Bräda för foil

This topic has 5 svar, 3 deltagare, and was last updated 1 vecka sedan by Profilbild på Bicless Bicless.

• Författare
    Profilbild på glader glader 
    Deltagare

Väldigt sugen på att börja lättvindsfoila. Tänkte köpa mig en lättvindsslalom som jag kan köra med vanlig fena och även testa foil. Vill inte köpa en foil-specific bräda. Frågat Carbon Art och de bygger gärna en slalom med förstärkt fenbox.

Någon som testat foil? Något speciellt jag ska tänka på om jag beställer en Carbon Art (kanske längre mastskena, alternativa stropplaceringar etc.)? Vad tänker ni om segel? Om man som slalomgubbe är vad vid stora cambersegel, blir det då bäst att köra 8.5 race eller ska man ha något mer foil-special (antingen ett rent foil-segel eller ett lätt freestyle t.ex.) runt 5.5 – 6.0?

• Detta ämne redigerades 1 månad sedan av Profilbild på glader glader.
    Deltagare

(Klippte över texten till en tråd i allmänna forumet.)

Profilbild på vindsokaren vindsokaren 
    Deltagare

Jag tror att det blir bra med en vanlig lättvindsslalom.
    Alltså stroppar mm.
    Har precis köpt en -12 carbon art 78 som jag ska prova med foilen snart.
    Jag har dock inte den nya generationens foil så den gillar nog inte en bred bräda.
    Så den jag kör nu har jag satt stroppen i mitten bak den är 66 bred.Lite mer upprätt stance och går inte att kanta så mycket men funkar bra och kört 22knop hittills.
    Skulle gärna prova en nyare
    Säkert ännu stabilare och snabbare.

Profilbild på vindsokaren vindsokaren 
    Deltagare

Den lite bredare Carbon art brädan var klockren.
    En bräda en foil en fena ett segel.
    Ska testa Starboard GT under veckan som gått bra betyg.

Deltagare

Har du fått möjlighet att testa Styrbord GT med din CarbonArt?

Profilbild på Bicless Bicless 
    Deltagare

Starboard har foilbox på de flesta 2018 brädor. Dvs forförstärkta boxar. Det tror jag flera andra märken börjar med också. Så man behöver inte specialbeställa. Se kan man nog köra en gammal slalom eller formula med deeptuttle också. Det kommer hålla hyfsat och får man skador kan man ju laga med epoxy. Är det en äldre och billigare bräda kan det ju vara värt köra på. Starboard hade vanliga deep tuttle när de testade ut sina foil och flera har hållit ok.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2017 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Logga in med dina uppgifter

eller    

Forgot your details?

Create Account