Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

  • Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

    Publicerad av maca på 6 december, 2008 vid 23:32

    Hej,
    Jag väger in kring 85 kg och har ambition att bli en bättre vågseglare. Då jag bor i Sthlm ligger det närmast till hands att det blir lite “vågåka” av på Torö stenstrand alt. Väddö. Om man struntar i allt som rör teknik och rutin i vågor (bristvara av bägge i mitt fall) och istället fokuserar på optimal brädstorlek i förhållande till vikt – vad är då bästa brädval för Torö stenstrand ?

    Ska man gå på “plusvolym” i förhållande till kroppsvikt för att få ut så många bra dagar som möjligt?

    Sitter just nu på en Fanatic FW 86 och en Fanatic Skate 112 som jag använder med segel 4.2 – 7.1. FW86:an använder jag oftast när det är push i 5.3 och nedåt och skaten när det är 5.3 och uppåt (inte i vågor då). Är mycket nöjd med båda brädorna och det de används till. Men många gånger känns det som jag behöver lite mer brädvolym i vågorna (alt. bättre teknik) och ett segel kring 5.7-5.9 (glappet är 5.3 till 6.3 idag) för att få ut optimalt av stenstranden.

    Bör jag satsa på en “vågis” kring 95 liter alt. en FW i samma volym och förändra “minstingen” till en ren “vågis” – vad säger Toröveteranerna?

    petter svarade 15 år, 4 månader sedan 17 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • doc

    Medlem
    7 december, 2008 vid 00:17

    Fasiken, du skulle haft en Naish HybridWave 96, eller vad säger du Adde?
    62 bred, planar tidigt men svänger på en femöring. Trivs bra med 5.7 och 6.2 och till mina 82kg var den perfekt i lätta vindar. Kan dock vara svår att få tag på.

    Annars tjatas det ju så man nästan somnar om hur fantastisk Goya One är. En One 95:a till det du nämner och så en renodlad vågis kring 80 liter/55-56cm bred så är du med i matchen.

  • robin

    Medlem
    7 december, 2008 vid 00:17

    Inte för att jag är någon Toröveteran, men jag vet precis hur det är, väger 87 kg och kör 88 liter vågis och segelhopp från 5.4 till 6.4 på Torö. 88 liter är nästan alltid för litet där (OK – rent teoretiskt kan det ju vara sopig teknik som gör det också, men nu pratar vi ju brädor). Nu har jag skaffat en 107-liters freestyle också som ska dubbla som lättvindsvågis och plattvattenbräda. Har inte provat den än, men den designades för att funka bra i vågor (Chilli -05). Funderar precis som du på att skaffa ett 5.8 också.

    Om jag skulle välja en bräda som skulle gå in mellan 86 och 112 skulle jag solklart gå in på runt 95-100 liter. Brädmodell kan vara lite knepigare. Dude här på konfen körde tills i höstas en 90-liters JP Freestyle som funkar hur bra som helst att rida vågor med och som planar upp sjukt tidigt. Men eftersom du redan har en freestyle är ju en FSW bättre förstås, eller kanske en twinfin som säkert är helt underbar på Torö de morgnar det är sidvind.

    Jag skulle nog välja en vågig FSW på 95, den kommer funka nästan jämt och dessutom vara rolig i kärringviken.

    Vad gäller minsta brädan så tror jag att den funkar jättebra som just minsta bräda. Är det fint drag i 5.3 eller mindre blir den ju perfekt och den funkar säkert hur bra som helst med 4.2 också. Risken är väl bara att den knappt används eftersom din nya 95:a är så bra:-)

  • mag

    Medlem
    7 december, 2008 vid 15:51

    Ja, du ska helt klart sikta på 95 liter så du inte blir stående och guppar i onödan.
    Vågbrädor i den storleken är ofta byggda för att plana tidigt så har mindre extrema svängformer än t ex en 74liters vågbräda. Mao skiljer det mindre mot en FWbräda än i de mindre storlekarna. Köp en lätt begagnad eller reabräda.

