Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädan i minusgrader?

  • Brädan i minusgrader?

    Publicerad av wind-lover på 21 januari, 2007 vid 09:41

    Jag har min bräda utomhus just nu i boardbag. Jag har haft den ute hela året för att det har blivit surf så ofta och inga uppehåll har behövts. Den står fortfarande ute fast under ett lite mer skyddat ställe, typ litet takräcke ovanför men inga väggar förutom husväggen på ena sidan.
    Nu ser det ut som om det ska komma lite minusgrader några dagar men sen försvinna och är det några problem om den står ute i det + seglet och allt. Allting ligger i förpackningarna. Men ändå?
    Tar sakerna någon skada av att stå ute i alla väder?

    wind-lover svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • Knatte

    Gäst
    21 januari, 2007 vid 10:15

    @wind-lover 361177 wrote:

    Jag har min bräda utomhus just nu i boardbag. Jag har haft den ute hela året för att det har blivit surf så ofta och inga uppehåll har behövts. Den står fortfarande ute fast under ett lite mer skyddat ställe, typ litet takräcke ovanför men inga väggar förutom husväggen på ena sidan.
    Nu ser det ut som om det ska komma lite minusgrader några dagar men sen försvinna och är det några problem om den står ute i det + seglet och allt. Allting ligger i förpackningarna. Men ändå?
    Tar sakerna någon skada av att stå ute i alla väder?

    Tror inte det är någon direkt fara. Men grejerna blir ju skörare ju kallare det blir, så har du möjlighet att ta in dessa, så skadar det ju inte alls.
    Jag skulle tippa att ett segel är skörare än en bräda. Men det viktigaste är väl att det inte är för mycket vatten i prylarna/board-, segelbagen då is kan ställa till otäcka saker osv.

  • kinetic

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 11:22

    Boardbagen i sig isolerar rätt OK, så så länge det inte är typ 5 minus “dygnet runt” så är det nog ingen fara på taket. Ett tips är ju att för säkerhetsskull plocka bort fenan OM det nu skulle vara vatten i fenboxen som ev fryser till is o “spräcker” box/bräda om man har extrem otur, det skall mycket till dock…

  • gson

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 12:05

    Visst isolerar boardbagen, men det spelar liksom ingen roll eftersom brädan inte alstrar nån värme!

    Ta in brädan är mitt tips, jag tror inte det är bra med varken extrem värme eller kyla eftersom båda orsakar rörelser och skiftningar i laminaten. Har du otur kan det kanske i längden leda till delamineringar?

    Och skulle det vara vatten i brädan har du verkligen skitit i det blå skåpet!

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 12:10

    Hej!

    LinSurf har förvarat klubbmedlemmarnas prylar i plåtcontainrar sedan 20 år. Hittills har jag inte hört om några skador. Självklart kan is spränga saker så det ska vara torrt.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:24

    Jag har haft nån slags problem som liknar det som båtägare kallar “plastpest”, lacken har blivit bubblig, och när man klämmer på en bubbla, spricker den och ut kommer en gulaktig vinägerdoftande vätska. Vad jag har hört så har bubblorna uppstått för att jag har förvarat en något dingad bräda i en fuktig boardbag i minusgrader.

    Om jag fattat saken rätt så handlar det om att fukten tränger in i lacken och bildar iskristaller där, eller nåt sånt.

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:26

    Tack för alla svaren.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det vore ju hemskt att missa en surfdag bara för att man har allt hemma…hehe!!:wink: …men värre är det ju om dom förstörs!
    Men jag åker nog och hämtar allt för säkerhets skull!
    (har ju inte precis något körkort konstigt nog! :smirk: ) så jag får anpassa mig till bussen och dom tycker inte om när jag drar med allt där för att åka ut!! :mad2: 😉
    men nu åker vi och hämtar det, så får vi köra dit det sen igen när det inte är minusgrader!!

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:28

    @Rasmus_W 361197 wrote:

    Jag har haft nån slags problem som liknar det som båtägare kallar “plastpest”, lacken har blivit bubblig, och när man klämmer på en bubbla, spricker den och ut kommer en gulaktig vinägerdoftande vätska. Vad jag har hört så har bubblorna uppstått för att jag har förvarat en något dingad bräda i en fuktig boardbag i minusgrader.

    Om jag fattat saken rätt så handlar det om att fukten tränger in i lacken och bildar iskristaller där, eller nåt sånt.

    Ojdå det låter inte bra! min boardbag är alltid fuktigt typ och nu är det minusgrader snart…
    jag hämtar allt nu, det är nog bäst!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:37

    @wind-lover 361199 wrote:

    Ojdå det låter inte bra! min boardbag är alltid fuktigt typ och nu är det minusgrader snart…
    jag hämtar allt nu, det är nog bäst!

