlem
    15 november, 2008 vid 17:25

    Hade jag hittat något bra jobb hade jag absolut velat flytta till Gotland, iaf halvårsvis. Är nu där ganska ofta i alla fall men hinner sällan få till surf, antingen blåser det inte och när det blåser så har jag klantat till det och bokat upp mig på någonting, släpar dock alltid med grejerna när det inte är för kallt i vattnet. Grymt fin ö och med bara 30 minuter på flyget så är man på Bromma igen.

    För några år sedan lyckades jag med att veckopendla till jobbet på fastlandet en period, några dagar jobb och sen ner till ön för långhelg där jag hade bilen med surfgrejerna på parkeringen på flygplatsen.

    Klart man funderar på spännande ställen att jobba på och då är lämpliga vatten en klart viktig aspekt!

  • donpedro

    Medlem
    15 november, 2008 vid 17:49

    @saratoga 516089 wrote:

    Hade jag hittat något bra jobb hade jag absolut velat flytta till Gotland, iaf halvårsvis. Är nu där ganska ofta i alla fall men hinner sällan få till surf, antingen blåser det inte och när det blåser så har jag klantat till det och bokat upp mig på någonting, släpar dock alltid med grejerna när det inte är för kallt i vattnet. Grymt fin ö och med bara 30 minuter på flyget så är man på Bromma igen.

    För några år sedan lyckades jag med att veckopendla till jobbet på fastlandet en period, några dagar jobb och sen ner till ön för långhelg där jag hade bilen med surfgrejerna på parkeringen på flygplatsen.

    Klart man funderar på spännande ställen att jobba på och då är lämpliga vatten en klart viktig aspekt!

    Tror att du ska tänka till både en och två gånger innan man flyttar till Gotland just för surfet iallafall. Jag flyttade till gotland för surfet för 3 år sedan vilken besvikelse!!!! Visst det finns hyggliga förhållanden, men de e väldigt känsligt med vindriktningarna, blir ofta vindvrid och ganska dåligt. Har bara haft cirka 7 vågdagar iår på gotland (av massor med dagar på vattnet)!

    Sen får man räkna med att det är riktigt svårt att få sällskap på vattnet, visst är det ibland skönt att det inte är för mycket folk på vattnet men att segla ensam är inte riktigt någon höjdare kan man väl ändå säga. Överlag saknar Gotland ofta det som jag upplever som väldigt trevligt med vindsurfing på många andra ställen nämligen “Soul”. Men visst är Gotland en speciell plats som IBLAND kan leverera riktigt bra förhållanden men att flytta hit för vindsurfingen kanek inte är det bästa. Men smaken är definitivt precis som baken (delad) vissa kommer säkert att trivas skit bra, detta är bara mina åsikter som iallafall kan vara värda en tanke innan man bestämmer sig för att flytta hit!

  • saratoga

    Medlem
    15 november, 2008 vid 20:01

    @donpedro 516097 wrote:

    Tror att du ska tänka till både en och två gånger innan man flyttar till Gotland just för surfet iallafall. Jag flyttade till gotland för surfet för 3 år sedan vilken besvikelse!!!! Visst det finns hyggliga förhållanden, men de e väldigt känsligt med vindriktningarna, blir ofta vindvrid och ganska dåligt. Har bara haft cirka 7 vågdagar iår på gotland (av massor med dagar på vattnet)!

    Sen får man räkna med att det är riktigt svårt att få sällskap på vattnet, visst är det ibland skönt att det inte är för mycket folk på vattnet men att segla ensam är inte riktigt någon höjdare kan man väl ändå säga. Överlag saknar Gotland ofta det som jag upplever som väldigt trevligt med vindsurfing på många andra ställen nämligen “Soul”. Men visst är Gotland en speciell plats som IBLAND kan leverera riktigt bra förhållanden men att flytta hit för vindsurfingen kanek inte är det bästa. Men smaken är definitivt precis som baken (delad) vissa kommer säkert att trivas skit bra, detta är bara mina åsikter som iallafall kan vara värda en tanke innan man bestämmer sig för att flytta hit!