    /Magnus

  • vind

    Medlem
    7 december, 2008 vid 19:32

    Är också tung gubbe i samma viktklass, har nu seglat våg i cirka fem år, började som 45 åring och kommer aldrig att bli någon stjärna, men jag har seglat rätt mycket vid detta laget, ön är mitt hemmaspot, men även runt en del, förra veckan cabo. Senaste åren har jag äntligen hamnat rätt med och våg brädor kring 95-105 liter, 60-63 cm, mer volym och mindre segel – om det är vågen du är ute efter och inte farten ! Tänk på att grabbarna som propagerar för mindre brädor ofta väger 10-15 kg mindre än du gör…….

    uffe

  • robin

    Medlem
    8 december, 2008 vid 13:46

    Jag måste ändra mig, kom jag på. I stället för en 95-liters skulle jag satsa på 100-105 liter. Steget mellan 86 och 95 liter är nog lite smått för att göra stor skillnad. Dessutom kör de flesta duktiga på Torö med 85 liter och väger in på runt 70 kg och har alltså 20% marginal mot sin vikt. Lägger du på 20% på 85kg blir det drygt 100 l.

    Kanske en FW 104 om du gillar din 86:a?

  • dude

    Medlem
    8 december, 2008 vid 18:00

    Jag kan annars tänka mig att de nya twin-vågisarna på ca 100 liter, om det finns någon skulle göra det riktigt najs i de marginella förhållanden vi ofta får på Torö, de lär ju kunna svänga tajt även med rätt stor fenyta på för att plana ut. Skulle själv gärna testa en på runt 85 till 90 liter för mina 73 kg.

  • ola-h

    Medlem
    9 december, 2008 vid 09:35

    Svårt att säga. Många, även duktiga, seglare föredrar REJÄLT med volym på Torö. När jag kört där under hösten (i lättvind) har andra inte allt för mycket tyngre seglare seglat 15-20 liter mer än vad jag gjort. Och jag förstår poängen med det eftersom det den lilla reserv som volymen ger kan vara det som avgör om man tar sig ut helskinnad eller ej. Extra marginaler är nyckelorden.

    Dessutom skulle jag säga att vågen på ett sätt inte är så krävande. I alla fall när jag kört har det oftare varit relativt korta sektioner. Mao man droppar sällan in och speedar 50 meter i 25 knop down the line innan man lägger bottesvängen. Det är punch i vågen men (för de flesta) inte så mycket “driv” i den. Därför blir man inte lika tidigt begränsad av en större bräda rent “vågmässigt” utan det handlar mer om när det blir för mycket segeldrag så att en stor bräda blir för krävande.

    Så, i alla fall lite plusvolym tycker jag du skall ha.

    Sedan beror brädmodellen rätt mycket på tycke och smak, men också lite på om du vill ha “hjälp” av brädan även när det är lite sämre vinkel på vågen (typ cross on).

    Eftersom du redan har FW86:an tror jag att det intressantaste komplementet är en relativt svängig bräda med lite mer volym. Typ en stor Fanatic allwave eftersom du verkar gilla fanatic (hur stora finns det?) alternativt en EVO 90.

    En stor twin kan vara intressant, men då snackar vi direkt en del dollars det inte finns mycket begagnat. OM man inte är obotlig prylromantiker så finns det vissa poänger med att köpa billigare/äldre just för Torö Stenstrand. Bättre att våga ladda och skicka upp begagnatbrädan på stenarna än att fegköra med kartongnytt.

    Edit: Jag tror alltså inte att en stor FSW är rätt val om du skall köra stenstrand.

  • rasmus_w

    Medlem
    9 december, 2008 vid 10:56

    @Ola H. 520178 wrote:

    En stor twin kan vara intressant, men då snackar vi direkt en del dollars det inte finns mycket begagnat. OM man inte är obotlig prylromantiker så finns det vissa poänger med att köpa billigare/äldre just för Torö Stenstrand. Bättre att våga ladda och skicka upp begagnatbrädan på stenarna än att fegköra med kartongnytt.

    Spot on. Jag tänkte precis så, eller körde en variant på det. Min freewave 86 var kartongny för jag ville köpa en katrongny bräda efter alla dessa år med beggat (senaste kartongnya var min electric rock -89) och den kör jag inte gärna på stenstranden, jag har stropparna tajt och dubbelstropp bak för att påminna mig om att jag inte vill segla den där.