    Ta ut den ur boardbagen, det funkar också. Om du surfar fast det är minusgrader så tror jag det är bättre att ha brädan ute, rejäla temperaturskiftningar sliter mer på brädan än långvarig nerkylning. Saker som värms upp ändrar storlek rätt rejält och olika material ändrar storlek olika mycket. Speciellt gäller det luften inuti brädan. Tar du en tio grader kall bräda och ställer den i en bastu utan att öppna luftskruven så kan du räkna med att den ser ut som en ballong några timmar senare. Att bara ställa den i rumstemperatur ställer inte till med nåt sånt, men det påfrestar ändå laminatet, så öppna luftskruven om du gör så.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:43

    Tillägg: Du har väl sett den här söta brädan? http://www.boardlady.com/heatdamage.htm Visserligen en bräda som blivit för varm och inte för kall, men glöm inte luftskruven när temperaturen ändrar sig rejält.

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:49

    @Rasmus_W 361203 wrote:

    Ta ut den ur boardbagen, det funkar också. Om du surfar fast det är minusgrader så tror jag det är bättre att ha brädan ute, rejäla temperaturskiftningar sliter mer på brädan än långvarig nerkylning. Saker som värms upp ändrar storlek rätt rejält och olika material ändrar storlek olika mycket. Speciellt gäller det luften inuti brädan. Tar du en tio grader kall bräda och ställer den i en bastu utan att öppna luftskruven så kan du räkna med att den ser ut som en ballong några timmar senare. Att bara ställa den i rumstemperatur ställer inte till med nåt sånt, men det påfrestar ändå laminatet, så öppna luftskruven om du gör så.

    hmm okej, jag tänkte sätta det i garaget isf där det är runt 10-15 grader och just nu är det 5 grader ute…
    Inatt kommer det bli minusgrader så tar jag in det nu, så blir det kanske inte någon större skillnad?. Fast sen är det ju kanske så att jag tar ut det igen fast det är minusgrader. Bara för att surfa och sen hem igen med sakerna, är det då det som inte är bra? för stor skillnad då…mellan graderna.
    Den där luftskruven? hehe sånt är jag inte bra på var/hur öppnar man den?
    är det bara fritt fram och öppna den hur som helst eller?
    Vad tycker ni?

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 13:52

    @Rasmus_W 361207 wrote:

    Tillägg: Du har väl sett den här söta brädan? http://www.boardlady.com/heatdamage.htm Visserligen en bräda som blivit för varm och inte för kall, men glöm inte luftskruven när temperaturen ändrar sig rejält.

    Hahaha jätte söt!:wink:
    Nämen oj vad det kan hända mycket vid temperatur skillnader!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 14:06

    @wind-lover 361211 wrote:

    hmm okej, jag tänkte sätta det i garaget isf där det är runt 10-15 grader och just nu är det 5 grader ute…
    Inatt kommer det bli minusgrader så tar jag in det nu, så blir det kanske inte någon större skillnad?. Fast sen är det ju kanske så att jag tar ut det igen fast det är minusgrader. Bara för att surfa och sen hem igen med sakerna, är det då det som inte är bra? för stor skillnad då…mellan graderna.
    Den där luftskruven? hehe sånt är jag inte bra på var/hur öppnar man den?
    är det bara fritt fram och öppna den hur som helst eller?
    Vad tycker ni?

    I princip kan man ha den skruven öppen hur ofta man vill, och om man tar med brädan på ett flyg så måste man göra det, det har hänt att brädor med stängd skruv har exploderat.

    Det enda man måste tänka på är att den måste vara stängd när man ger sig ut och seglar, annars blir brädan full med vatten och sen är det ett jäkla jobb med att torka ur den. Vilket är anledningen till att folk inte öppnar i onödan, man vill inte glömma den innan man ger sig ut.

    I princip är nog garaget bra, inte för varmt. Men jag skulle nog nöja mig med att lämna boardbagen öppen när jag seglat klart. Det räcker för att den ska torka ur och då slipper man problem.

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 14:11

    @Rasmus_W 361214 wrote:

    I princip kan man ha den skruven öppen hur ofta man vill, och om man tar med brädan på ett flyg så måste man göra det, det har hänt att brädor med stängd skruv har exploderat.

    Det enda man måste tänka på är att den måste vara stängd när man ger sig ut och seglar, annars blir brädan full med vatten och sen är det ett jäkla jobb med att torka ur den. Vilket är anledningen till att folk inte öppnar i onödan, man vill inte glömma den innan man ger sig ut.

    I princip är nog garaget bra, inte för varmt. Men jag skulle nog nöja mig med att lämna boardbagen öppen när jag seglat klart. Det räcker för att den ska torka ur och då slipper man problem.

    Okej då kan jag lämna boardbagen öppen i garaget då eller ?

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 14:16

    @wind-lover 361215 wrote:

    Okej då kan jag lämna boardbagen öppen i garaget då eller ?

    Eller utomhus. Fast tar du in den i rumsvärmen så skulle jag nog öppna skruven.

  • wind-lover

    Medlem
    21 januari, 2007 vid 14:17

    @Rasmus_W 361217 wrote:

    Eller utomhus. Fast tar du in den i rumsvärmen så skulle jag nog öppna skruven.

    10-15 grader….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädan i minusgrader?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.