    Håller nog med dig om att man inte bara skulle flytta dit för surfet, men i mitt fall när jag hade dessa tankar var det även andra aspekter med i matchen, även kallat gotlandstös… Önskar jag kunde hinna surfa så mycket som du! Men för vindsurfing antar jag att det finns många ställen som är mycket bättre. Har ju också märkt att man är ganska själv ute på vattnet många gånger. Men ön tycker jag är fantastisk och det finns många ställen som jag upptäckt och besökt här och var som jag fortfarande vill testa att surfa ifrån! Vågsegling är ingenting jag har bra kläm på än utan det är oftast med hjärtat i halsgropen som jag gett mig ut i lite för mycket vågor i bl a Ireviken och Ekeviken.

    Men visst är smaken som baken. Jag är övertygad om att många inte skulle trivas på ön, mycket med tanke på jantelagen och mentaliteten som jag upplever som ganska extrem just på Gotland, både på gott och ont. Ingenting turister kanske märker. Men det beror ju lite på var man väljer att bo också. Men dyker drömjobbet upp där skulle jag lätt kunna tänka mig att hänga mer på Gotland, särskilt med tanke på vindsurfingen. Och det är nästan hemma för mig iaf, Stockholm är ju bara runt knuten…

  • martine

    Medlem
    16 november, 2008 vid 08:54

    WA eller NZ alla gånger. Låg kriminalitet, trevliga männskor, fantastisk natur, man kan språket, och surf med KVALITET!

  • k-man-2

    Medlem
    16 november, 2008 vid 11:27
    OzMan;446036 wrote:
    Ursäkta dröjsmålet…..

    Jag var uppvuxen i Canberra, som ligger inåtlandet en bit, vilket förklarar varför jag vindsurfar och inte vågsurfar! Där är det ganska medelmåttig insjösegling som gäller. Jag flyttade till Adelaide under studietiden, som varade i 8 år, ett antal av vilka jag vindsurfade. Som sagt, rätt bra surfförhållanden för att vara en storstad.

    Matt

    OzMan,

    vet du hur det är med vindsurfing är i melbourne?
    hur funkar det att kombinera jobb, boende och surf i en sån stad?

  • arnout

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:29

    Nu att USA håller på att förvandlas från Bush diktaturen till Obama land och huspriserna rasar, så kankse det blir mera intressant igen att flyta hit (temporärt). Vindsurfade i onsdags i +20grdr med side-side-off för 5.7a och 6ft break, och igår blev det surf i +25grdr och helt glassy 5ft A-frames… lekte sedan med barnen i havet en bra stund… San Fran är nog inte så dummt ni…

    ps: Hatteras ligger på västkusten, inte Nordost kusten som jag skrev tidigare.

  • rikardsegergren

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:39

    Las Palmas på Gran Canaria är ju i alla fall en stor stad, om det är det som gäller för att få “bra” jobb. Surfingen behöver väl inte omnämnas…

  • kalleotto

    Medlem
    18 november, 2008 vid 01:33

    Är utbytesstudent i valparaiso, chile, den här terminen. chile är grymt, man kan jobba här eller i Santiago så har man 2-4 timmar till grym surf, med få människot på vattnet. På svensk sommar är det bra skidåkning, vågsurrfingen är bra året om och vindsurfing är bra mellan sep-jan, skall tydligen även vara ok mar-april-maj.. svårt att plugga/jobba dock när man kan surfa!! För övrigt är victor fernandez och klas voget här just nu.

  • spinout

    Medlem
    18 november, 2008 vid 11:52

    Ett tips är att kolla in Amsterdam, Antwerpen och Bryssel, gott om jobb och bättre än man kan tro för surf. Inte så mycket surfkänsla där man bor kanske men med bil kommer man snabbt till långa sandstränder som ofta har hyfsat med vind och vågor.

    Har bott i Bryssel några år vilket var oväntat bra ur surfsynpunkt. Ca 10 mil motorväg till kusten vilket funkar för efterjobbetsurf om man kan komma loss tidigt. På helger kunde man lätt ta sig till hela Holländska, belgiska och norra franska atlantkusten, många bra spots! Dessutom har man hyfsat nära till ett stort antal stora och små flygplatser i Holland, Belgien, Frankrike och Tyskland. Brukade söka på sistaminutencharter på alla flygplatser inom 30 mil från bryssel och det fanns alltid riktigt billiga charterflygbiljetter till Canaries/Egypten/Sydafrika/Brasilien/Venezuela etc. Två timmar bil till någon tysk charterflygplats och sen direktflyg till Kapstaden för 4000 spänn. Inte fel.