    Sen köpte jag medvetet en trashad (men kanonfin) Newwave 75. Den ska absolut få smaka stenstranden, jag ska lära mig segla den med nån slags kontroll först men jag tror det går att lära sig det på stenstranden med…

  • trimmarn

    Medlem
    10 december, 2008 vid 21:03

    Jag tycker det låter som du sitter på ett klockrent kit. Jag kör en skate-97 å en fw-78 väger 80. Det funkar bra för mig. Jag tar mig runt i vågorna men levererar inga feta moves..

  • jesper_b

    Medlem
    12 december, 2008 vid 10:37

    MacA
    Jag väger ca 78 kg och har en 82l kalvknubbig sak (lätt stark AB+ Tidal wave) som lättvindsbräda på Torö. Jag har visserligen även en 92l men den använder jag endast i absoluta nödfall vid mycket onshore, stora vågor och INGEN vind. Så fort det blir sideshore eller lite mörsig guppavind är 92 för stor för mig.

    För dig skulle den nog sitta som ett smäck (och är dessutom till salu)!!

    Nu kan man ju tro att jag bara ger råd för at sälja min för stora bräda. Men vad du än väljer för bräda så tror jag 85 liter är lite för litet för dig och allt över 95 liter för stort. Sen har det ju djäkligt mycket med shapen att göra hur pass den svänger, är loose och sitter.

    /JB

  • andersbq

    Medlem
    12 december, 2008 vid 18:40

    @Doc 519880 wrote:

    Fasiken, du skulle haft en Naish HybridWave 96, eller vad säger du Adde?
    62 bred, planar tidigt men svänger på en femöring. Trivs bra med 5.7 och 6.2 och till mina 82kg var den perfekt i lätta vindar. Kan dock vara svår att få tag på.

    Efterföljaren Naish Global Wave 98 äger. Lite längre och enklare att segla. Planar tidigt, lite freestylekänsla i planingsläge, snabb sväng och hög toppfart vilket ger skön höjd på hoppen. http://www.naishsails.com/en/products/boards/b_globalwave.html

  • maca

    Medlem
    26 december, 2008 vid 10:48

    Hmmm…bra att lägga in en frågetråd för att sedan försvinna med magsjuka i familjen, jobbträsk och julbestyr. Kul me så många svar och rekommendationer – det lutar mot att man får komplettera med en större vågis alt FW till våren. Någonstans kring 95-100 liter låter som “rätt” storlek för mig.

    Nu gäller det bara att hitta rätt i bräddjungeln…

    Go fortsättning!

  • poppo

    Medlem
    28 december, 2008 vid 12:17

    Goya One revolutionerade toröseglingen denna dag (sideoff, mystryck i 5.3) för mig. Älskar den brädan.
    Har alltid kört med för liten bräda på torö tidigare, extra volymen gjorde tricket att hålla farten och så blir det mycket mer förlåtande. Plus att jag fångade sjukt många fler vågor tack vare bra höjdtagning och lättare positionering. Tyvärr blir man inte bättre på att välja/hitta de rätta vågorna av att byta bräda.. 🙂

    Jag väger runt 68 och kör med 85:an (2009), finns även i 77, 95 och 105 liter notera att det är gradvis planare rocker upp i storlekarna (“progressive rocker concept”). Länk.

    okt08.jpg
    foto: mattias piirimets

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 11:21

    @poppo 523010 wrote:

    … notera att det är gradvis planare rocker upp i storlekarna (“progressive rocker concept”). Länk.

    Många brädmodeller kör så. I själva verket verkar det som om en större (bredare) bräda med samma rocker som en mindre tenderar att kännas segare. Det är liksom som om lyften från den extra bredden inte “övervinner” det extra motstånd som lika rocker på samma bredd ger.

    Det finns för övrigt en Goya One 95 begagnad på köp och sälj: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21382/cat/12

  • svennebanan

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:41

    Men är de större brädorna med det konceptet verkligen optimerade för tyngre seglare, eller bara för att vara lättvindsalternativ för under 85 kgs seglaren?

    Tex
    Goya ONE har powerbox i de två större storlekarna och verkar premiera hastighet och tidig planing.

    Staboard Kode 122 kan ta 9.0 och kommer med en 38 cm freeslalom fena. Inte så mycket FSW i det måste jag säga.

    Poppo har ju 25% upp på sin vikt med ONE 85an, vilket gör att jag själv skulle hamna upp mot 120l. Jag var intresserad av vad Kode skulle vara i det större storlekarna men blev väldigt förvånad när jag läste specarna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.