Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta bräda..

  • Byta bräda..

    Publicerad av norpan på 15 augusti, 2007 vid 17:37

    Måste få tips från er som vet mer än jag!!!

    Har en Starboard Go165 och den börjar kännas stor för mig (67kg). Seglar på västkusten och är nybörjare, men jag planar med stroppar + hängselen. Brädan jag har funkar egentligen, men jag vill ha något mer livligt under fötterna och som jag lättare kan gippa med.. denna känns lite svår att fotstyra vilket säkert är en teknikfråga iofs.. har tidigare surfat lite på en Vivace 282 som jag då tyckte var lite väl svår att utvecklas på! Nu sneglar jag på freeridebrädor eller liknande i spannet 110-130L med en bredd runt 70cm som jag kan fortsätta att utvecklas på. Har nu två segel, ett Gun Sails Tempo 6.4 och ett Gun Sails Flash 7.4. Brädan ska gå bra i choppigt vatten och ska funka att hoppa lite med, och inte minst vara lättgippad!

    Har ni tips på vilken volym jag bör lägga mig på och kanske några förslag på brädor!?

    rydstrom svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 18:03

    Jag tror du skall lägga dig på 110-140 liter. Närmare 140 om du vill ha en lättvindsbräda och sen komplettera med en hårdvindsbräda eller ner mot 110 om du bara vill ha en bräda. OBS, det finns 110 liters brädor som är rätt svårseglade, se till att ta en rätt bred och stabil freeride eller möjligen större freestyle.

    Jag säljer exempelvis en Freeride Bic Techno L för 4990, den är på 135 liter, 69 bred, och mycket lättseglad. Mycket bra fart i denna.
    Mer info http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&rangeid=167&prodid=376&year=2007&lang=us

    Tar även din gamla i inbyte om du vill.

    Mvh

    Bicless

  • norpan

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 20:26

    Brädor som jag sneglat på är X-cite Ride 120, Scross 120-130, GO129, Rocket 69 mm… någon där jag ska stryka helt och kanske lägga till någon annan? Tack för erbjudandet! Snälla, fler synpunkter… och ja, jag har läst en massa trådar tidigare!

  • jps

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 20:54

    I ditt läge skulle jag nog kolla på något runt 100-115 liter. Det borde du kunna klara med din vikt.

    RRD Z-Ride kanske också kan vara en kandidat?

  • norpan

    Medlem
    15 augusti, 2007 vid 21:35

    Absolut.. den lockar oxå! Hur är gippegenskaperna på Z-riden? Att det är bra prestanda i den är jag med på..

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 08:48

    Jag provseglade en Fanatic Shark 130 i somras och tyckte den var grymt trevlig. Nu är jag iofs ingen nybörjare men jag upplevde den som väldigt lättseglad, lättplanande och gick bra att kontrollera överriggad och lätt att köra fort med, kanske inte en bräda som hittar en extra växel när man verkligen har fullt drag, men jag tror inte brädans målgrupp bryr sig, är man ute efter sånt ska man ha en slalombräda.

    Svänga gick också bra. Jag blev överraskad av hur lätt det var att behålla farten genom riktigt tvära gippar och att ta ut svängen lite extra funkade också bra. Enda minuset var att jag fick lägga om min teknik lite, jag brukar luta masten rejält framåt och verkligen hänga i bommen när jag gippar och då kändes det som brädan körde fast och tappade lite fart. När jag stod lite mer upprätt eller till och med lite bakåtlutad gick det bättre.

    Stagvända är naturligtvis inga problem på en 130-litare.

    Möjligen kan den vara lite stor för dig, om Fanatic är intressant kanske största modellen Hawk eller nån av de två största Eagle-modellerna kan vara nåt. Hawk marknadsförs visserligen som en lite mer avancerad bräda och enligt Fanatic själva brukar de som tycker bäst om Hawk vara återfallssurfare som har haft snabba slalombrädor på 90-talet medan de som håller på att lära sig föredrar Eagle, men även Hawk ska enligt testerna vara en väldigt snäll och lättseglad bräda.

  • j_man

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 09:25

    Det bästa är såklart om du kan prova lite olika brädor innan du slår till, kanske pysa över till Haga Park och hyra innan dom stänger (inte så långt från gamla Växjö). Är själv ganska grön men bytte i år från shark 160L/80cm till Rocket 125L/69cm och är grymt nöjd med den brädan. Jag väger iofs runt 85kg så jag tror du klarar storleken mindre, säg något runt 65cm’s bredd och under 120L. Jag tror x-cite ride, eagle, z-ride och rocket alla är finfina brädor.

  • rydstrom

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 10:07

    kör själv med tabou rocket 69.. hur skön bräda som helst..
    funkar faktiskt med segel som 4.5 även om rekommendationerna inte säger det.. går grymt i chopp och småvågor… väldigt lätt gippad.. stabil bräda helt enkelt.. jag väger runt 70 kg så det är väl ungefärsamma… men jag tror säkert att nån storlek mindre kan vara bättre för framtiden… tex rocket 64 eller vad den heter…

    // Petter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta bräda..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.