    Antwerpen ligger klart närmare kusten och är en schysst stad på många sätt. Amsterdam är kanske ännu bättre och ännu närmare kusten.

    Portugal tycker jag också låter riktigt lockande.

  • hakuna

    Medlem
    18 november, 2008 vid 12:22

    Hur lång är sässongen i Belgien, ett par mån. längre än Sverige?

    Ingen som har varit i typ Biarritz och kan rapportera om det finns någon vindsurf där?

    Niclas

  • svenne

    Medlem
    18 november, 2008 vid 12:27
    hakuna;516692 wrote:
    Hur lång är sässongen i Belgien, ett par mån. längre än Sverige?

    Ingen som har varit i typ Biarritz och kan rapportera om det finns någon vindsurf där?

    Niclas

    Jag känner några belgare som vindsurfar och de surfar året runt. Dessutom ofta.

  • dr-masse

    Medlem
    18 november, 2008 vid 13:11

    @donpedro 516097 wrote:

    Tror att du ska tänka till både en och två gånger innan man flyttar till Gotland just för surfet iallafall. Jag flyttade till gotland för surfet för 3 år sedan vilken besvikelse!!!! Visst det finns hyggliga förhållanden, men de e väldigt känsligt med vindriktningarna, blir ofta vindvrid och ganska dåligt. Har bara haft cirka 7 vågdagar iår på gotland (av massor med dagar på vattnet)!

    Sen får man räkna med att det är riktigt svårt att få sällskap på vattnet, visst är det ibland skönt att det inte är för mycket folk på vattnet men att segla ensam är inte riktigt någon höjdare kan man väl ändå säga. Överlag saknar Gotland ofta det som jag upplever som väldigt trevligt med vindsurfing på många andra ställen nämligen “Soul”. Men visst är Gotland en speciell plats som IBLAND kan leverera riktigt bra förhållanden men att flytta hit för vindsurfingen kanek inte är det bästa. Men smaken är definitivt precis som baken (delad) vissa kommer säkert att trivas skit bra, detta är bara mina åsikter som iallafall kan vara värda en tanke innan man bestämmer sig för att flytta hit!

    Va fasen Petter, det är ju nästan en bedrift att få ihop så få vågdagar på ett år på Gotland?!? I och för sig är nog du klart kräsnare än mig, ah! 😀

    Men själv har jag i år minst 10 vågdagar på Gotland, varav 4-5 riktigt bra där 3 verkligen sticker ut.

    Natvik x 3, Sandviken x 3, Syd x 5 typ. Detta på två helgresor samt tre sommarveckor.

    Men som sagt, det är stoooooor skillnad att besöka ett ställe och bo på det. Hursom så tycker jag Gotland är grymt najs att besöka och många, många fina ställen att segla på. Något som är kul med Gotland är att det kan bjudas på skön vågsegling redan i 8-9 sekundmeter, vilket inte är så vanligt.

    Visst, det kan vara känsligt för vindvrid, men samtidigt funkar det och kan ge vågsegling med vinkel på alla vindriktningar. Hur många fler ställen i Sverige gör det?

    Själv har jag i år bara seglat i Sverige för första gången på flera år. Det jag saknat är några fler dagar i rad då man kan “gnugga” vissa delar liter mer och komma in i flytet. I gengäld har jag fått uppleva väldigt, väldigt rolig segling och betat av Torö, Salnö, 6-7 spots på Gotland, Lejjet och Apelviken på en och samma säsong. Grymt kul har det varit! De enda ställen som jag verkligen skulle velat köra i år men inte fick med är åsa och Gislöv.

    Så – man kanske skall bo där man trivs bäst, och sedan åka på surf efter prognons och budget?

    Men visst – kunde jag bo på valfri plats i Sverige så skulle Skåne bli valet. Bäst klimat, nära till kontinenten och surf, både lokalt och i DK.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surf & jobb, var hade ni flyttat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.