Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om singelfin till trefening?

  • snaffe

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 15:39
    Ola H.;633407 wrote:
    Den har säkert sina poänger, men om jag får spekulera tror jag JPn det är ett typiskt fall där det kommer vara LÅÅÅÅÅNGT från “quadkänsla” i trefeningbrädan. “3 är det nya 1” tror jag är en bättre metafor.

    JP brädan är väl samma shape som förra året, men man har tryckt dit thrusters. Undra hur Naish brädan är. tre fenor 227x57cm på 80 liters brädan.

    http://www.windsurflund.se

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 16:00
    snaffe;633878 wrote:
    JP brädan är väl samma shape som förra året, men man har tryckt dit thrusters. Undra hur Naish brädan är. tre fenor 227x57cm på 80 liters brädan.

    http://www.windsurflund.se

    Adde har den, tror jag, så han kan nog berätta.

  • fiskmat

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 16:02

    En sista frågan om placeringen av fenorna: Om jag har framfenor på maximalt säg 11 – 12 cm djup, funkar det då att flytta fram dom några centimeter från positionen “centrum på fenan 1 cm framför stroppens framskruv”?

    Anledningen är att jag vill ha fenorna i linje med wingersen. Har kollat på bilder på brädor med wingers och på i stort sett alla sitter fenorna rakt framför inbuktningarna, som på den sista av mina bilder. Så det känns vettigt att göra på samma sätt.

    Alternativet till att flytta fram fenorna är att flytta dom närmare kanten. Kanske en kombination funkar, säg tre cm längre fram och 1 cm längre ut?

  • ola-h

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 20:39

    Funkar säkert, men behövs så mycket som 3cm “extra”? Hellre lite längre ut mot kanten än avsevärt längre fram, om du frågar mig. Du har ju också möjlighet att flytta fram stropparna en position för att hamna mer rätt med foten relativt “fentryckcentrum”.

  • fraddanr

    Medlem
    2 oktober, 2010 vid 17:56

    Så här placerar iaf naish dom. Shapen på brädan är helt annorlunda än tidigare modeller, extremt kort och tjock (alltså på höjden och inte bredden).

    63816_496802448055_750528055_7207299_4020295_n.jpg

  • ola-h

    Medlem
    2 oktober, 2010 vid 18:09

    Det intressanta är hur de sitter relativt fotstroppen.

  • fiskmat

    Medlem
    3 oktober, 2010 vid 16:21
    Ola H.;633927 wrote:
    Funkar säkert, men behövs så mycket som 3cm “extra”? Hellre lite längre ut mot kanten än avsevärt längre fram, om du frågar mig. Du har ju också möjlighet att flytta fram stropparna en position för att hamna mer rätt med foten relativt “fentryckcentrum”.

    Ok, ska se om det går att göra nåt mellanting. Skulle egentligen sätta igång idag med fenorna men det blev side-off i lejet med femtielva svängar på vågen istället 🙂

    Brädan gjorde bra ifrån sig trots bara en ynka fena 🙂 Sen fick jag låna Jonas L:s Quatro quad. Jag har hört att efter att man provat heroin är inget annat i livet förutom heroinet intressant, jag fick lite den känslan. Shit vilken bräda… Men men, jag ger inte upp mitt byggprojekt för det, kör igång nästa vecka istället.

  • adde

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 20:55
    snaffe;633878 wrote:
    JP brädan är väl samma shape som förra året, men man har tryckt dit thrusters. Undra hur Naish brädan är. tre fenor 227x57cm på 80 liters brädan.

    http://www.windsurflund.se

    Det verkar vara mindre koncensus på tre-fen sidan än på quad sidan (där bara *board har de stora fenorna fram)

    JP rekommenderar ju 21+2×10 på 83:an (230×57.5), alternativt 23cm single. Naish 80 (227×57) leveras med 8.5″ och 6.5″+2*4.5″ (21.25 och 16.25 +2×11.5 och JA alla fenor är med!) (för övrigt samma på 87:an och sen 5.5+2×3.5 på de mindre). RRD 84 har 17.5 + 8. Exocet 3Xwave har 3×13.5 medan Usurf 84 har 19.5+2×9.

    Jag har bara kört Naishen en gång, och bara med thrusters ej single så jag kan inte uttala mig om den upplevda skillnaden. Men jag skulle definitivt rekommendera att du går på lite större framfenor och mindre bakfena. Precis som Ola skrivit så krävs det en förändrad stance i rakt fram seglingen, men det belönas du med rejält i bottensvängen!

    Naishen har fått mycket bredare rails och mera volym i tailen, rent generellt känns det mycket flytigare och dessutom sjukt styvt. Styvheten vill man väl kanske tillskriva 3D däcken men i själva verket är det nog mera enkelkonkaven och ett lite plattare däck som gör att man förväxlar styvhet med lite stompig i chop. Inget av detta har något direkt att göra med fensetupen såklart…

    Redan tycker jag att 14-15 + 2×12 hade varit intressant att testa. 16+2×11 var fullt tillräckligt för 5.4 med ok drag. Tycker helt klart att du ska satsa på liknande

  • fiskmat

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 07:14

    Gött Adde. Känns helt klart som att jag behöver en mindre fena bak än mina minsta på 20 cm. Inte helt lätt att hitta så små fenor dock, får leta lite…. Eller testa med en stor twinfena alt helt enkelt slipa ner en av mina fenor några centimeter. Fast det kanske blir totalknas med form och profil.

    Quatron är också bred i tailen även om wingerdesignen såklart gör att den sista biten är smalare. Hyffsat tjocka rails och platt däck.

  • basse

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 07:29

    Ge oss lite bilder att gotta oss åt när du gör sänder din bräda Sölver! 😉

  • fiskmat

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 07:50
    Basse;634579 wrote:
    Ge oss lite bilder att gotta oss åt när du gör sänder din bräda Sölver! 😉

    Bilder kommer! Ska bara få tid att sätta igång!!!

  • fiskmat

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 17:30

    Sådärja, nu har brädan fått smaka fräsen!

    Boxarna limmade, ska få torka ett tag nu. Nästa steg är att lägga väv ovanpå hela klabbet för att få fast pluggarna i brädans botten.

  • svenne

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 18:21

    Så där ja, nu börjar det likna nåt. 🙂

  • doc

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 08:11
    Fiskmat;634577 wrote:
    Gött Adde. Känns helt klart som att jag behöver en mindre fena bak än mina minsta på 20 cm. Inte helt lätt att hitta så små fenor dock, får leta lite…. Eller testa med en stor twinfena alt helt enkelt slipa ner en av mina fenor några centimeter. Fast det kanske blir totalknas med form och profil.

    Quatron är också bred i tailen även om wingerdesignen såklart gör att den sista biten är smalare. Hyffsat tjocka rails och platt däck.

    TFC (Tarifa Fin Company) säljer twinfenor styckvis.

  • fiskmat

    Medlem
    14 oktober, 2010 vid 20:12

    Lite mer bilder, lagt på lamineringen. I helgen ska jag göra ytskickt med gelcoat. Ska bli intressant att sätta i fenorna sen och se hur skevt det blev haha…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga om singelfin till trefening?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.